تدوین سوگند‌نامه پزشکی قرآنی ایران را الگوی سایر کشور‌ها می‌کند
کد خبر: 3572236
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
قربانی عنوان کرد:

تدوین سوگند‌نامه پزشکی قرآنی ایران را الگوی سایر کشور‌ها می‌کند

گروه سلامت: عضو کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی با استقبال از ایده تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس مفاهیم قرآنی گفت: این کار ایران را به الگوی سایر کشورهای اسلامی تبدیل کند.

رحیم قربانی، عضو کمیته قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به پیشنهاد تدوین سوگندنامه قرآنی برای پزشکان اظهار کرد: پزشکان در حالی فارغ‌التحصیل می‌شوند که سوگندنامه‌ بقراط را می‌خوانند، در این سوگندنامه مباحثی اخلاقی وجود دارد که به نوعی با مباحث اخلاقی و اسلامی هم‌پوشانی دارد و  اگر پزشکان به آن عمل کنند بسیاری از مسائل ما در حوزه اخلاق پزشکی حل می‌شود.

وی افزود: ما به یک سری محتوای مناسب برای حرفه پزشکی نیاز داریم با وجود کتاب قرآنی که ما مسلمانان داریم اگر این محتوا بر اساس کلام‌الله، سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه(ع) باشد، ارزشمندتر خواهد بود.

قربانی بیان کرد: با تدوین این سوگندنامه و مقایسه آن با سوگندنامه بقراط، می‌توانیم الگو برای سایر کشورهای اسلامی باشیم؛ الآن پیشرفتی که در کشور ما هست در کشورهای اسلامی زبانزد بوده و به نوعی همه، چشم به پیشرفت‌های ما دارند؛ پزشکی کشور ما رتبه بالایی در میان کشورهای دیگر دارد، حال اگر کشور ما بتواند سوگندنامه‌ای بر اساس مفاهیم قرآنی داشته باشد با توجه به الگو بودند آن در زمینه پزشکی می‌تواند قابل استفاده برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

رئیس فعالیت‌های قرآنی بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ عنوان کرد: برای تدوین سوگندنامه‌ای بر اساس قرآن برای جامعه پزشکی کشور باید وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و سایر سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی در فرهنگ‌سازی دخیل هستند پای کار آمده و این کار را پیشنهاد دهند.

قربانی با بیان اینکه به جز سوگندنامه باید زمینه تربیت پزشک اخلاق‌مدار و قرآن‌محور نیز فراهم باشد، اظهار کرد: زمانی این سوگندنامه می‌تواند اثر بخش‌تر باشد که طی سال‌های تعلیم و تربیت دانشجویان آن‌ها را با فرهنگ قرآنی آشنا کنیم تا در حین فارغ‌التحصیلی این سوگند نامه ویژه را هم بتواند ببیند.

رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه متون موجود در پزشکی کشور هنوز ترجمان متون غربی است، عنوان کرد: این متون برگرفته از اصول قرآنی نبوده و به گونه‌ای نیست که از دانشجوی خود انتظار داشته باشیم پس از فارغ ‌التحصیلی بیاید به یک سوگندنامه قرآنی قسم یاد کرده و به اصول آن عمل کند.

captcha