حمایت جدی از کتابخانه‌های سیار حاشیه شهری/ مجمع خیرین فرهنگی ایجاد می‌شود
کد خبر: 3624674
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
در مراسم رونمایی 31 کتابخانه سیار عنوان شد؛

حمایت جدی از کتابخانه‌های سیار حاشیه شهری/ مجمع خیرین فرهنگی ایجاد می‌شود

گروه ادب: در مراسم رونمایی از 31 کتابخانه سیار بر حمایت جدی از کتابخانه‌های سیار حاشیه شهری و جلوگیری از آسیب‌های ویژه کودکان و نوجوانان تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین آغاز به کار همزمان 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان 8 مردادماه با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمد رضا واعظ مهدوی، معاون علمی فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

واعظ مهدوی در این مراسم گفت: در برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. سال گذشته رئیس جمهور سوئیس با حضور در دانشگاه تهران گفت؛ صد سال پیش سوئیس کشور فقیری بود و اکنون توسعه یافته است و این در راستای عزم و اراده توسعه بوده و فرهنگ توسعه را ایجاد کرده و بر نقاط قوت خود تأکید کردیم تا به وضعیت کنونی رسیدیم. از این‌رو تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته در ذهن و فرهنگ آنهاست.

وی افزود: بسیاری از صاحب‌نظران به این موضوع رسیده‌اند که برای رسیدن به فرهنگ کمال‌گرا و توسعه‌یافته امیدی به نسل فعلی نیست و باید نسل آینده را تربیت کرد و کانون پرورش فکری نیز در همین راستا باید نسلی خلاق، بااراده، مثبت‌اندیش، با پشتکار و تاب‌آور تربیت کند، نسلی که تاب‌آور در برابر آسیب‌ها، وسوسه‌های نان حرام، فساد‌ها، رشوه‌ها، خلاف‌ها و ... باشد و در این صورت پیشرفت و توسعه ما اجتناب‌ناپذیر است.

واعظ مهدوی در ادامه با بیان اینکه مخاطبان ما همه کودکان هستند، بیان کرد: در کنار واحدهای سیار شهری و روستایی باید مجموعه‌ای برای کودکان حاشیه‌نشین شهرها هم ایجاد شود؛ چرا که آسیب‌های بسیاری این کودکان را تهدید می‌کند و در این زمینه کمال حمایت را از این مجموعه خواهیم داشت و اعتبار خاصی برای آن در نظر خواهد گرفت.

وی در پایان تأکید کرد: برای واحدهای روستایی سایر، برنامه پنج ساله از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تدوین شود تا ماشین‌های ویژه کتابخانه‌های سیار طراحی و ارائه شود.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این نشست گفت: یکی از محورهای اساسی کانون، کتاب و کتابخوانی است و اگر بتوانیم در کانون هدف‌گذاری کنیم، زیرساخت‌های فرهنگ را در جامعه پایه‌ریزی کرده‌ایم. بحث کتابخوانی کودکان یک کار سطحی و روبنایی نیست، بلکه پایه‌ریزی برای داشتن جامعه متفکر و کتابخوان است؛ چرا که چنین جامعه‌ای قدرتمند و متفکر خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: جامعه‌ای که به کتاب و کتابخوانی اهمیت دهد، جامعه متخلق و دارای سلامت روانی خواهد بود، فردا را بچه‌های کتابخوان جامعه می‌توانند بسازند و در این راستا مربیان خوبی فعالیت در 1012 کتابخانه فعالیت می‌کنند و می‌توانند در  اشاعه و ترویج کتاب و کتابخوانی مؤثر باشند. همچنین مربیان لذت کشف حقایق در کودکان را ایجاد می‌کنند و این تحولی است که در جریان کتابخانه‌های کانون در حال رقم خوردن است.

حاجیان‌زاده ادامه داد: وقتی با همین تحلیل و جهت‌گیری سراغ روستاها رفتیم، روستاها و حاشیه شهرها را در اولویت قرار دادیم؛ چرا که در شاخص‌های پیشرفت و غنی‌سازی فرهنگ علاوه بر این نگاه راهبردی، مسائل دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها، مواجهه با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است که به دلیل تفرق فرهنگی و قومی و مذهبی وجود دارد و همین موضوع کتاب و کتابخوانی و امنیت فرهنگی را جدی‌تر می‌کند و امنیت فرهنگی با بحث کتاب و کتابخوانی محقق می‌شود.

وی در ادامه عدالت فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: ایجاد شرایط برابر برای یادگیری یکی از مسائل جدی است و جامعه متمدن فقط برای شهری‌ها نیست، بلکه در روستاها و مناطق محروم نیز باید مورد توجه باشد؛ چرا که در این مناطق کودکانی بااستعدادتر و خلاق‌تری حضور دارند؛ از این‌رو نباید بر محرومیت‌ها افزود، بلکه باید شرایطی فراهم کرد تا فرصت‌های برابر برای تربیت و پرورش چهره‌های اثرگذار برای کشورمان در آینده ایجاد شود.

حاجیان‌زاده افزود: کتابخانه‌های سیار علاوه بر کتابخوانی، بسیاری از فعالیت‌های دیگر را برای کودکان فراهم می‌کند، از جمله سینمای سیار، تئاتر عروسکی، قصه‌گویی، کاردستی، مسابقات و اردوهای فرهنگی و ... در کنار کتابخانه‌های سیار اجرا می‌شود.

وی در ادامه چشم‌انداز 10 ساله کانون تا سال 1404 را مورد اشاره قرار داد و گفت: طی سه سال گذشته تعداد کتابخانه‌های سیار را به دو برابر افزایش دادیم و امیدواریم تا سال 1404 تعداد آنها به 500 کتابخانه سیار افزایش یابد که هر یک از آنها 20 روستا را زیرپوشش قرار می‌دهد. همچنین بنا داریم مجمع خیرین کودکان و نوجوان فرهنگی را شکل دهیم تا خیرین نیز در کارهای فرهنگی حضور بیشتری داشته باشند.

فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در بخش دیگری از این آئین گفت: توجه به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کانون به ویژه در مناطق کم‌توسعه و حاشیه شهری و ... جزء سیاست‌های اصلی کانون بوده است و توانستیم در کمتر از چهار سال تعداد 85 کانون را به 175 کانون ارتقا دادیم و 10 هزار روستا را زیر پوشش قرار دادیم.

وی افزود: عدالت فرهنگی حکم می‌کند تا نگاه ویژه‌ای به کودکان مناطق محروم داشته باشیم؛ از این رو تجهیز ناوگان روستایی و ایمنی‌سازی آن باید در اولویت قرار گیرد. همچنین اعتبار ویژه‌ای برای مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های سیار شهری و 5 تریلی تئاتر سیار برای 5 نقطه کشور مورد نیاز است.

captcha