اردوهای جهادی؛ مصداق بارز «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»
کد خبر: 3642419
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

اردوهای جهادی؛ مصداق بارز «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»

گروه دانشگاه: اردوهای جهادی، دوره‌ای فشرده برای غنی‌سازی اوقات فراغت، آشنایی با فرهنگ کار و تلاش گروهی، افزایش احساس مسئولیت و تماس مستقیم با مردم و کمک به سازندگی و تقویت باور به اسلام و انقلاب در روستاها و مناطق محروم است، این اردوها می‌تواند برخی مشکلات اقتصادی مناطق کم برخوردار را برطرف نموده و مانع از مهاجرت ساکنان منطقه شود.

«اگر درس قرآن هم آن‌جا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه روستایی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه قرآن است؛ آن‌ها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می‌دهد. «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می‌کنید.»، این جملات بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جهادگران بسیج سازندگی در سال 89 است و نشان از آن است که اردوهای جهادی، می‌تواند باور مردم را به ایمان، انقلاب، اسلام و دین تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اردوهای جهادی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خودجوش جمعی از دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه، دانش‌آموزان و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور است که هر کدام بنا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود، انواع خدمات از جمله انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، پزشکی-درمانی، آموزشی-تحصیلی و ... را در کنار فعالیت‌های فرهنگی ارائه می‌دهند.
اردوهای جهادی، مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»
امسال هم همچون سال‌های گذشته جهادگران و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور در راستای خدمات‌رسانی به مناطق محروم در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، عمرانی، آموزشی و ... به فعالیت در مناطق محروم پرداختند، جهادگران دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از این گروه‌ها بود که با حضور ۱۲ روزه در روستاهای منطقه قلعه گنج استان کرمان، به خدمت‌رسانی پرداخت.

علیرضا شناور، مسئول گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این گروه فعالیت خود را از سال ۸۳ آغاز کرده، اظهار کرد: امسال، چهاردهمین سالی است که اردوی جهادی به همت جهادگران دانشگاه علم و صنعت برپا می‌شود، سال اول از منطقه پاوه آغاز شد، سپس به قائن و سربیشه در خراسان جنوبی رفتیم که تا سال ۸۶ در آن منطقه فعالیت داشتیم، از سال ۸۶ تا سال ۹۲ در مناطقی از غرب و لرستان، گروه به خدمت‌رسانی پرداخت و دو سال اخیر پس از آن، در مناطقی از خراسان شمالی حضور داشتیم. اکنون دو سالی است پس از رفت‌وآمد تیم‌های ارزیابی، منطقه قلعه گنج که از نظر اقتصادی، سازندگی و فرهنگی با محرومیت مواجه است، برای خدمت‌رسانی گروه جهادی انتخاب شد.

مناطق پس از ارزیابی برای حضور طولانی مدت انتخاب می‌شوند
وی ادامه داد: مناطق جهت خدمت‌رسانی به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که چند سالی در آن منطقه خدمت‌رسانی ادامه داشته باشد و این‌طور نیست که هر سال در یک منطقه حضور یابیم.

مسئول گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت افزود: در کاروان‌های جهادی، دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه حضور دارند و همچنین از سایر دانشگاه‌ها نیز در اردو شرکت می‌کنند. امسال ۱۹۰ نفر متشکل از ۴۴ نفر از بانوان و ۱۴۶ نفر از آقایان در قالب گروه‌های عمران و سازندگی، آموزشی، فرهنگی و بهداشت و درمان به منطقه قلعه گنج و روستاهای آن اعزام شدند.

اردوهای جهادی، مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»
وی با اشاره به دستاوردهای گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت در منطقه قلعه گنج، گفت: حاصل سفر ۱۲ روزه شهریورماه امسال در ۱۴ روستای منطقه قلعه گنج با جمعیت حدود ۳ هزار نفر، ساخت یک مدرسه، یک مسجد و ۹ سرویس بهداشتی و حمام بود، همچنین یک پروژه اقتصادی به اتمام رسید که آن ایجاد و حصارکشی نخلستان بود و تعدادی نهال نخل که با کمک اهالی در این منطقه کاشته شد.

مسئول گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت از استقبال مردم منطقه این‌طور گفت: مردم خود با دیدن گروه جهادی به استقبال کارهایی که قرار است انجام شود می‌روند و نیمی از نیروهای کار پروژه‌ها را خود مردم منطقه تشکیل می‌دهند.

شناور افزود: برخی اقلام غذایی مورد نیاز مردم در میان اهالی توزیع شد، همچنین با همت تیم پزشکی و درمانی گروه، ۲ هزار نفر ویزیت شدند که با تشخیص چشم پزشک تیم درمان، تعدادی نیاز به عینک داشتند که عینک‌ها به زودی تهیه و برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی ارتباط گروه جهادی با دانشجویان را صرفا مختص به ایام برپایی اردو ندانست و گفت: برخی دانشجویان برای نخستین‌بار به این اردوها می‌آیند که به طور معمول مشتاق به حضور دوباره در اردوی بعدی هستند. گروه صرفا در ایام برپایی اردو فعالیت ندارد، در طول سال برنامه‌هایی تا زمان اردو داریم از جمله پیگیری کارهای اشتغال‌زایی در منطقه است که تیم ارزیابی این امور، به منطقه رفت‌وآمد می‌کنند. حلقه ارتباط گروه و اعضا پس از اردو قطع نمی‌شود، در بستر کارهای دیگری در طول سال مانند برپایی غرفه جهادی در ایام محرم که هیئت دانشگاه نمایشگاهی برپا می‌کند و یا برپایی غرفه در راهپیمایی ۲۲ بهمن، این ارتباط حفظ می‌شود. همچنین برای اعضا، اردوهای یک یا دو روزه در طول سال برگزار می‌کنیم.

شناور افزود: علاوه بر پروژه‌های گروه جهادی در مناطق محروم، فعالیت‌های دیگری در شهر تهران از جمله توزیع اقلام غذایی در مناطق حاشیه‌نشین تهران، انجام می‌شود.
اردوهای جهادی، مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»
درسی که پشت نیمکت‌ها نمی‌توان خواند
کار جهادی و فعالیت در روستاها و مناطق محروم، آثار و برکات فراوانی دارد که از جهات فردی و اجتماعی حائز اهمیت است. کار جهادی در وهله اول روحیه خودبرتربینی را می‌کاهد، به تعبیری وقتی کار برای خدا باشد و انسان آن را وظیفه خود بداند، می‌تواند بر وسوسه‌های دنیای مادی فائق آمده و این خطر بزرگ که خود را محور همه چیز می‌داند، از او دور می‌شود.
اردوهای جهادی، مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»
مشکلاتی پوشیده از چشم مسئولین
یکی از مهم‌ترین اثرات برپایی این اردوها، آشنایی مسئولین با کم‌کاری‌های در طول سال‌های بعد از انقلاب است. اردوی جهادی قشر جوان و دانشجو را با مشکلاتی که همواره از چشم مسئولین دور بوده، آشنا می‌کند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان با ایشان در سال ۹۴، به این مسئله اذعان داشتند و فرمودند: «بعضی مسئولین خبر از واقعیت‌های جامعه ندارند، دور خودشان و یک شعاع محدودی را فقط می‌بینند، اینکه در روستاها چه می‌گذرد، در شهرهای دور چه می‌گذرد، در خانواده‌های فرودست چه می‌گذرد، این‌ها را اصلا ملتفت نیستند، این را من در طول این تجربه طولانی بیست سی‌ساله مکرر تجربه کرده‌ام».

اردوی جهادی که چند هفته‌ای در طول سال انسان را به خود مشغول می‌سازد، مجموعه و دوره‌ای فشرده برای غنی‌سازی اوقات فراغت، آشنایی با فرهنگ کار و تلاش و فعالیت‌های گروهی، افزایش احساس مسئولیت و تماس مستقیم با مردم و کمک به سازندگی و خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم است، این اردوها می‌تواند برخی موانع و مشکلات مناطق را تا حدودی برطرف نموده و حتی مانع از بیکاری و مهاجرت ساکنان آن منطقه شود.
اردوهای جهادی، مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»
اردوهای جهادی متفاوت از سایر اردوهای دانشجویی است که به مراتب مضرات آن بیش از فواید آن است، از جمله برپایی سفرهای دانشجویی غیرضروری با هزینه‌های گزاف به کشورهای اروپایی که معایب برگزاری این اردوها بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

تعریف پروژه‌های اقتصادی جهت توسعه اشتغال و محرومیت‌زدایی
مسئله مهم دیگر که خوب است در برپایی اردوهای جهادی چند هفته‌ای مورد توجه قرار گیرد، عدم انجام کارهای سطحی است، اینکه فلان مدرسه و مرکز آموزشی و یا درمانی طی چند هفته با فعالیت شبانه‌روزی دانشجویان ساخته شود، کار ارزنده‌ای است، اما اگر این کارها، کار تمام شده گروه‌های جهادی باشد، این سطحی‌نگری است و آسیب‌زاست، خوب است در این اردوها و در انجام پروژه‌ها، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای توسعه اشتغال مردم منطقه با تکیه بر قابلیت‌های اقتصادی منطقه پیش‌بینی شود و بر اساس آنها کارهای عمقی و کیفی انجام شود، این‌گونه هم به رفع معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم آن منطقه کمک می‌شود و هم مسئولین را راغب به حمایت از آن پروژه‌ها خواهد کرد.

* تصاویر دریافتی است.
captcha