بی‌سوادی، مهم‌ترین عامل فقر فرهنگی و اجتماعی است
کد خبر: 3573660
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

بی‌سوادی، مهم‌ترین عامل فقر فرهنگی و اجتماعی است

گروه اجتماعی: رئیس اداره سوادآموزی آموزش ‌و پرورش ناحیه 2 ارومیه گفت: خانواده‌ها به مشکلات و تبعات سنگین ناشی از فقر فرهنگی و اجتماعی ناشی از بی‌سوادی آگاه نیستند و باسوادی را اولویت قرار نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، قاسم ملازاده رئیس اداره سوادآموزی آموزش‌ و‌ پرورش ناحیه2 ارومیه امروز 24 بهمن ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از ثمرات پیروزی و استقرار انقلاب اسلامی توجه ویژه به قشر محروم و مستضعف کشور بود، بیان کرد: تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی با فرمان امام خمینی (ره)، یکی از ماندگارترین حرکات در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود.
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای بی‌سوادی در شهرستان ارومیه، افزود: مشکلی بزرگی که جامعه ما با آن روبه‌روست این است که خانواده‌ها به مشکلات و تبعات سنگین ناشی از فقر فرهنگی و اجتماعی ناشی از بی‌سوادی آگاه نیستند و باسوادی را در اولویت کار خود قرار نداده‌اند.
این مسئول به آمار بی‌سوادی در مدیریت آموزش‌و‌پرورش ناحیه 2 ارومیه اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای جمعیتی، این ناحیه به علت داشتن مناطق حاشیه‌نشین و مهاجرپذیر محروم، دارای حجم بالایی از افراد بی‌سواد است که این افراد  به واسطه فقر مالی و عدم‌ آگاهی از معضلات ناشی از بی‌سوادی نتوانسته‌اند باسواد شوند.
ملازاده افزود: وظیفه همه افراد جامعه است که با آگاه‌سازی اقشار بی‌سواد و تشویق آنان به فراگیری سواد، در راستای ریشه کنی بی‌سوادی تلاش کنند.
رئیس اداره سواد آموزی آموزش‌و‌پرورش ناحیه2 ارومیه با اشاره به اینکه در سال‌جاری با توجه به مصوبات هیأت دولت برای افرادی که خواهان باسواد شدن هستند ، موارد تشویقی زیادی در نظر گرفته شده‌است، ادامه داد: افراد بی‌سوادی که برای ثبت نام به کلاس‌های سوادآموزی مراجعه می‌کنند علاوه بر بهره گیری از حضور آموزش‌دهنده و دریافت نوشت‌افزار در صورت قبولی در امتحانات پایان دوره، مبلغ یک میلیون و 340 هزار ریال بعنوان تشویقی دریافت خواهند کرد.
وی همچنین افزود :افراد بی‌سوادی که به صورت خودآموز و یا آموزش توسط افراد باسواد خانواده، با سواد شوند نیز در پایان دوره و احراز  قبولی مبلغ 6 میلیون و 500 هزار ریال تشویقی دریافت می‌کنند.
این مسئول با بیان اینکه اداره سوادآموزی تلاش‌های زیادی برای جذب افراد بی‌سواد به ویژه اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان انجام داده‌است، تصریح کرد: مشارکت و همکاری شورای پشتیبانی سوادآموزی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و اداره بهداشت نیز می‌تواند در شناسایی، جذب و آموزش افراد بی‌سواد تاثیرگذار باشد.
ملازاده در ادامه با اشاره به اهمیت سواد و جایگاه سوادآموزی اظهار داشت: سطح سواد اولیاء نقش موثری در میزان مشارکت آنها در فعالیت‌های مدرسه و پیشرفت تحصیلی فرزندان‌شان دارد.
وی با بیان اینکه ﺑﺎﺳﻮادی اوﻟﯿﺎی بی‌سواد داﻧﺶ‌آﻣﻮزان از اوﻟﻮﯾﺖ‌ﻫﺎی ﮐﺎری اﺳﺖ، خاطرنشان کرد: ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس تلاش می‌کنند ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮح وﻇﺎﯾﻒ اﺑﻼﻏﯽ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ‌های ارائه شده، ﻣﻘﺪﻣﺎت ﻻزم ﺑﺮای ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﻤﻮدن ﻃﺮح را در ﺳﻄﺢ ﻣﺪارس ﻓﺮاﻫﻢ کنند.
رئیس اداره سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش ناحیه2 ارومیه گفت:در سال 95 این اداره در سه دوره تحصیلی سوادآموزی برابر حجم ابلاغی نسبت به جذب بی‌سوادان اقدام کرده که  در این زمینه، از لحاظ جذب افراد بیسواد در طرح سوادآموزی گروه سنی 10 تا 49 سال در اولویت قرار دارند.
این مسئول به آمار تعداد بی سوادان ثبت نام شده در این اداره اشاره کرد و افزود: تعداد نفرات ثبت نام شده و تحت پوشش در این دوره ها یک هزار و 950 نفر در دوره سوادآموزی، 530 نفر در دوره انتقال و 400 نفر در دوره تحکیم هستند.
ملازاده در پایان با اشاره به اینکه اداره سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش ناحیه 2 ارومیه از لحاظ جذب افراد بی‌سواد در دوره‌های مختلف رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد:  از تمامی نهادها و دستگاه‌های خصوصی و دولتی و فعالان مدنی و اجتماعی به ویژه از ادارات عضو شورای پشتیبانی سوادآموزی در خواست داریم تا اداره سواد آموزی را در رسیدن به هدف والای آن که همانا ریشه‌کنی بی‌سوادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، یاری کنند.
captcha