محافل قرآنی ماه رمضان تنها به تلاوت ختم نشود
کد خبر: 3603943
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
شاهسونی:

محافل قرآنی ماه رمضان تنها به تلاوت ختم نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با اشاره به برپایی محافل متعدد قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در این محافل نباید تنها به تلاوت قرآن توجه كرد بلكه باید در كنار آن‌ها جلسات تفسیر، تدبر و فهم قرآن نیز برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، تأكید كرد كه در محافل قرآنی كه در ایام ماه مبارك رمضان برپا می‌شود نباید تنها به تلاوت قرآن توجه كرد بلكه باید در كنار آن‌ها جلسات تفسیر، تدبر و فهم قرآن نیز برگزار شود و قبل از تلاوت آیات وحی، مقداری تفسیر آیات و تدبر در آن‌ها بیان شود.

وی ادامه داد: به خصوص باید در این محافل آیات كاربردی و كلیدی كه متناسب با احوال امروزی ماست بیشتر برای مردم تبیین و تفسیر شود تا مردم بتوانند راه درست را از طریق آموزه‌های قرآن شناسایی كنند.

شاهسونی با یادآوری اینكه ماه مبارك رمضان، به عنوان بهار قرآن لقب گرفته است، گفت: شب‌های قدر و شب‌های نزول قرآن كریم در این ماه مبارك قرار گرفته است و همین باعث شد كه نورانیت آن به كل ماه مبارك انتقال پیدا كرده و این ماه به نام بهار قرآن متبرك شود.

بهترین فرصت زنده شدن دل‌ها با قرآن، ماه مبارك رمضان است

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن افزود:‌ بهار به معنای شكوفایی است و زنده شدن طبیعت را به بهار نسبت می‌دهیم لذا اصل شكوفایی قرآن و زنده شدن دل‌ها با قرآن در ماه مبارك رمضان صورت می‌گیرد كه بهترین فرصت برای این مسئله است.

شاهسونی اظهار كرد: كسانی كه در این ماه تلاش می‌كنند و با آیات قرآن مأنوس می‌شوند در حقیقت می‌توان گفت خودشان را برای یكسال تغذیه می‌كنند تا بتوانند از بهره‌های معنوی كه در این ماه كسب كرده‌اند برای یكسال بهره جویند و در حقیقت ماه مبارك رمضان یك نوع كسب انرژی برای طول سال صورت می‌گیرد.

برپایی محافل قرآنی متعدد كافی نیست

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با اشاره به برپایی محافل و مراسم‌های مختلف ترتیل‌خوانی و جزءخوانی قرآن كریم در نقاط مختلف كشور اعم از مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبركه و غیره گفت: این حجم تلاوت كه در ایام ماه مبارك رمضان انجام می‌شود بسیار خوب است اما اینكه بگوییم كافی است، قطعاً چنین نیست و مگر ما چند درصد جامعه را می‌توانیم به تلاوت قرآن مشغول كنیم.

باید بتوانیم حداقل 90 درصد مردم را به تلاوت قرآن مشغول كنیم

وی ادامه داد: ما زمانی راضی هستیم كه بتوانیم حداقل 90 درصد مردم را به تلاوت قرآن كریم مشغول كنیم گرچه در این زمینه نهادها و مؤسسات قرآنی و همچنین صدا و سیما بسیار خوب فعالیت می‌كنند و فرهنگ بسیار خوبی در ایام ماه مبارك رمضان در این زمینه در میان مردم ما شكل گرفته است.

captcha