تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس طی سه سال/ جمع‌آوری بیش از 2 هزار مدخل
کد خبر: 3613332
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
قیصری به ایكنا خبر داد:

تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس طی سه سال/ جمع‌آوری بیش از 2 هزار مدخل

گروه فرهنگی:‌ مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس زمان تدوین دانشنامه دفاع مقدس این استان را سه سال عنوان كرد و گفت: این دانشنامه در 12 جلد 600 صفحه‌ای تدوین خواهد شد.

عبدالرضا قیصری، مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با بیان اینكه در سال جاری تدوین دانشنامه دفاع مقدس را دنبال می‌كنیم، گفت: اكنون در حال مدخل‌یابی برای این دانشنامه هستیم و در این راستا نیز جلساتی با یگان‌های اصلی و همچنین ادارات حاضر در دوران دفاع مقدس برگزار می‌كنیم.

وی با تصریح فعلاً در مرحله تدوین مدخل‌های دانشنامه هستیم، گفت: افرادی از شاغلین ادارات و نهادهای مختلف برای این كار به ما معرفی شده‌اند كه پیش‌بینی می‌كنیم بتوانیم بیش از 2 هزار مدخل را در حوزه دفاع مقدس استان فارس برای كتاب دانشنامه فراهم كنیم.

قیصری ادامه داد:‌ بعد از تدوین مدخل‌ها باید ابتدا آن‌ها را به تهران فرستاد ه و بعد از تصویب آن‌ها، مرحله مقاله‌نویسی برای این مدخل‌ها را شروع كنیم كه در آنجا نیاز به افراد متخصص داریم.

تدوین دانشنامه در 12 جلد 600 صفحه‌ای

مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس یادآور شد كه پیش‌بینی ما برای به نتیجه رسیدن این دانشنامه سه سال است كه در 12 جلد 600 صفحه‌ای تدوین خواهد شد.

تقسیم‌بندی دانشنامه به سه حوزه اصلی

وی با بیان اینكه این دانشنامه سه حوزه اصلی را پوشش می‌دهد، گفت: حوزه نخست مربوط به شهدا و اشخاص است كه در آن فرماندهان گروهان و شهدای دفاع مقدس نامشان در این دانشنامه خواهد آمد همچنین نام فرماندهانی كه از گردان به بالا بودند و شهید نشدند و بعد از دفاع مقدس درگذشتند نیز در این دانشنامه خواهد آمد.

قیصری ادامه داد: علاونه بر این‌ها برخی از شهدای بزرگواری هستند كه منصب فرماندهی نداشته‌اند اما در حد و اندازه فرماندهان بوده‌اند كه نام آنان نیز در دانشنامه خواهد آمد.

مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس، حوزه دوم این دانشنامه را بخش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برشمرد و گفت: در بخش فرهنگی نام كتاب‌ها و آثار هنری ارجمندی اعم از نمایش، فیلم سینمایی و غیره كه طی این سال‌ها تولید شده‌اند در دانشنامه خواهند آمد و همچنین اسامی تمام اداراتی كه در دوران دفاع مقدس نیز نقش داشته‌اند در این بخش می‌آید.

وی اظهار كرد: بخش سوم نیز یگانی، نظامی و جغرافیایی است یعنی یگان‌هایی از فارس كه در دفاع مقدس حاضر بودند و البته تعداد این یگان‌ها كم نیستند و تا سطح گردان نامشان در دانشنامه خواهد آمد و اطلاعات آن‌ها درج خواهد شد.

captcha