قوه قضائیه، نماد استقلال كشور است/ دولت بودجه‌ای برای خانواده‌های زندانیان در نظر گیرد
کد خبر: 3612966
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
آیت‌الله ایمانی:

قوه قضائیه، نماد استقلال كشور است/ دولت بودجه‌ای برای خانواده‌های زندانیان در نظر گیرد

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس، قوه قضائیه را نماد استقلال و عزت و آبروی كشور برشمرد و اهمیت توجه به مشكلات خانواده‌های زندانیان را یادآور شد و گفت: دولت بودجه‌ای برای تأمین هزینه زندگی این خانواده‌ها در نظر گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 3 تیرماه در دیدار رئیس كل و معاونان دادگستری این استان كه به‌مناسبت سالروز هفته قوه قضائیه برگزار شده بود،‌ مقام شامخ شهید آیت‌الله بهشتی را یادآور شد و گفت:‌مرحوم بهشتی حق عظیمی به گردن انقلاب اسلامی داشته و دارد.

وی افزود: ایشان در تدوین قانون اساسی و شاكله آن در آن شرایطی كه دگراندیشان فراوانی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته، توانست چارچوب قانون اساسی را ببندد و نظام ولایی مالكیت فقایه را در جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی را به تثبیت برساند.

آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینكه مرحوم شهید بهشتی به حق صاحب فكر و اندیشه در تشكیلات قضایی بود و ابتكارات فراوانی داشت، گفت:‌ سوء قصد به رهبر معظم انقلاب یك روز قبل از شهادت بهشتی و یارانش اتفاق افتاد اما خداوند ایشان را به عنوان یك ذخیره برای انقلاب اسلامی نگه داشت وگرنه آن حادثه برای شهادت مقام معظم رهبری بود.

امام جمعه شیراز در ادامه با یادآوری اینكه قوه قضائیه یكی از اركان سه گانه جمهوری اسلامی است، گفت: قوه قضائیه از جهات مختلف نماد استقلال، عظمت، بزرگی، عزت و آبروی كشور است و در تمام كشورها برای اینكه بخواهند عزت و آبروی آن‌ها را ارزیابی كنند به دستگاه قضایی آن‌ها و همچنین قدرت صدور احكام در مواقع خاص و استثنایی از سوی دستگاه قضا توجه كرده و بر اساس آن آبروی كشور را ارزیابی می‌كنند.

وی ادامه داد: یكی از موازین ارزیابی عزت جامعه و دستگاه قضایی و نحوه عملكرد آن در تمام دنیا این چنین است و به همین جهت مأموریت اولیه انبیای الهی قضاوت بوده است و پیامبر اسلام نیز در عدالت اجتماعی و عمومی موظف بوده است و همچنین در قرآن كریم نیز آمده كه مردم به قسط قیام كنند و این قسط و عدالتی است كه مردم باید خودشان آن را برپا كنند و حافظ آن باشند و همه نسبت به یكدیگر رعایت عدالت داشته باشند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه پیامبران مأمور به اجرای عدالت در سطوح جامعه بودند تا آن را در جامعه ایجاد و اجرا كنند، گفت: به همین دلایل است كه دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا كه جانشین انبیا و پیامبران الهی هستند و جای آن‌ها نشسته و به اذن پیامبر، امام و فقیه عادل این مسئولیت را به عهده دارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به گزارش‌های ارائه شده از سوی رئیس كل دادگستری اشاره كرد و گفت: درخشش دستگاه قضا بیشتر از سال‌های گذشته بوده است و در سال‌های آینده هم باید چنین باشد و عزت نظام جمهوری اسلامی را بالا ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه در اسلام مسئله زندان بوده و هست و در تمام دنیا نیز چنین چیزی وجود دارد، اما اینكه چگونه باشد و خانواده‌ زندانیان در چه شرایطی باشند، مسئله دیگری است، گفت: امروز خانواده زندانیان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه شده مورد خطر جدی قرار گرفته‌اند. خانواده‌ای كه از نظر روحی شكسته شده و درآمدی ندارد و فرزندانی هم بر روی دست آن باقی مانده و منبعی هم برای ارتزاق او پیش‌بینی نشده است و طبیعی است كه گرگ می‌تواند از این فرصت سوءاستفاده كرده و بهره‌برداری منفی كند.

آیت‌الله ایمانی با تأكید براینكه باید از خانواده‌های زندانیان حمایت شود زیرا خانواده‌های آنان كه گناهی نكرده‌اند حتی اگر گناه زندانی هم به عمد باشد، گفت: دولت باید به فكر این‌ها باشد و بودجه‌ای برای تأمین هزینه آن‌ها در نظر گرفته و از سوی دیگر خیرین نیز در رسیدگی به این خانواده‌ها قدم بردارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه مشكلات خانواده‌های زندانیان بسیار زیاد و البته تعداد آن‌ها هم بسیار زیاد است، گفت:‌ هرچه بتوانیم برای این افراد برنامه‌ریزی كنیم كار به جا و به موقعی كردیم.

وی در ادامه مسئله آسیب‌های اجتماعی كه مشكلات و مسائل قضایی را به دنبال دارد، یادآور شد و افزود: آسیب‌های اجتماعی كه می‌بینیم فقر، ناداری، بیكاری، مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به اطراف شهرها، ضعیف بودن اعتقادات دینی، بیكاری و محیط گناه همگی در بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی مؤثرند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه فضای گناه آلود، گناه ایجاد می‌كند و گسترش گناه به دلیل ایجاد فضای گناه آلود است، گفت: گرد و غبار گناه همه را متأثر از خودش كرده است لذا باید جهادی وارد عمل شویم و تصمیم بگیریم تا این‌ها به حداقل ممكن برسند اما با هم‌افزایی و احساس درد یعنی مسئولان احساس كنند كه این‌ها هم خانواده‌های آنان هستند.

امام جمعه شیراز به مسئولان توصیه كرد كه از نزدیك از روستاهای حاشیه‌نشین شیراز و شهرستان‌های فارس بازدید كرده و با مشكلات آن‌ها آشنا شوند و گفت: مسئولان از نزدیك ببینند كه چه فلاكتی بر این محیط ها حاكم است.

وی گفت: گروه‌های تكفیری نیروهایشان را از كجا می‌آورند؟ از همین مردم نیرو می‌گیرند منتهی از میان بچه‌هایی كه در این فقر زندگی می‌كردند و فضایی كرده و فكر آنان را شست‌و شو می‌دهند و این‌ها تفكر و اندیشه‌هایی اس كه نتیجه این آسیب‌های اجتماعی است.

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه آسیب‌های اجتماعی مسئله بسیا رمهمی هستند و رهبر معظم انقلاب در این رابطه نیز بسیار تأكید دارند، گفت: تاكنون چندین جلسه بیش از 5 ساعته با حضور مسئولان مربوطه در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شده است و معظم‌له از مسئولان می‌خواهند تا 6 ماه بعد هم بیایند گزارش كارهای انجام شده و نتایج به دست آمده از آن‌ها را ارائه دهند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ‌در ادامه اهمیت تكریم ارباب رجوع را در دستگاه قضا یادآور شد و گفت: سرمایه مردم است و همه چیز انقلاب مردمند. جمهوری اسلامی قبل از اسلام، جمهوری است و این نظام ما، مردم‌سالاری دینی است یعنی اولویت مردم هستند و طبیعتاً باید حرمت مخدوم خود را بگذاریم چرا كه ما خادم مردم هستیم و باید این مردم را تكریم كنیم.

وی از برگزاری دیدارها و ملاقات‌های مردمی مسئولان دستگاه قضا با مردم به‌صورت هفتگی قدردانی كرد و گفت: این ارتباط مردمی با ارزش است و امیدواریم این رویه ادامه یابد و تكریم ارباب رجوع به عنوان سنت حسنه پایدار بماند.

captcha