نگاه شهید تقوی به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم در راستای رسالت جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3620147
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
افتخاری عنوان کرد:

نگاه شهید تقوی به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم در راستای رسالت جهاد دانشگاهی

گروه سیاسی: رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش شهید تقوی در توسعه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم گفت:‌ این مسئله با توجه به رسالت‌ها و جایگاه جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شد و ایشان به دنبال توسعه مباحث پژوهشی در عرصه قرآن و در فضای دانشگاهی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا)، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی در دوران ریاستش بر سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در تعامل با بخش‌های مختلف قرآنی به دنبال توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بود؛ با توجه به رسالت این سازمان در عرصه علمی و پژوهشی، اهتمام این فعال قرآنی گسترش فعالیت‌های پژوهش‌محور به ویژه در محیط دانشگاهی و تربیت قرآن‌پژوهان بود. تلاش برای ترویج پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم و راه‌اندازی سرویس‌های خبری «سلامت» و «اقتصاد» در ایکنا در همین راستا قابل توجه است.
یکی از بخش‌های مهمی که رئیس سابق سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برای پیشبرد این اهداف قرآنی با آن در ارتباط تنگاتنگ بود، فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس بود؛ وی در این تعامل به دنبال ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه قرآن‌پژوهی در میان دانشگاهیان و علاقه‌مندان به حوزه پژوهش بود.
لاله افتخاری، رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و نهم معتقد است تلاش شهید تقوی در عرصه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآنی بر اساس رسالت‌های جهاد دانشگاهی تعریف شده بود که در این زمینه توانست توفیقاتی کسب کند.
به بهانه چهلمین روز شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی در گفت‌وگو با لاله افتخاری به ابعاد شخصیتی سید شهدای رمضان پرداخته‌ایم که متن آن به شرح ذیل است:
به عنوان مقدمه در مورد دلایل وقوع حادثه تروریستی تهران که منجر به شهادت 18 نفر از هم‌وطنانمان در مجلس شورای اسلامی شد؛ بفرمایید. به نظر شما تروریست‌ها در پس این حادثه به دنبال چه اهدافی بودند؟
حادثه تروریستی تهران باعث شد که تروریست‌ها ماهیت خود را نشان دهند. اقدامی که منجر به شهادت افراد بیگناه از جمله شهید تقوی شد. حتماً باید پیگیری شود و به گونه‌ای نشود که به فراموشی بسپاریم؛ چرا که مسئله بی‌اهمیتی نبود. مجلس خانه ملت است و مورد توجه و رجوع مردم است و نباید در این زمینه مشکلی برای نمایندگان و مردم به وجود بیاید.
در مقاطع مختلفی تروریست‌ها تلاش داشتند به هر نحوی به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کنند اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند؛ در اقدام تروریستی اخیر نیز آنها به دنبال این مسئله بودند که موفقیت‌های به دست آمده نظام را به حاشیه ببرند و مردم را دلسرد کنند؛ از جمله این موفقیت‌ها حضور پرشور و گسترده مردم ایران پای صندوق‌های رأی بود اما همانطور که شاهد بودیم روحیه مردم تضعیف نشد به ویژه با اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها صورت گرفت، اقتدار نظام و ملت به دشمنان نشان داده شد.
بر پایه اصل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» با این حرکت ناپسند تروریست‌ها، به دشمن نشان دادیم که آنی نیستیم که با صدای ترقه جابجا و مرعوب آنها شویم و نشان دادیم که در برابر ترقه‌بازی‌های آنها موشک‌هایی داریم که تروریست‌ها و حامیان تروریسم را سرگردان کرده است. آنها تصور نمی‌کردند ایران اسلامی در عمل این چنین مقتدر باشد.
همانطور که اشاره کردید 18 نفر در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند که شهدی سیدمهدی تقوی یکی از آنها بود. درباره این شهید بزرگوار و روحیات ایشان بفرمائید؟
شهید بزرگوار تقوی جانباز جبهه و جنگ بودند و پیش از این نیز در میدان خطرها حضور داشتند و آماده شهادت بودند. سلامت نفس، آرامش، ادب و حسن برخوردی که داشتند بسیار قابل توجه بود و از ایشان یک انسان خاکی و متواضع ساخته بود و این ویژگی‌ها باعث شده بود در دوران مسئولیتشان نیز موفق باشند. از دیگر ویژگی‌های شهید تقوی ولایتمداری بود و فردی بود که حرمت روحانیت و سیادت خود را حفظ کرد.
ایشان ساده‌زیست و زاهد بودند و مدیریت آرام و بی‌حاشیه، در عین حال موفقی داشتند و این طور نبود که به دنبال سر و صدا و زرق و برق زیاد باشد. قرار بر این بود که بعد از پایان مسئولیتشان در فراکسیون قرآن مجلس در خدمت ایشان باشیم اما به دلیل تعهداتی که داشتند احساس کردند نمی‌توانند تمام وقت در اختیار فراکسیون باشند.
در مسئولیتی که به عهده داشتند چگونه ظاهر شدند؟
ایشان دلسوزانه و دغدغه‌مند وارد کار شدند و در این زمینه تعامل خوبی با فراکسیون قرآن داشتند. برنامه‌هایی در راستای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه به ویژه در حوزه دانشگاهی داشتند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به دنبال تحقق آن بودند، پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآنی بود که به عنوان یکی از کارهای بسیار مهم در جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود.
یکی از مباحثی که مطرح شد این بود که جهاد دانشگاهی با توجه به جایگاهی که دارد و می‌تواند در سلول‌های بنیادین کارهای بسیار فاخری انجام دهد، در حوزه فرهنگی و قرآنی نیز به همین شکل وارد شود و نگاه به فعالیت‌های قرآنی بر اساس رسالت و جایگاه این نهاد به پیش برود.
موضوع پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم با چنین دیدگاهی پیش رفت تا سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و جهاد دانشگاهی بتوانند در عرصه قرآنی و در فضای علمی کشور بر اساس رسالت‌های خود گام بردارند. در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفت و تا حدودی موفقیت‌هایی حاصل شد که لازم است این مسیر تداوم داشته باشد.
شهید تقوی بعد از مسئولیتی که در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا داشتند به مجلس شورای اسلامی آمدند و در کنار نمایندگان مجلس دغدغه‌های فرهنگی خود را دنبال کردند. اطلاعی از فعالیت‌های ایشان در کنار نمایندگان دارید؟
در جریان کارشان نبودم اما در همان مقطع در جلسه فراکسیون حضور یافتند و صحبت‌هایی با ایشان صورت گرفت تا بتوانیم در خدمت ایشان باشیم اما با توجه به همکاری ایشان با برخی نماینده‌ها به عنوان مشاور فرهنگی احساس کردند نمی‌توانند فرصت‌ بیشتری برای حضور در فراکسیون داشته باشند و نتوانیم خیلی از محضرشان استفاده کنیم.
با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. در پایان این گفت‌وگو اگر مطلبی باقی مانده، بفرمایید.
شهادت حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی برای جامعه قرآنی هم ضایعه بود و هم یک افتخار؛ این افتخار برای جامعه قرآنی ماندگار شد که کسی را داشت که هم جانباز، هم روحانی و هم مدیر موفقی بود و نهایت به مقام شهادت نائل شد. الگوهای جامعه قرآنی باید چنین افرادی قرار گیرند و جامعه قرآنی با یک پالایش درونی باید چنین افرادی را در خود شناسایی کرده و پرورش دهد و اگر افرادی در مسیر قرآنی قرار نداشتند را از خود جدا کند و با داشتن چنین الگوهایی در جامعه قرآنی حافظ کیان خود باشد.
captcha