ایجاد مدارس قرآنی در سازمان صدرا؛ الگویی برای نظام آموزشی
کد خبر: 3568575
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
قره‌شیخلو بیان کرد:

ایجاد مدارس قرآنی در سازمان صدرا؛ الگویی برای نظام آموزشی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بتوانیم نمونه‌هایی از مدارس قرآن را در سازمان مدارس صدرا ایجاد کنیم، شاید این الگویی برای نظام آموزش و پرورش ما باشد که از این چهارچوب استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم با مدارس اسلامی صدرا عصر امروز، ۱۱ بهمن ماه از ساعت ۱۴ با حضور مهدی قره‌‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و داود بهرام‌سری، رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار ‌شد.
در این مراسم ابتدا، مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی بیان کرد: پیرو سیاستی که در این دو سال گذشته دنبال کردیم، بحث استفاده از ظرفیت‌ها و تعاملاتی است که می‌توانیم در بخش‌های مختلف در موضوع قرآن داشته باشیم که در طول این دو سال گذشته نیز شاید نزدیک به بیست تفاهم‌نامه در این راستا با مراکز مختلف امضا کردیم و اخیراً نیز با مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم.
وی با اشاره به موضوعی مانند امضای تفاهم‌نامه میان دستگاه‌های مختلف با بیان اینکه متوجه شدیم که برخی برای تیپ و پرستیژ تفاهم‌نامه امضا می‌کنند و سپس، هر چه پیگیری در این زمینه صورت می‌گیرد متوجه می‌شویم که کاری در راستای این تفاهم‌نامه صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: البته بعضی نیز انصافا به دنبال این هستند که در این زمینه کاری انجام شود و برنامه‌ها به سرانجام برسد.
تفاهم نامه صدرا و سازمان دارالقرآن
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: سازمان مدارس صدرا که اصلا از خود ما و پیکره سازمان تبلیغات اسلامی است، 147 مدرسه در سطح کشور دارد که این‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای حوزه کار قرآنی هستند چون هم دانش‌آموزان این مدارس کسانی هستند که خودشان رشته معارف را انتخاب کرده‌اند یعنی انگیزه و علاقه را به این رشته دارند و هم اینکه ظرفیت این مدارس با توجه به اینکه در کنار این رشته معارف کارهای دیگری نیز برای تقویت بچه‌ها هم در بعد مسائل اعتقادی و هم در بعد مسائل رفتاری بالاست، آموزش‌های قرآنی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای ایشان داشته باشد و شاید خیلی از نیروهایی که ما در آینده برای توسعه کارهای قرآنی در کشور به ایشان نیاز داریم از میان همین دانش‌آموزان باشند.
قره شیخلو با بیان اینکه این‌ دانش‌آموزان می‌توانند نیروهایی باشند که ما روی ایشان سرمایه‌گذاری کنیم و آن‌هایی که در این موضوع علاقه و استعداد بیشتر دارند را شناسایی کنیم، اظهار کرد: با این برنامه‌ها شاید بتوانیم حداقل از این ظرفیت در حدود 10 هزار نفر دانش‌آموزی که در این مدارس صدرا فعال هستند و تحصیل می کنند چند هزار معلم قرآن خوب استخراج کنیم و ایشان را آموزش دهیم که بعدا در هر جای کشور که ایشان مشغول شدند، چه در حوزه و چه دانشگاه اگر جایی مسئولیتی گرفتند، بالاخره موضوع قرآن برای ایشان موضوع درجه 1 و بااهمیت باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: امیدوارم این تفاهم‌نامه کمک کند که این اهدافی که برای آن وجود دارد عملیاتی شود و اگر بتوانیم نمونه‌هایی از مدارس قرآنی در سازمان مدارس صدرا ایجاد کنیم شاید این الگویی برای نظام آموزش و پرورش ما در کشور نیز باشد که از این سیستم و چهارچوب استفاده کند تا موضوع قرآن در نزدیک به 100 هزار مدرسه ما در کشور توسعه پیدا کند.
وی تصریح کرد: همین نمونه‌سازی‌ها می‌تواند کار تأثیرگذار و خوبی برای این حوزه باشد و آموزش و پرورش ما که واقعا به کار قرآنی نیاز دارد و هنوز هم شاید در مراحل اولیه این کار هستیم و متأسفانه در این بخش ضعف‌های زیادی داریم، این نمونه‌سازی تجربه‌ای باشد برای اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز از این ظرفیت استفاده کند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان بیان کرد: همچنین، همکاری این دو بخش که هر دو متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی هستند می‌تواند ثمرات خوب و تأثیرات خوبی را در حوزه دانش‌آموزی داشته باشد که در آینده این ثمرات را به خوبی مشاهده خواهیم کرد.
تفاهم نامه صدرا و سازمان دارالقرآن
همچنین، در ادامه این مراسم، داود بهرام‌سری، رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا نیز طی سخنانی اظهار کرد: نگاه ما به دبیرستان، نگاه به یک دبیرستان تنها نیست بلکه نگاه ما به دبیرستان‌های صدرا این است که این دبیرستان‌ها تبدیل به پایگاه‌های فرهنگی در کشور شوند.
وی ادامه داد: با توجه به منویاتی که در احداث این دبیرستان‌ها وجود دارد که فارغ‌التحصیلان دبیرستان درآینده چه در عرصه علوم انسانی و چه در حوزه و دانشگاه تأثیرگذار باشند، قطعاً یک پایه این کار این است که دانش‌آموزان با مفاهیم قرآنی آشنا شوند یعنی به هر حال خود رشته معارف مقداری زمینه‌های قرآنی را دارد ولی می‌طلبد که در مدارس فعالیت‌های قرآنی بیشتر شود.
رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا تصریح کرد: با توجه به شرایط سنی که دانش‌آموزان و علاقه‌ای که به مسائل دینی دارند امیدواریم که گام مؤثری در این زمینه برداشته شود یعنی دانش‌آموزان از حوزه قرائت به مفاهیم قرآن نیز روی آورند و این‌ها را با اعتقادی که دارند به جان بپذیرند تا در آینده با این نگاه بتوانند منشأ تحول شوند.
بهرام‌سری اظهار کرد: البته مدیران ما در مدارس در این جهت نیز تلاش‌های خوبی داشتند. ما هم‌اکنون جمعیت قابل توجهی قاری و حافظ قرآن در سطح مدارس صدرا داریم که این‌ها نیاز به ساماندهی دارند و فکر می‌کنم یکی از بهترین جاهایی که این بچه‌ها می‌توانند در آینده در فعالیت‌های قرآنی رشد کنند، سازمان دارالقرآن الکریم است.
ایجاد مدارس قرآنی در سازمان صدرا؛ الگویی برای نظام آموزشی
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس صدرا در مقاطع اول تا سوم با نزدیک به چهار هزار آیه و عبارت قرآنی آشنا می‌شوند، بیان کرد: مدارس صدرای کشور همانند مدارس دیگر آموزش و پرورش هستند که در این مدارس به تمامی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف عبارات قرآنی زیادی منتقل می‌شود تا با بهر‌گیری از این عبارات مشغول به فعالیت شوند.
وی ادامه داد: امیدواریم که در مناطقی که دبیرستان‌های صدرا در آنجا هستند به برکت این کار قرآنی موج‌های خوب معنوی برقرار شود که آثارش را در محیط‌هایی که این مدارس هستند، مشاهده کنیم.
رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا در پایان بیان کرد: بنده خوشحال هستم که اولین گامی که در راه تفاهم با مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات برداشتیم، کار قرآنی مدارس است و این را تفأل به خیر می‌زنیم که سایر مؤسسات وابسته نیز دست به دست هم دهیم و بتوانیم در تربیت این جوان‌هایی که در خدمتشان هستیم، کوشا باشیم.
متن تفاهم نامه را اینجا ببینید.

captcha