ابلاغ سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن
کد خبر: 3642255
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

ابلاغ سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی را به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت ارشاد، محمدرضا مخبر‌دزفولی به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگی ـ قرآنی این سند را که به پیشنهاد کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی در جلسه سی و ششم این کمیسیون‌(دهم تیرماه ٩٦) به تصویب رسیده بود، به دستگاه‌های قرآنی و سازمان‌های مربوط ابلاغ کرد.
چشم‌انداز این سند، دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در افق ١٤٠٤ شمسی است و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را به وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما و دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی کشور ابلاغ کرده است.
** متن سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی:
* اصول حاکم
١. توجه توأمان به آموزه‌ها و مضامین قرآنی و سیره و معارف اهل بیت علیهم السلام در تمامی فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی‌(منظور فعالیت‌هایی است که با به‌کارگیری دانش، روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات به منظور گسترش توجه و اشتیاق نسبت به قرآن کریم و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می‌شود)
٢. اهتمام به اجرایی شدن اندیشه‌های قرآنی امام راحل(ره) و مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب
٣. جهت‌دهی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی به سمت کاربردی کردن آموزه‌‌های قرآنی در مسیر تحقق سبک زندگی قرآنی، فردی و اجتماعی
٤. محوریت بعد وحدت بخش اسلامی و انسانی قرآن کریم
٥. ابتنای فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی بر مطالعه، اولویت‌سنجی، مخاطب‌محوری، جذابیت و نوآوری
٦. تأکید بر نقش حداکثری نهادهای مردمی و تصدی‌گری حداقلی دولت در فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی
** اهداف
١. گسترش گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی در جهان
٢. ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی
٣. تعمیق ایمان به قرآن با تأکید بر انس با قرآن و بهره‌گیری از مفاهیم و آموزه‌های آن
** راهبردها و اقدام‌های ملی
* راهبرد ملی١
تقویت نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی کشور
* اقدام های ملی
١.استانداردسازی تعاریف و بازطراحی روش‌های فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٢. بازنگری و یکپارچه‌سازی قوانین، مقررات و ضوابط فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٣. طراحی و ایجاد سازوکارهای کاهش نقش تصدی‌گری دولت و تقویت بخش مردمی
٤. طراحی و ایجاد سازوکارهای ساماندهی و هماهنگی دستگاه‌ها و بخش‌های مؤثر کشور در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن
٥. تمهید تأمین منابع مالی تبلیغ و ترویج قرآن کشور، به‌ویژه از طریق گسترش فرهنگ وقف و خیریه
٦. تدوین و استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٧. تدوین و تصویب شاخص‌ها و ارزیابی مستمر آنها و استقرار نظام رصد هوشمند
* راهبرد ملی ٢
تقویت سرمایه‌های انسانی، دانشی و نهادی نظام تبلیغ و ترویجی قرآن
* اقدام‌های ملی
١. تعیین ملاک‌های جذب و ارتقای نیروی انسانی مرتبط با حوزه های مختلف فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٢. طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی تربیت و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٣. حمایت از استعدادهای برتر، نخبگان و اجتماعات نخبگانی تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٤. تقویت تعاملات هم‌افزا و شبکه‌های اجتماعی فعالان تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٥ . حمایت از تأسیس و فعالیت مؤسسات قرآنی به‌ویژه مؤسسات تخصصی تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٦. حمایت و توانمندسازی فعالان قرآنی عرصه تبلیغ و ترویج
٧. حمایت از ایجاد مؤسسات و گروه‌های مطالعاتی و انجام مطالعات تخصصی تبلیغی، ترویجی و قرآنی
٨. حمایت از ایجاد، گسترش، ساماندهی و رصد جلسات قرآن عمومی و خانگی
٩. طراحی و ایجاد سازوکارهای تشویقی بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی به تأسیس تشکل‌های قرآنی
١٠. توسعه و تقویت مراکز تخصصی مشاوره و خدمات قرآنی
١١. حمایت از ترویج قرآن در هیئت‌های مذهبی
* راهبرد ملی ٣
استقرار نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی با تأکید بر دسترسی آسان و فراگیر
* اقدام‌های ملی
١. بازطراحی و استانداردسازی سازوکارهای ارزیابی و حمایت از تولید و توزیع آثار و محصولات تبلیغی، ترویجی و قرآنی‌(آوایی، نمایشی، ادبی، رسانه‌ای و...)
٢. حمایت از انتشار مصاحف متنوع متناسب با اقشار و نیازمندی‌های مختلف جامعه
٣. حمایت هدفمند از برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، محافل، نمایشگاه‌ها و اعزام‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی ملی و بین‌المللی
٤. حمایت از تولید ترجمه‌های روان، دقیق و گویای قرآن و آثار قرآنی
٥. حمایت از ایجاد بستر و زنجیره تولید آثار قرآنی جذاب و اثرگذار
٦. حمایت از تولید بازی، اسباب‌بازی‌ و نرم‌افزارها و محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان
٧. حمایت از ایجاد شبکه توزیع فراگیر محصولات و خدمات قرآنی
* راهبرد ملی ٤
فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و فضای مجازی
١. توسعه اماکن عمومی، فرهنگی و گردشگری قرآنی
٢. حمایت از اجرای طرح‌های ممتاز مبتنی بر آیات و مضامین قرآنی در تبلیغات محیطی و نمادسازی قرآنی
٣. تدوین و اجرای طرح‌های گفتمان‌سازی قرآنی ویژه فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور
٤. حمایت از ارتقای سطح برنامه‌های قرآنی رسانه ملی و سایر رسانه‌ها
٥. حمایت از فعالیت‌های مؤثر قرآنی در فضای مجازی
٦. تقویت سامانه‌های مجازی مشاوره قرآنی و پاسخگویی به شبهات مرتبط با قرآن
٧. تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی
* راهبرد ملی ٥
توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تبلیغی، ترویجی و قرآنی
* اقدام‌های ملی
١- گفتمان‌سازی بین‌المللی منویات قرآنی مقام معظم رهبری خصوصاً در نامه به جوانان کشورهای غربی
٢- اجرای طرح مقابله با ترویج اسلام‌هراسی، اسلام‌ستیزی و اهانت به مقدسات الهی‌(مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی)
٣- حمایت از راه‌اندازی و توسعه مؤسسات تخصصی قرآنی در عرصه بین‌المللی
٤- زمینه‌سازی برای گسترش تعامل با تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز تبلیغی، ترویجی و قرآنی کشورهای اسلامی
٥- تقویت و توسعه رسانه‌های قرآنی بین‌المللی
٦- تهیه و اجرای برنامه جامع توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی در تراز انقلاب اسلامی
** چارچوب نهادی و الزامات اجرایی
الف. سیاستگذاری و نظارت راهبردی
سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی سند برعهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
ب. برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی تحقق سند
مسئولیت برنامه‎ریزی و هماهنگی اجرای سند و نیز نظارت و ارزیابی تحقق اهداف، راهبردها و اقدامات تعیین شده برعهده کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی است و دبیرخانه کمیسیون موظف است کلیه اقدامات اداری، اجرایی و پشتیبانی لازم را در این خصوص به انجام رساند. کلیه دستگاه‌های دولتی، عمومی و مردمی فعال در حوزه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی موظف به عملکرد در چارچوب این سند و همکاری با کمیسیون تخصصی در اجرای سند هستند.
ج. الزامات اجرایی
به منظور اجرا، نظارت و ارزیابی سند؛ اقدام‌های زیر انجام می‌شود:
١. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدام‌های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل تعیین دستگاه های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمی، شاخص های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه‌های مربوط تدوین و به دستگاه های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ کند. همچنین هر ساله اقدام‌های سال آینده را تعیین و به‌روز‌رسانی و ابلاغ کند.
٢. کمیسیون، مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توسط دستگاه‌های اجرایی را در حوزه این سند برعهده دارد و دستگاه‌ها موظفند در دوره‌های منظم زمانی، نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به کمیسیون گزارش کنند.
٣. کمیسیون موظف است با توجه به معیارها و شاخص‌های ابلاغ شده، میزان پیشرفت و عملکرد طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و گزارش اقدام‌های خود را برای ارتقای وضع موجود در فواصل یک ‌ساله به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هر دو سال یک بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
همزمان با سی و ششمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی موضوع تدوین اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مطابق ماده چهار قانون برنامه پنجم توسعه، به شورای توسعه فرهنگ قرآنی تفویض شد که این شورا با تصویب نظام­نامه به عنوان منطق و چارچوب حاکم بر تدوین اسناد در جلسه دهم شورا و ابلاغ آن در خردادماه ١٣٩٠ تهیه سند هر حوزه را به کمیسیون­های تخصصی مربوط تکلیف کرد.
دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت­‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور با انجام مطالعات کارشناسی، مصاحبه‌­های تخصصی و نشست‌­های متعدد، پیش­نویس سند راهبردی حوزه تخصصی را در سرفصل­‌های چشم­انداز، اصول حاکم، اهداف کلان، راهبردها و اقدام­های ملی ترسیم و برای اجرایی­‌سازی آن، چارچوب نهادی و الزامات اجرایی را تهیه و به کمیسیون ارائه کرد.
کمیسیون توسعه فعالیت‌­های تبلیغی، ترویجی و قرآنی کشور با بررسی در جلسات مختلف، سند را در جلسه چهلم خود به تصویب رساند و برای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کرد و بعد از بررسی و اعمال اصلاحات مدنظر جلسه هفتاد و نهم مجمع مشورتی، این سند در دهم تیرماه در جلسه سی و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان اولین سند از اسناد سه گانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب نهایی رسید.
captcha