مظلوم‌نمایی، شیوه درستی برای معرفی امام حسین(ع) به جامعه نیست
کد خبر: 3549182
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

مظلوم‌نمایی، شیوه درستی برای معرفی امام حسین(ع) به جامعه نیست

گروه فرهنگی: امام‌جمعه کاشمر با بیان اینکه مظلوم‌نمایی، شیوه درستی برای معرفی امام حسین(ع) به جامعه نیست، گفت: باید حواسمان جمع باشد که امام حسین(ع) نیاز ندارد با مظلوم‌نمایی ایشان را معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، امام‌جمعه کاشمر، در آیین پایانی هجدهمین سوگواره تعزیه استانی، که شب گذشته ششم آذرماه، در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، با اعلام اینکه دشمنان اسلام و کسانی که تفکر وهابی، سلفی دارند روی نقطه ضعف‌های ما کار می‌کنند، اظهار کرد: در دنیا قهرمان واقعی نداریم و آن‌هایی هم که هستند خود ما آن‌ها را درست کرده و شاخ، برگ داده‌ایم اما امام حسین(ع) حقیقت و قهرمان واقعی غیر قابل انکار است.
وی با تأکید براینکه باید از نو حماسه کربلا را معرفی کرد، با بازسازی صحنه‌ها مطالب را بیان کنیم، افزود: در جهت بیان واقعیت‌های کربلا باید از موسیقی، فیلم، سینما، شعر و دکلمه استفاده کرد.
طباطبایی با بیان اینکه مطالب باید عقلانی و بر اساس مستندات باشد، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از حرف‌ها و مطالبی که در تعزیه‌خوانی‌ها بیان می‌شود هیچ سند و مدرک معتبری ندارد.
وی با اظهار تأسف از اینکه آن‌چنان در بیان برخی حرف‌ها اهل‌بیت(ع) را ذلیل، خوار و خفیف می‌کنیم که انسان حالت تنفر پیدا می‌کند، گفت: به‌رغم اینکه آن‌هایی که در اسارت بودند عزتمند و سربلند بودند، در شهادت صبر داشتند ولی با بیان برخی سخنان در تعزیه خوانی‌ها آن‌ها را خوار و ذلیل می‌کنیم.
امام‌جمعه کاشمر با تأکید براینکه باید با استفاده از روش‌ها و سبک‌های مختلف هنری برای زنده نگه‌داشتن حماسه عاشورا تلاش کرد، اظهار کرد: در طی سال‌های بعد از حادثه کربلا آسیب‌های مختلفی به این حماسه وارد شد.
وی با انتقاد از اینکه برخی مطالب در تعزیه‌خوانی‌ها بدون وجود هیچ‌گونه سندی گفته می‌شود، گفت: اشعاری که بعضاً در جریان عزاداری بکار برده می‌شود موجب وهن عقیده بسیاری به‌خصوص دشمنان شده است.
طباطبایی با بیان اینکه هنرمندان در جهت معرفی درست شخصیت حضرت زینب(س) تلاش کنند، تصریح کرد: تاکنون هنرمندان در خصوص معرفی درست واقعه کربلا بسیار کم کار کرده‌اند، همان‌هایی هم که تاکنون اجرا شده تأثیرگذار نبوده است.
وی با اعلام اینکه هر چند روش تعزیه‌خوانی که امروز در بسیاری از روستاها اجرا می‌شود اشکالات فراوانی دارد اما اگر از این مراسم‌ خوب استفاده کنیم، مطالب مستند، عقلانی، علمی و منطبق با واقعیات، در آن دروغ نباشد تأثیر بسیاری بر جامعه خواهد داشت، متأسفانه برخی افراد در تعزیه‌ها با گفتن دروغ درصدد برانگیختن احساسات مردم هستند.
امام‌جمعه کاشمر با اشاره به اینکه متأسفانه چهره حضرت زینب(س) را آن‌چنان ستم کشیده و ماتم دیده معرفی کرده‌ایم که کسی رغبت نمی‌کند نام دختر خود را زینب بگذارد، بیان کرد: هنر زبان همه مردم دنیا است، اما اگر حضرت زینب(س) به بهترین وجه از این طریق معرفی شود حتی کسانی که مسلمان نیستند حاضر نخواهند بود غیر از ایشان کس دیگری را الگوی خود قرار دهند.
captcha