احتمال دائمی شدن پخش رادیو ترتیل با تولید ترتیل‌های جدید ایرانی
کد خبر: 3614347
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
احمد ابوالقاسمی بیان کرد:

احتمال دائمی شدن پخش رادیو ترتیل با تولید ترتیل‌های جدید ایرانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن در برنامه افق به ارائه گزارشی از روند پخش رادیو ترتیل پرداخت و بیان کرد: احتمالا این شبکه رادیویی در آینده دائمی می‌شود و از ترتیل‌های فاخر ایرانی نیز در آن بهره خواهیم برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه این هفته افق در رادیو قرآن به بررسی رادیو ترتیل که در ایام ماه مبارک رمضان به سمع شنوندگان می‌رسید اختصاص داشت که با حضور احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن پخش شد.
ابوالقاسمی در مورد هدف تأسیس رادیو ترتیل بیان کرد: هدف این بود که کسانی که علاقه‌مند به استماع ترتیل هستند بتوانند به راحتی به آن گوش فرا دهند و این کار نیز نتیجه فعالیت جهادی کارکنان رادیو قرآن بود که در یک مدت 20 روزه کار سنگین چند ماهه را به دوش کشیدند.
وی در ادامه افزود: در این شبکه رادیویی مجری وجود نداشت و با توجه به پخش ترتیل و رسیدن به اوقات اذانگاهی ظهر یا مغرب که باید اذان پخش می‌شد لذا باید ترتیل‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شد که به موقع هر یک از برنامه‌ها تمام شود تا تداخلی پیش نیاید، به همین دلیل و با وجود این سختی‌ها ادامه کار این شبکه جدا کار سختی است.
مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: رادیو ترتیل به مدت یک ماه روی آنتن بود و استقبال بالایی از آن به عمل آمد و در حال حاضر نیز تا ماه رمضان سال آینده برنامه‌ای نداریم، البته شاید مدت زمان کارکرد این رادیو به بیش از یک ماه در سال برسد که هنوز مشخص نیست.
در ادامه این برنامه سیدمحسن موسوی بلده پیشکوست قرآنی کشورمان روی خط آمد و در مورد ترتیل و رادیو ترتیل بیان کرد: تأسیس رادیو ترتیل قدم مبارکی بود که بنده نیز آن را به صورت کامل تأیید می‌کنم، اما پخش این شبکه رادیو سالی یکبار کافی نیست چراکه بنا و شاکله تلاوت قرآن ترتیل است.
وی در ادامه افزود: بین توده مردم در جهان اسلام تلاوت ترتیل مرسوم است و تلاوت با شیوه تنغیمی چند قرن بعد از آن جا افتاده است همچنین قاریان بزرگ کشور مصر نیز با ترتیل رشد کرده‌اند و قاری قرآنی که نتواند ترتیل بخواند کارش مانند کف روی آب است.
موسوی بلده تصریح کرد: امروز قاریان کشور ما یک لایه سطحی از تلاوت را از مصر گرفته‌اند که شاید معلمان قرآن نیز در این زمینه کوتاهی‌هایی داشته‌اند اما باید توجه داشته باشیم که بنای تلاوت مجلسی نیز ترتیل است.
وی بیان کرد: بر همین اساس باید بحث ترتیل در کشور ما نهادینه شود و چیزی که می‌تواند تا 90 درصد این نهادینه‌سازی را انجام دهد رسانه و ساخت برنامه‌های این چنینی است و اگر رادیو ترتیل در تمامی ماه‌های سال روی آنتن رود این هدف حاصل می‌شود.
در ادامه این برنامه احمد ابوالقاسمی به صحبت‌هایش در خصوص رادیو ترتیل ادامه داد و تصریح کرد: بخشی از این کار که رادیو ترتیل به صورت دائمی روی آنتن برود به بنده و به امکاناتی که در اختیار داریم بر می‌گردد اما این احتمال وجود دارد که اگر این امکان فراهم شود ترجیح ما نیز بر این است که به صورت دائمی این شبکه رادیویی را روی آنتن ببریم.
وی در ادامه افزود: در ایام ماه مبارک رمضان و با توجه به استقبال بالای مخاطبان، این شبکه آزمایش موفقیت‌آمیزی داشت و در ادامه نیز ترجیح ما بر این است که به سمت تولید ترتیل‌های جدید به ویژه توسط قاریان ایرانی برویم، چنان که این شبکه رادیویی می‌تواند مطابات مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ را نیز محقق سازد.
در ادامه برنامه شاهد صحبت‌های قاسم رضیعی به صورت تلفنی بودیم که در مورد موضوع برنامه بیان کرد: رغبت مردم به استماع ترتیل بیش از سایر روش‌های تلاوت قرآن است و این نشان از جذابیت ترتیل دارد که در این سال‌ها از آن غفلت شده است و باید یک نگاه دیگری نسبت به ترتیل ایجاد شود.
وی در ادامه افزود: قطعا اگر شبکه‌ای راه‌اندازی می‌شود باید مایحتاج آن نیز تأمین شود، امروز در زمینه تولید ترتیل‌های فاخر در کشورمان ضعف‌های بزرگی داریم و باید با استفاده از مرتلان و استعدادهای جدید ترتیل‌های فاخر تولید بشود در غیر این صورت مجبور به استفاده از ترتیل‌های خارجی خواهیم بود که به نوعی تبلیغ کار آنها نیز شده است.
ابوالقاسمی در ادامه برنامه مجددا به ارائه صحبت‌هایش پرداخت و در خصوص کنداکتور رادیو قرآن گفت: در حال حاضر 50 درصد کنداکتور رادیو قرآن را تلاوت تشکیل می‌دهد و البته کاری که صورت گرفت این بود که تمام تلاوت‌های ضعیف را که از قبل وجود داشت حذف کردیم و آن را به سمت کیفی‌سازی برده‌ایم و این تصور که شاید برنامه‌هایی مانند تدبر و تفسیر و فهم قرآن رد رادیو قرآن کمرنگ شود نیز صحیح است.
وی در پایان بیان کرد: باید به میان مردم برویم و از طریق ارتباط با آنها به دغدغه‌هایشان پی ببریم چراکه در این صورت می‌توان برنامه‌هایی مطابق میل مخاطبان تولید کرد علاوه بر این به دنبال نظرخواهی از اساتید و قاریان ممتاز و بین‌المللی نیز خواهیم بود.
captcha