مرمت مساجد تاریخی شیراز به عهده یك متولی باشد/ وجود قریب 30 مسجد تاریخی
کد خبر: 3552357
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
محمدیان در گفت‌وگو با ایكنا:

مرمت مساجد تاریخی شیراز به عهده یك متولی باشد/ وجود قریب 30 مسجد تاریخی

گروه اجتماعی: رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز از وجود قریب 30 مسجد تاریخی در این كلان‌شهر خبر داد و پیشنهاد داد تا مرمت این مساجد تنها یك متولی داشته باشد.

رضا محمدیان، رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به وضعیت مساجد تاریخی این كلان‌شهر گفت: یكی از مشكلاتی كه درباره این مساجد وجود دارد آن است كه هر كدام از آنان چندین متولی دارد هم میراث فرهنگی، هم اوقاف و هم هیئت امنای آن‌ها.

جلسه هماهنگی برای مرمت مساجد تاریخی با حضور دستگاه‌های مختلف تشكیل شود

وی افزود: به نظر می‌آید باید جلسه‌ هماهنگی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شود و در آن مسائل و مشكلات این مساجد مطرح و بررسی شود.
محمدیان با بیان اینكه چنین كاری را برای مسجد جامع عتیق و همچنین مدرسه علمیه خان شیراز انجام دادیم، گفت: بحمد الهی كارهای بسیار خوبی در این اماكن انجام شده است و شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری در طی 3 سال اخیر اعتباراتی را برای مرمت این دو مكان اختصاص دادند.

اختصاص 3 میلیارد تومان برای مرمت مسجد عتیق و مدرسه علمیه خان
رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز اظهار كرد: در طی سه سال متوالی برای هر كدام از مسجد عتیق و مدرسه علمیه خان سالی 500 میلیون از سوی شهرداری شیراز اختصاص یافت یعنی برای هر كدام از اینان یك میلیارد و نیم طی این مدت از سوی شهرداری تخصیص یافته و تاكنون یك میلیارد و 200 میلیون آن هزینه شده است.
وی با بیان اینكه اقدامات بسیار خوبی در این دو مكان طی این سه سال انجام شده است، گفت: كارهای بسیار خوبی به خصوص در مدرسه علمیه خان صورت گرفت و مرمت غرفه‌های قسمت بالا و تقریباً تمام درب و پنجره‌ها به اتمام رسیده است.

وجود 30 مسجد تاریخی در شیراز
محمدیان با یادآوری اینكه این كارها با همكاری مشترك اوقاف، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است، گفت: در شیراز قریب 30 مسجد تاریخی نظیر مسجد عتیق، مشیرالملك، الله‌یار، علمدار، بغدادی و غیره وجود دارد كه همه آن‌ها نیاز به تعمیر دارند و به نظر می‌آید اگر مدیریت استان دستور هماهنگی شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی را صادر كند و هر كدام از این دستگاه‌ها همانند مسجد عتیق و مدرسه خان بودجه مشتركی برای مرمت آن‌ها بگذارند و همچنین یك متولی هم برای تعمیرات آنان اختصاص یابد، مشكلات این مساجد برطرف خواهد شد.
رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز تأكید كرد: باید مرمت این اماكن یك متولی داشته باشد به عنوان مثال دستگاه‌های مختلف به شهرداری پول دهند و شهرداری هم هزینه مضاعف برای تعمیرات آنان اختصاص داده و پیمانكار بگیرد و كار را انجام دهد.

تكرار تخصیص بودجه مرمت مسجد عتیق و مدرسه علمیه خان

وی با بیان اینكه كارهای خوبی برای مرمت 15 مسجد تاریخی شیراز با قریب 10 میلیارد تومان می‌توان انجام داد، از تكرار تخصیص بودجه برای مرمت مدرسه علمیه خان و مسجد جامع عتیق شیراز برای سال آینده نیز خبر داد.
captcha