دستگاه قضایی ایده‎آل، دستگاهی است که مراجعه‌کننده نداشته باشد
کد خبر: 3569379
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

دستگاه قضایی ایده‎آل، دستگاهی است که مراجعه‌کننده نداشته باشد

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری، بر لزوم عمل به دستورات دین در خصوص رسیدن به امنیت اجتماعی و ایجاد دستگاه قضایی ایده‌آل که در آن حجم پرونده‎ها اندک باشد تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله سید هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز 13 بهمن در دیدار با دادستان استان قم با اشاره به انتظارات جامعه از انقلاب گفت: انقلاب ما از شعارها و پیام‎هایی نشات گرفته بود که در آموزه‎های دینی ما، مورد تاکید فراوان قرارگرفته بود.
وی افزود: اگر بخواهیم از منابع دینی، به وظیفه نهادهای حکومتی به خصوص قضایی بپردازیم می‎توانیم به فرمایش امام علی(ع) به امام حسین(ع) توجه کنیم؛ امام فرمودند که رهبران قیام، بخاطر دنیا و ریاست و قدرت طلبی قیام نکردیم؛ پیام این امر آن است که کسانی که به برکت انقلاب اسلامی دارای مسئولیت هستند نباید نگاه زراندوزی و شان و پست و مقام به آن نگاه کنند بلکه به قول امام علی(ع) وظیفه قیام کنندگان اصلاح جدی دینی در جامعه و قراردادن امور در جای واقعی و دینی خود است؛ امام علی(ع) بر لزوم امنیت جامعه در حاکمیت دینی تاکید کردند و بیان کردند که کسانی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند باید در حکومت قانون مدار دینی احساس آرامش کنند.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امام علی(ع) بیان می‎دارند که کار حکومت و دستگاه قضایی آن است که حدود تعطیل شده را دوباره در جامعه جاری کند؛  بر همین مبنا در دوران انقلاب همین جملات و تعبیرات گفته می‎شد که هدف انقلاب ما هدف امام علی(ع) است؛ دستگاه قضا، پناهگاه مردم است زیرا هرجا ظلم و ستم و طلب حقی مطرح می‎شود تمام توجهات به سمت دستگاه قضا است.
وی با ذکر این مطلب که دادستان مدعی العموم جامعه است، گفت: وظیفه دادستان مقابله با آسیب‏‌ها است؛ در این امر وظیفه دارد که فضای جامعه را به یک فضای امن و قابل اتکا و اعتماد مبدل کند.
وی اظهار کرد: دستگاه قضا یک قوه از سه قوه است ولی می‎‌تواند بخش قابل توجهی از خوشبینی‎ها را در جامعه ایجاد کند و اگر بد عمل کند بخش عمده ای از بدبینی ها را نیز می‎تواند به وجود آورد؛ اگر مردمی که با مشکل مواجه شده‎اند مشاهده کنند که در دستگاه قضا به حق خود رسیده اند و حتی کسی که حق نیز با او نیست مشاهده می کند که این دستگاه با انصاف و عدل با او برخورد کرده است او نیز به این دستگاه خوشبین خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که عموم مردم به غلط تصور می‏کنند که رفع همه مشکلات و آسیب ها، وظیفه دستگاه قضا است تصریح کرد: قوه قضاییه ایده آل ، دستگاهی است که اصلا کسی به آن مراجعه نکند و پرونده‎ای نداشته باشد؛ وقتی می‎بینیم برخی کشورها پرونده‎های قضایی کمی دارند باید پرس و جو کنیم که آنها چه کردند که به این آمارها رسیدند؛ باید از تجربه بشری نیز به خوبی استفاده کرد.
وی با ذکر این مطلب که همیشه نمی‎توان با مجازات‎ها و زندان به جنگ آسیب‎ها رفت گفت: رفع آسیب‎های اجتماعی نیازمند یک هماهنگی همه جانبه بین سه قوه است؛ مشکلات معیشتی از عوامل مهم رشد پرونده‎های قضایی است در حالی که قوه قضاییه وظیفه حل مشکلات معیشتی مردم را ندارند.
حسینی بوشهری اظهار کرد: علل رشد پرونده‌های قضایی باید به خوبی بررسی شود تا مسئولیت نهادهای مختلف که هر کدام وظیفه حل این مشکلات را به شکل قانونی دارند به حل مشکلات بپردازند؛  اینکه دستگاه قانون و قوه مققنه و اجرایی و قوه قضاییه کار خود را انجام دهند و هماهنگ نباشند و راه‌های وقوع جرایم به شکل همه جانبه بسته نشود مشکلات همچنان ادامه دارد.
وی گفت: قم شهر عش آل‌محمد است و باید به جدیت مسئولان به ویژه مسئولان قضایی باید به شهری نمونه مبدل شود؛ دستگاه قضا باید پیوستگی مهم و محکم با آمران به معروف و ناهیان منکر داشته باشد زیرا این هماهنگی می‎توانند درصد بسیاری از جرایم را کاهش دهد؛ دستگاه قضا باید با سخنوران مذهبی نیز ارتباط داشته باشد تا  از این مسیر مبلغان بتوانند با مشکلات به روز جامعه از طریق بیان منابع دینی مقابله کنند.
captcha