مساجدمان از كاركردهای خود دور شده‌اند/ مسجد تراز اسلامی؛ راهكار مقابله با مشكلات
کد خبر: 3573230
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
دوستدار:

مساجدمان از كاركردهای خود دور شده‌اند/ مسجد تراز اسلامی؛ راهكار مقابله با مشكلات

گروه اجتماعی: فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز اعتقاد دارد كه امروزه مساجد ما از كاركردهای خود دور شده‌اند و تنها كاركرد ذكر در آن‌ها انجام می‌شود كه اگر پیرمردها و پیرزن‌های مسجد به رحمت خدا بروند احتمالاً درب بسیاری از مساجد باید بسته شود.

محمد جعفر دوستدار، فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، یكی از مهم‌ترین غفلت‌هایی كه در نظام جمهوری اسلامی در طی سال‌های اخیر رخ داده است را غفلت از مساجد دانست و گفت: دلسوزان انقلاب اسلامی باید برای غفلت‌زدایی از مساجد اقدام كنند.

97 درصد از شهدای ما از بچه‌های مسجد بوده‌اند

وی با بیان اینكه ما هر چه داریم از مسجد است، افزود: امروز اگر دور هم نشستیم و در كمال آرامش زندگی می‌كنیم این امنیت و آسایش مرهون شهداست كه 97 درصد از شهدای ما نیز از بچه‌های مسجد بوده‌اند و در مسجد تربیت شدند.

دوستدار اظهار كرد: برای مسجد تراز اسلامی بیش از 10 كاركرد بر می‌شمارند كه ما در این حوزه غفلت كرده‌ایم در حالی كه تربیت كادر انقلاب اسلامی در مساجد صورت می‌گرفته است.

اگر پیرهای مسجدی به رحمت خدا بروند، احتمالاً درب بسیاری از مسجد باید بسته شود

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز اعتقاد دارد كه امروز مساجد ما از كاركردهای خود دور شده‌اند و تها یك كاركرد ذكر یعنی برپایی نماز جماعت كم جمعیت و كم جوان و نوجوان در آن‌ها انجام می‌شود كه اگر پیرمردها و پیرزن‌های مسجد به رحمت خدا بروند احتمالاً درب بسیاری از مساجد باید بسته شود.

دوستدار گفت: اگر امروز مشكل آسیب‌های اجتماعی گریبان‌گیر جامعه شده و اعتیاد و طلاق گسترش یافته است راه حل آن مردمی كردن مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و راه حل این هم توجه به محلات و كار نقطه به نقطه انجام دادن و این یعنی پرداختن به مركزی در محله كه بر اساس روایات ما این مركز می‌تواند مسجد باشد و غیر از این هم راهی نداریم.

تنها به وسیله مسجد تراز اسلامی است كه می‌توانیم بر آسیب‌های اجتماعی فائق آییم

وی با بیان اینكه اگر هر مسجدی در محله‌ خود كاركردهای خود را داشته باشد، مسجد تراز اسلامی می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم كه بتوانیم به مشكلات و آسیب‌های اجتماعی فائق آییم،‌ گفت:‌ در مسجد تراز اسلامی همه فعالیت‌های محل به مركزیت مسجد دنبال می‌شود.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز با یادآوری اینكه تمام فعالیت‌های پیامبر(ص) در مسجد بوده است، افزود: متأسفانه ما در نظام اسلامی از این غفلت كرده‌ایم لذا همه دلسوزان نظام باید تلاش كنند تا مسجد را به تراز اسلامی برگردانیم و در این نوع مساجد تمام ركن‌های مسجد باید تلاش كنند و صحنه جنگ نرم را به خوبی درك كنند و همه همت خود را بر این قرار دهند كه چتر فعالیت‌های مسجد شامل تمام اهالی محل شود.

دوستدار با تصریح اینكه در مسجد تراز اسلامی ارتباط هدفمندی بین مسجد و مدارس وجود دارد، از اجرای طرحی در این راستا در سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز خبر داد و گفت: طرح تربیتی امام هادی(ع) در این ناحیه بدین منظور آغاز شده است كه در آن اتصال دانش‌آموزان با مسجد دنبال می‌شود.

اجرای طرح «مسجد ما» در 30 مسجد شیراز

وی همچنین به اجرای طرح «مسجد ما» در این ناحیه نیز اشاره كرد و گفت: در این طرح برای تك تك افراد محل اعم از دانش‌آموزان، بانوان خانه‌دار و حتی معتادان نیز برنامه‌ریزی شده است.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز با بیان اینكه این طرح هم‌اكنون در 30 مسجد شیراز در حال اجراست، گفت: البته ما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم زیرا متأسفانه فرهنگ كار دسته جمعی نداریم اما این حركت آغاز شده است و مسجد باید محور تمام فعالیت‌ها باشد.

captcha