اعتراض به برخی داوری‌ها در مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3628929
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

اعتراض به برخی داوری‌ها در مسابقات قرآن استان تهران

گروه مسابقات: یکی از شرکت کنندگان بخش بانوان حاضر در چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران که رتبه سوم را به دست آورده است، بیان می‌دارد که عدم اطلاع داوران از یکی از بندهای آئین‌نامه باعث کسب رتبه سوم به جای رتبه اول توسط وی بوده است.

فاطمه شیرازی، یکی از شرکت کنندگان در چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران که بر اساس رأی هیئت داوران رتبه سوم را به دست آورده است، در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه تا کنون رتبه های متعدد کشوری و بین المللی کسب کرده است، گفت: با توجه به اینکه برای حضور در مسابقات بین المللی قرآن ایران باید از مراحلی مقدماتی مسابقات کار را شروع کنیم، بنابراین با وجود اینکه در گذشته رتبه اول مسابقات کشوری را کسب کرده ام، مجدد در این مسابقات حضور یافتم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه خود از داوران صحت حفظ و تجوید در مسابقات اوقاف بوده است، در مورد شرایطی که باعث کسب رتبه سوم وی در این مسابقات شده است، گفت: در چهلمین دوره مسابقات استان تهران در رشته حفظ کل قرآن شرکت کردم، در این مسابقات مشکلی به وجود آمد که بیشتر به یکی از داوران بخش صحت حفظ بانوان بر می گردد و گلایه خودم را از ایشان ابراز می دارم.
شیرازی با تأکید بر اینکه این داور خلاف آئین‌نامه عمل کرده است، افزود: ایشان در مسابقات یک سؤال مشابه از من پرسیدند که آیه مورد سوال به صورت کاملاً مشابه در قرآن تکرار شده است. این داور تنها به اعلام شماره صفحه بسنده کرد. در اینجا من آیه دیگر را تلاوت کردم، در صورتی که این نحوه سؤال پرسیدن خلاف آیین نامه مسابقات است. در آئین نامه مسابقات و در قسمت هدایت حفاظ بندی وجود دارد که در آن آمده است که لازم است عبارت ابتدایی هر سؤال به میزانی که برای حافظ قابل تشخیص و ادامه دادن باشد تلاوت شود. در این بند کلمه «تلاوت شود» قید شده است و هیچ اشاره ای به شماره صفحه نشده است.
این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: در ادامه اعتراض خود را با داور مربوطه  و مسئول مسابقات بانوان در میان گذاشتم و نیز طی نامه ای بند مذکور در آیین نامه را متذکر شدم اما پاسخی دریافت نکردم. همچنین اعتراض خودم را به مسئول مسابقات بخش بانوان رساندم که ایشان اعلام کردند با اساتید حفظ مشورت خواهند کرد.
شیرازی با تأکید بر اینکه داور بخش صحت حفظ که برای داوری دعوت شده بود از بند مورد اشاره هیچ اطلاعی نداشت، گفت: به اعتقاد من ایشان اشرافی به آئین نامه نداشته است که در جایگاه قضاوت قرار گرفته است. زمانی هم که ایشان آگاه می شود از تصمیم خود کوتاه نمی آید. در ادامه اعتراضات، مسئولان کمیته فنی رقابت ها با یکی از آقایان مشورت کرده اند که ایشان نیز از این بند آئین نامه اطلاعی نداشتند. زمانی که آئین نامه را به ایشان نشان دادم، متوجه اشراف نداشتن خود به آیین نامه شدند.
وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایکنا با اشاره به اینکه با «امیر آقایی»، رئیس کمیته حفظ هیئت تدوین آیین نامه مسابقات و «محمدمهدی بحرالعلوم»، از داوران برجسته مسابقات قرآن، صحبت داشته ام، گفت: این دو داور برجسته که یکی از آنها رئیس کمیته حفظ تدوین آیین نامه بوده است، اعلام کردند که برای مسابقات حفظ نباید شماره صفحه اعلام شود بلکه شماره صفحه تنها برای همکاران داور اعلام می شود. داور تا جایی که رفع تشابه سوال شود باید آیات را تلاوت کند، اما متاسفانه مسئولان کمیته فنی در پاسخ به این اظهارات اعلام کردند که امکان نظرسنجی از همه اساتید را ندارند. در حالی که می توانستند تنها از رئیس کمیته حفظ هیئت تدوین آیین نامه نظرسنجی کنند چرا که ایشان بیشتر از بقیه از آیین نامه اطلاع دارد.
این حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه اگر این تخلف آیین نامه ای صورت نمی گرفت با اختلاف بسیار زیاد حائز رتبه اول مسابقات می شدم، افزود: با پنج نمره اختلاف رتبه اول بودم اما با این اشتباه رتبه سوم را به دست آوردم. من خواهان رسیدگی به این مسئله و احقاق حق خود هستم. البته نامه ای نیز خطاب به رئیس کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات که «محمد انجم شعاع» هستند، نوشته و از ایشان خواسته ام که پیگیر این تخلف باشند که البته هنوز نتیجه ای به من اعلام نشده است.
شیرازی همچنین عنوان کرد: داور مورد اشاره مکرراً و در مسابقات متعدد از این نوع سؤالات مشابه از متسابقین پرسش می کردند و حتی متسابقین در جایگاه گلایه از نوع سوال را داشتند اما غفلت از آیین نامه و عدم حوصله باعث می شد پیگیر این اشکالات نباشند.
وی در پایان ضمن ابراز تأسف از اینکه برای مسئله ای به این شفافیت و صراحت باید در این پیگیری در مراتب بالا صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: پیگیری های خودم را از طریق مسئولین اوقاف و کمیته فنی و ستاد عالی مسابقات قرآن انجام دادم اما به هیچ نتیجه ای نرسیدم و برای همین از طریق ایکنا خواهان احقاق حق تضییع شده خودم هستم.
یادآور می شود بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران طی روزهای 16 و 17 مردادماه در امامزادگان جعفر(ع) و حمیده خاتون(س) برگزار و نتایج آن نیز روز گذشته اعلام شد.
ایکنا حق پاسخگویی به این مورد توسط مسئولان برگزاری مسابقات قرآن استان تهران را قائل است.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۱۴:۴۹
0
0
من واقعا برای خبرگزاری جنجالی و دروغ پرداز ایکنا متاسفم که کمترین بویی از رفتار انسانی و قرانی نبردند و قران را هدف شهرت و منبع مادی خود قرار دادند و از هیچ کوششی در جهت تخریب دیگران فروگذار نمیکنند!!!!!! یک طرفه به قاضی رفتن منش شیعه نیست.
قبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۰
0
0
حالا خیلی هم اتفاق خاصی نیفتاده، مسابقات استانی بوده دیگه ان شاءالله در مسابقات کشوری حیثیت خود دفاع خواهید کرد.
به نظر من رسانه ای کردن این مسایل پیش پا افتاده و جزیی موجب خواهد شد سنت بدی در میان قرآنیان ما جا بیفتد و از هدف اصلی دور شویم
captcha