تنها یک پنجم مؤسسات قرآنی کشور ویژگی‌های لازم برای فعالیت را دارند
کد خبر: 3576809
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
قره شیخلو:

تنها یک پنجم مؤسسات قرآنی کشور ویژگی‌های لازم برای فعالیت را دارند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: از پنج هزار مؤسسه‌ای که در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند، شاید اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم تنها یک پنجم آن‌ها ویژگی‌هایی لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست کمیته‌های مصاحبه با متقاصیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مدیران مربوطه که صبح امروز، ۳ اسفندماه در محل سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حضار بیان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی، واگذاری کارها در حوزه‌های مختلف به مردم است. در حوزه قرآنی نیز همین اتفاق تقریباً بیش از یک دهه است که به صورت سازمانی و تشکیلاتی افتاده است که یکی از نمادهای این واگذاری بحث تأسیس مؤسسات قرآنی ـ مردمی است.

وی افزود: در گذشته با توجه به اینکه تجربه ما در این حوزه تجربه زیادی نبود، علیرغم این مطلب، کار خوب شروع شد و خوب نیز پیش رفت و هم‌اکنون وقتی مؤسسات و ظرفیت مردمی را با چند سال پیش مقایسه می‌کنیم، معلوم می‌شود که کار زیادی انجام شده است البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که باید تلاش کنیم تا آن‌ها را حل کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: ضرورت راه‌اندازی مؤسسات و توجه به این مطلب که ما مؤسساتی را می‌خواهیم که یک‌سری ویژگی‌هایی داشته باشند بسیار مهم است. اولین ویژگی این است که این واگذاری با دقت و کیفیت لازم انجام شود. شاید از قبل چنین ذهنیتی در ذهن متقاضیان بود که مجموعه‌ای را تأسیس می‌کنیم و مجوز می‌گیریم و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات نیز همه هزینه‌های ما را پرداخت می‌کنند که امکان این امر حتی از اول نیز وجود نداشت و کمک‌هایی هم که در این زمینه انجام می‌شد، تنها بخشی از مشکلات مؤسسات را حل می‌کرد لذا اولین تقاضای ما از کمیته‌های مصاحبه که در واقع خط مقدم مواجهه با کسانی هستند که قصد راه‌اندازی مؤسسه را دارند این است که این مطلب را برای ایشان خوب جا بیندازید که بنا را براین بگذارند که هیچ حمایتی از هیچ جا وجود ندارد و اگر می‌توانند مؤسسات را مدیریت و اداره کنند، کار خود را شروع کنند.

وی گفت: البته در روی دیگر سکه ما تلاش خود را برای جذب امکانات می‌کنیم ولی شرایط کشور قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است یک سال بودجه باشد ولی سال دیگر مشکلات مالی وجود داشته باشد و حمایت کمتری شود. پس متقاضیان باید توجیه شوند که مؤسسات مردمی باید روی پای خود بایستند و طوری نباشد که همه توقعات و انتظارات از دستگاه‌های حاکمیتی باشد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: نکته بعدی این است که در این مصاحبه‌ها باید به این تشخیص رسید که آیا افراد واجد صلاحیت‌های لازم برای این کار هستند یا نه. در هیئت رسیدگی نه وقت و نه امکان برای بررسی ریز و جزئی وجود دارد چون در حقیقت امکان این امر وجود ندارد و ما در هیئت به گزارش و نظرات کمیته‌ها تکیه و اعتماد داریم لذا این مهم است که کمیته‌ها در تشخیص خود دقت و وسواس لازم را داشته باشند که حتما برای شما مسجل شود که افراد واجد شرایط لازم هستند.

قره شیخلو بیان کرد: آئین‌نامه‌های هدایت، حمایت و نظارت و ارزیابی نیز در حال آماده شدن است و ما تاکنون پنجاه جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی برگزار کرده‌ایم که یک فضای خیلی خوب و صمیمی در هیئت وجود دارد و به نظر بنده هیئت در سال 95 نمره خوبی گرفته است. آن چیزی که مشخص شده است، این است که آئین‌نامه صدور مجوز برای مؤسسات جدید تکمیل شده و کمیته‌ها بر همان اساس کار می‌کنند و به مرور نیز بخش‌های بعدی را به کمیته‌ها ارسال خواهیم کرد.‌

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: در رابطه با صلاحیت‌ها نیز باید اشاره کرد که اولین نکته این است که فرد متقاضی دانش لازم را داشته باشد یعنی لااقل افراد اطلاعات دانشگاهی یا سوابق قرآنی خوبی داشته باشد و در سطحی باشد که اگر به این افراد در رابطه با قرآن مراجعه شد، بتوانند پاسخگو باشند پس دانش قرآنی این افراد بسیار مهم است و باید تسلط‌های قابل قبول را در امر قرآن داشته باشند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر مهارت‌های قرآنی است که افراد حداقل بدانند که در حوزه قرآن چه فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد و یک مدیر مؤسسه لازم است این موارد را بداند و کمیته‌های استانی نیز باید طوری عمل کنند که این سطح متقاضیان برایشان مسجل شود که متقاضیان اطلاعات به روز کار قرآنی را دارا باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: نکته بعدی مهارت‌های مدیریتی است. به نظر بنده بالای 95 درصد مشکلات مالیاتی که مؤسسات قرآنی با آن مواجه هستند به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات و عدم انجام تکالیف قانونی است. متقاضیان باید بدانند چه قوانین و مقرراتی در کشور حاکم بر مؤسساتی است که شخصیت حقوقی مستقل دارند. از این جهت کمیته های استانی باید مهارت‌های مدیریتی را احراز کنند.

وی افزود: از این پنج هزار مؤسسه‌ای که فعلا در کشور داریم و در حال فعالیت هستند، شاید اگر بخواهیم انصاف کار را مطرح کنیم تنها یک پنجم این‌ها از مؤسساتی باشند که ویژگی‌هایی لازم را دارند و خیلی از این مؤسسات در حال حاضر توان کار را ندارند. باید مجوزها برای مؤسسات کیفی صادر ‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: نکته بعدی که شاید زیربنای همه این ویژگی‌ها باشد این است که متقاضیان انگیزه کار قرآنی و دغدغه قرآنی داشته باشند. زمانی برای برخی این است که نگاه افراد با توجه به شرایط زمان برای مثال به جهت بیکاری برای رفع بیکاری است و مؤسسه راه‌اندازی می‌کنند ولی موقعی اینطور نیست و مشخص است که برخی متقاضیان واقعا دغدغه کار قرآنی دارند که تشخیص این موضوع نیز با کمیته‌های مصاحبه است که این مسئله را احراز کنند که متقاضیان واقعا عشق به قرآن داشته باشند.

وی بیان کرد: وقتی این ویژگی‌ها را تبیین می‌کنیم اینجاست که نقش حساس کمیته‌های مصاحبه مشخص می‌شود. درواقع هرچقدر این کار با کیفیت و دقت و وسواس لازم در استان انجام شود، ما در آینده نگرانی‌هایمان به حداقل خواهد رسید. لذا وظیفه سنگینی بر عهده کمیته‌های مصاحبه استانی است که در این امر دقت و حساسیت لازم را داشته باشند و نسبت به این مأموریت نگاه ویژه داشته باشند که اگر این سختگیری‌ها در ابتدای کار وجود داشته باشد، مشکلات ما در آینده بسیار کم خواهد بود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: نکته آخر اینکه علیرغم همه این وسواس‌ها و توجهات، کار مردم نباید در حوزه‌های اداری و ...گیر کند. برخی مواقع مشاهده می‌شود پروند‌ه‌هایی در حدود دو تا سه ماه است که در شهرستان‌ها ثبت شده ولی پیگیری در این صورت انجام نشده است که از همکاران در مرکز استان‌ها خواهشمندیم که شهرستان‌ها را خوب رصد کنند و کاری صورت گیرد که حداکثر ظرف سه ماه تمام مراحل انجام شده و متقاضیان به مجوز خود دست پیدا کنند.

captcha