سرنوشت مبهم قرآن «هفده‌منی» دروازه قرآن/ جوابیه موزه پارس
کد خبر: 3623102
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

سرنوشت مبهم قرآن «هفده‌منی» دروازه قرآن/ جوابیه موزه پارس

گروه اجتماعی: روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با صدور پیامی به اظهارات رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر تعطیلی موزه پارس شیراز (موزه‌ای كه در آن قرآن هفده‌من دروازه قرآن نگه‌داری می‌شود) و انتقال اموال آن به مخزن مركز اسناد پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمدرضا هاجری، رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز عصر دیروز، 2 مردادماه در نطق پیش از دستور دویست و بیست و دومین جلسه علنی این شورا طی اظهاراتی نسبت به تعطیلی موزه پارس شیراز از سوی میراث فرهنگی فارس انتقاد كرد.

وی در این رابطه گفت: میراث فرهنگی و گردشگری فارس و شیراز بدون توجه و نظرخواهی از شورا و شهرداری و بدون مشورت با نخبگان، فَرهیختگان و فعالان حوزه گردشگری، به‌صورت آرام و پنهان قصد دارد موزه پارس با قدمت ۸۰ ساله را عملاً به تعطیلی کشانده و اشیاء تاریخی موزه پارس را به مخزن مرکز اسناد انتقال دهند. وقتی این کار بدون مشورت با مدیریت شهری صورت می‌گیرد می‌توان ادعای نظریه کارشناسی داشت!؟

موزه پارس، یكی از شاهكارهای بناهای تاریخی شهر شیراز محسوب می‌شود كه در آن اشیاء گرانبها و نفیس تاریخی و مذهبی نگه‌داری می‌شود. از مهم‌ترین اشیاء گرانبهایی كه در این زمینه نگه‌داری می‌شود می‌توان به قرآن هفده من (قرآن دروازه قرآن) اشاره كرد. همچنین این موزه مجموعه‌ای۳۰ جلدی از قرآن را به خط یحیی‌الجمالی الصوفی که در قرن ۸ هجری قمری در زمان شاه ابواسحاق اینجو و به دستور خاتون نوشته شده در خود جای داده است.

باغ نظر، باغ موزه پارس، باغ شاهزاده، عمارت کلاه ‌فرنگی، آرامگاه وکیل، عمارت چهارفصل یا باغ حکومتی نام‌های دیگر این ابنیه تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است.

همچنین این موزه به عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها و....از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر را در خود جای داده است.

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس پیامی را در پاسخ به اظهارات رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز به رسانه‌های این استان ارسال كرد كه در این پیام آمده است:‌

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، با توجه به اخبار کذب منتشر شده پیرامون تعطیلی موزه پارس و به دنبال سخنان آقای هاجری رئیس محترم کمسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، لازم می‌داند با عنایت به ضرورت آگاهی و شفاف‌سازی اذهان عمومی و به دلیل بیان اظهارات غیر کارشناسی توجه مخاطبان و خوانندگان محترم را به موارد ذیل جلب نماید.

توضیحات ارائه شده از سوی آقای هاجری منطبق بر واقعیت نبوده و این اداره‌کل تصمیمی مبنی بر انتقال اشیا موزه پارس به مکان دیگر ندارد ولی اگر بنا به صلاحدید مدیران میراث فرهنگی تصمیمی بر انتقال اشیا موزه‌ای به مکان استانداردتر گرفته شود موضوع به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود و انجام آن هیچگونه منع قانونی نخواهد داشت.

شایان ذکر است که اداره‌کل میراث فرهنگی فارس با هدف حفاظت، نگه‌داری و معرفی اشیا تاریخی مکشوفه این استان در حال ساخت موزه منطقه‌ای استان فارس است که پس از اتمام عملیات اجرایی و تجهیز آن متناسب با استانداردهای بین‌المللی موزه‌ای، انتقال کلیه اشیا به آن مکان جز برنامه‌های مصوب سازمان میراث فرهنگی است. ولی آنچه مسلم است بنای عمارت کلاه فرنگی نه تنها تعطیل نخواهد شد بلکه همچون گذشته به عنوان یکی از بناهای نفیس موزه‌ای کشور در معرض دید علاقه‌مندان و گردشگران خواهد بود.

اما مسئله تامل برانگیز در اخبار کذب منتشرشده این است که آیا حقیقتاً کمسیون فرهنگی شورای شهر شیراز دغدغه داشتن موزه‌ای استاندارد در این شهر را دارد!؟ اگر چنین است آیا جناب هاجری از دو بنای تاریخی تغییر کاربری داده شده در باغ جهان‌نما و باغ دلگشا به موزه‌ای که متاسفانه به مزایده برای بخش خصوصی گذاشته شده است و عدم حمایت از مجموعه دارن آن موزه‌ها برای نورپردازی، ویترین‌آرایی و نصب تهویه مناسب اطلاع دارند!؟ آقایانی که مدعی حفاظت از موزه پارس هستند چرا در طی این سال‌ها تلاشی برای تخصیص بودجه جهت احداث موزه‌ای استاندارد در شهر شیراز ننموده‌اند!؟

در پایان بیان این نکته مغتنم است که رئیس و اعضای محترم کمسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در صورت داشتن نگرانی پیرامون مسائل فرهنگی و میراثی می‌بایست پاسخ‌گوی عدم اجرایی شدن تفاهم‌نامه فی ما بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری شیراز آن هم در حضور معاون رئیس جمهور و در صحن علنی شورای شهر شیراز، در خصوص واگذاری 27 خانه تاریخی در بافت فرهنگی تاریخی شیراز به شهرداری جهت تغییر کاربری به تأسیسات گردشگری که از امضا تفاهم‌نامه بیش از 2 سال و از امضای قرارداد حدود 10 ماه می‌گذرد، باشند!!

captcha