رفع مشکلات جامعه با تبیین آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 3568938
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

رفع مشکلات جامعه با تبیین آموزه‌های قرآنی

آموزه‌های قرآنی ما را علاوه بر حلّ بسیاری از دغدغه ها، پرسش ها و مشکلات جامعه می تواند در تحقق تمدّن نوین اسلامی که از اهداف والای دولت و حکومت اسلامی است، یاری رساند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صابر نیوز نوشت: دبیرخانه همایش ملی جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در دنیای معاصر چندی است آغاز بکار کرده ، در خصوص وظایف و عملکرد دبیرخانه این همایش با دبیر این همایش گفتگویی انجام شده است.
 در ابتدا توضیحاتی درباره همایش بفرمایید.    
همایش ملی جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در دنیای معاصر از سوی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری تعدادی از مراکز دانشگاهی، حوزوی و علمی کشور در اردیبهشت سال 96 برگزار خواهد شد.
 هدف از برگزاری این همایش چیست؟    
موضوع جهان شمولی آموزه های قرآنی از دیرباز در مباحثی مانند جامعیت قرآن، اعجاز قرآن و جاودانگی قرآن در میان اندیشمندان و قرآن پژوهان مسلمان مطرح بوده است. به طوری که بر این اساس آموزه های قرآنی و روایی تنها برای مردمانی خاصّ، نژاد یا قوم و قبیله ای خاصّ و یا جغرافیا و تاریخ محدودی نازل و بیان نشده است. بلکه این آموزه های هدایت بخش تمامی نوع بشر را از هر نژاد و زبان و ملیتی و قومیتی و در هر زمان و مکانی مورد خطاب قرار داده و می دهد. لذا امروز نیز می توان با مراجعه به این آموزه ها و طرح پرسش های خود پاسخ های لازم را از آنها دریافت نمود.    
 تبیین به ویژه جنبه کاربردی این آموزه ها ما را علاوه بر حلّ بسیاری از دغدغه ها، پرسش ها و مشکلات جامعه می تواند در تحقق تمدّن نوین اسلامی که از اهداف والای دولت و حکومت اسلامی است، یاری رساند.
 موضوعات و محورهای همایش در چه بابی است؟    
این همایش در پنج محوربرگزار می گردد1- خاستگاه و مبانی جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی 2- جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در حوزه اعتقادات3- جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در حوزه اخلاق4- جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در حوزه احکام و عبادات 5- جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در حوزه علوم اجتماعی و حدود سی زیر موضوع پیش بینی شده است. البته علاقمندان می توانند علاوه بر موضوعات پیشنهادی مقالات خود را در دیگر مسائل مطرح در این موضوع نیز تألیف نمایند.    
آیا این همایش فقط در تهران برگزار می گردد یا در شهرستان ها هم برگزار می شود؟    
همایش جهان شمولی آموزه های قرآنی و روایی در دنیای معاصر در سطح ملّی برگزار خواهد شد. البته این احتمال وجود دارد در آینده با توجه به اهمیت و ماهیت موضوع در سطح بین المللی نیز برگزار شود. گفتنی است تا کنون دو پیش همایش در دانشکده علوم قرآنی تهران و دانشگاه رازی برگزار شده است. پیش همایش سوم نیز طی هفته های آینده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.
 میزان استقبال ازهمایش تا کنون چطور بوده است ؟ و چه قشری بیشتر استقبال کردند.    
تا کنون بحمد الله همایش با استقبال خوبی از سوی به ویژه اساتید و دانشجویان روبرو شده است به طوری که دبیرخانه همایش تصمیم گرفت مهلت دریافت مقالات را تا 26 فروردین 96 تمدید کند. لذا علاقمندان می توانند مقالات خود را تا این تاریخ از طریق سامانه همایش به آدرس (olomquran.ir) ارسال نمایند. دیگر اطلاعات لازم نیز در این سامانه قابل مشاهده است. برگزاری همایش نیز إن شاء الله در اواخر اردیبهشت 96 خواهد بود.

captcha