تلاش علامه طباطبایی در نقد اندیشه‌های الحادی٬ با تکیه بر فلسفه اسلامی همراه بود
کد خبر: 3546033
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵

تلاش علامه طباطبایی در نقد اندیشه‌های الحادی٬ با تکیه بر فلسفه اسلامی همراه بود

گروه معارف: مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی بیانیه‌ای منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: طباطبایی با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی با نقد اندیشه‌های الحادی٬ حقانیت تفکر الهی را بر انواع توهمات مادی به اثبات رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال حکیم متاله حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی بیانیه‌ای را صادر کرده که در آن آمده است: 24 آبان‌ماه یادآور عروج ملکوتی مفسر بزرگ و احیاگر عرفان و حکمت اسلامی در عصر ما، بزرگ مردی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از تبار پاک اولیا خدا و سلسله حکما الهی حضرت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است.
گرچه سال‌هاست که از میان ما رفته اما میراث حکمی و فلسفی تراث علمی و قرآنی این حکیم الهی همچنان زنده و پاینده و رونق‌بخش معارف علمی و فرهنگی ما است.
در بخشی از این بیانیه٬ علامه طباطبایی٬ تجلی بین پیوند ناگسستنی قرآن برهان و عرفان در عصر حاضر بیان شده و آورده است: بهره‌گیری آن مفسر فرزانه از روش تفسیر قرآن به قرآن نه تنها پرتو از بیکرانگی جوشش معارف قرآن را به ظهور رسانید بلکه میزان دقیقی را برای تشخیص تفسیر و تاویل کلام الهی از تحریف و تفسیر به رای آن عرضه کرده است.
این بیانیه با اشاره به تلاش‌های علامه طباطبایی در بهره جستن از نظم فکری و برهان‌مداری و تحلیل دقیق فلسفی در چهارچوب مبانی حکمت متعالیه، یادآور می‌شود: این علوم از علامه طباطبایی شخصیتی ساخت که گویی در یک پیکر و قالب، تجسمی از دقت و استحکام سینوی و عمق لطافت صدراوی را می‌یابیم؛ از جمله در آثار ایشان «هوالبحر من ای نحو اتیته» و چنین بود که «بدایةالحکمه» آن حکیم بی بدیل، برای رهپویان حقیقت٬ طریق مستقیمی شد برای وصول به نهایه الحکمه که سرانجام آن ورود به طور ولایت و بار یافتن به مراتب توحید و لقا است.
این بیانیه تاکید کرد: استقامت در فکر و پارسایی در عمل و هوشیاری در رصد٬ از علامه طباطبایی شخصیتی ساخت که توانست در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی با نقد اندیشه‌های الحادی٬ حقانیت تفکر الهی را بر انواع توهمات مادی به اثبات برساند.
در بیانیه محمع عالی حکمت اسلامی همچنین آمده است: یادآوری و مساعی جمیله و جلیله ولی خدا از یک سو برای علاقه‌مندان به حکمت اسلامی می‌تواند الهام بخش باشد از طرفی دیگر ادب و ادای شکر و امتنان خدای سبحان است. خدایی که به ما توفیق داد در عصر زرین انقلاب شکوهمند اسلامی که محصول مجاهدت‌های فقیه حکیم بی بدیل امام خمینی(ره) است و پرچم پر  افتخار آن امروز در دستان با کفایت خلف صالح و فرزانه وی آیت‌الله خامنه‌ای می‌باشد٬ پیوسته از موائد و رشحات فکری و معنوی آن عزیز سفر کرده٬ بهره برده و از انفاس قدسی معنوی آن قدیس٬ بزرگانی که در مکتب آن علامه علی‌الطلاق پرورش یافته‌اند٬ کسب فیض کنند.
در پایان این بیانیه آمده است: مجمع عالی حکمت اسلامی در سی و پنجمین سالگرد ارتحال این حکیم ربانی و مفسرقرآنی، با بزرگداشت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی همگان را به بهره‌گیری بیشتر و بهتر از افکار و اندیشه‌های آن یار سفر کرده و از ماسوا رسته به حضرت حق پیوسته، فرا می‌خواند. طوبی له و حسن معاب.
captcha