چرایی افزایش فقر فرهنگی/ کتاب‌ها بر اساس نیاز جامعه نوشته شود
کد خبر: 3542695
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

چرایی افزایش فقر فرهنگی/ کتاب‌ها بر اساس نیاز جامعه نوشته شود

کانون خبرنگاران نبأ: معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم در رابطه با فقر فرهنگی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های کتاب‌های کودک شهید مطهری این بود که بر اساس نیاز و سفارش جامعه می‌نوشت نه بر اساس توانایی علمی خودش؛ لذا ‌پیش می‌آید که سال‌ها از کتابی که نوشته می‌گذرد ولی هنوز موضوع آن کتاب داستان، نیاز جامعه است.

حجت‌ الاسلام والمسلمین محمد رضا آخوندزاده، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در رابطه با فقر فرهنگی و جایگزین شدن کالاهای لوکس در سبد خانوار بیان کرد: این مقوله یک موضوع گسترده‌ای است که در قالب یک سوال و جواب نمی‌توان به آن پرداخت زیرا بافت فرهنگی و یک سری موانع سبب این اتفاق شده‌اند. از جمله: مشغولیت‌ها و مشکلات اقتصادی که سبب شده مردم دو یا سه شیفت در روز کار کنند و فرصت کتاب خوانی نداشته باشند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان قم ادامه داد: و یا احساس غنا و بی‌نیازی نسبت به موضوعات فرهنگی سبب این اتفاق بوده، برخی از نیازهایی که مردم با آن مواجه می‌شوند چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ دنیوی می‌طلبد که متناسب با آن نیاز مطالعات و تحقیقاتی انجام شود تا اطلاعات لازم کسب شود، ولی در مورد کتاب‌ و کتاب‌خوانی بیشتر کتاب‌ها در زمینه معلومات نویسنده نوشته شده است نه نیاز اجتماع.

کتاب باید بر اساس نیاز جامعه نوشته شود

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کتاب‌های کودک شهید مطهری این بود که بر اساس نیاز و سفارش جامعه می‌نوشت نه بر اساس توانایی علمی خودش لذا ‌پیش می‌آید که سال‌ها از کتابی که نوشته می‌گذرد ولی هنوز موضوع آن کتاب داستان نیاز جامعه است این نشان می‌دهد که ما باید نیاز محور کار کنیم نه معلومات محور، که متأسفانه غالب کتاب‌های نوشته شده همه علم محور است که یا پایان نامه بوده و یا نویسنده احساس کرده الان زمانی است که کتابی را از خود به یادگار بگذارد پس شروع به نوشتن می‌‎کند. این نویسنده نیامده داخل جامعه بررسی کند و دغدغه جوان محصل، دانشجو و یا استاد ما را بیابد و بر اساس آن کتاب بنویسد، قطعاً وقتی اهداف زاویه‌دار شدند و متناسب با نیازها نباشند استقبال هم کم می‌شود.

قبل از هجمه یک مد به کشور فرهنگ سازی شود

این کارشناس فقه و اصول در رابطه با این سوال که چرا مردم اجتماع بیشتر به مد و ظاهرشان توجه می‌کنند تا به فرهنگ خانواده تصریح کرد: لازمه این سوال این است که بررسی شود مردم فرهنگ و مد را دو مقوله جدا از هم می‌دانند و یا این دو موضوع را در راستای تکامل هم می‌دانند؟ به طور مثال باید بررسی شود در جامعه به کسی که با مد روز زندگی می‌کند چه نسبتی می‌دهند؟ آدم با فرهنگ یا بی‌فرهنگ؟ که اگر به او آدم با فرهنگ بگویند خوب این شخص با مد در راستای رسیدن به فرهنگ بالاتر عمل می‌کند.

حجت الاسلام آخوند زاده بیان کرد: در این راستا این نکته که آیا قبل از اینکه یک مد در جامعه بیایید فرهنگ سازی آن را در جامعه داشتیم یا نه امر بسیار مهمی است. مثلاً قبل از اینکه فلان لباس از کشور دیگر وارد کشورمان شود فرهنگ سازی کنیم که این لباس قبلاً در کدام کشور بوده و چه کسانی آن را می‌پوشیدند که متأسفانه این اتفاق خیلی کم می‌افتد و تا اینکه در فضایی چیزی را به نظر خود زیبا می‌بینند بدون هیچ فرهنگ سازی‌ای به عنوان یک مد ترویج می‌دهند و به گونه‌ایی رفتار می‌کنند که به همگان بگویند ما فرهنگ استفاده از این جنس را داریم حال چه بسا که خیلی از این مدهای بدون آگاهی غربی هستند.

وی ادامه داد: وظیفه ما مجموعه فرهنگی و متولیان فرهنگی این است که قبل از اینکه یک جنسی در جامعه مد شود فرهنگ استفاده از آن را در میان مردم جا بیندازیم نه اینکه بگذاریم یک لباسی وارد شود، مد شود، همگان استفاده کنند و بعد بگوییم لباس را دربیاورید این غربی است. مانند همین فضاهای مجازی که الان همه را درگیر کرده، باید قبل از هجمه این مورد به کشور روش استفاده صحیح از آن را اطلاع رسانی می‌کردند نه الان که به هیج وجه نمی‌توانند جلوی آسیب‌هایش را بگیرند این موارد باید مانند یک سونامی که قبل از اینکه بر سر کشوری خراب شود با هر وسیله‌ایی که می‌توانند مردم را آماده و اطلاع رسانی می‌کنند، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شوند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر واقعاً هنر را ابزاری برای رسیدن به اهداف مذهبی، معنویی و زیبا شناختی بدانیم همه وظیفه دارند که این روشنگری‌ها را انجام دهند که با هر نسیمی جامعه ما متلاشی نشود.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان قم اظهار کرد: اگر فرهنگ سازی شود و بازهم مردم سراغ فلان مد بروند حداقلش این است که با شناخت آن جنس را انتخاب می‌کنند مثلاً فردی پالتویی می‌خرد که روی آن جملات انگلیسی زیادی نوشته شده است وقتی از او بپرسیم می‌دانی این جملات به چه معنا است می‌گوید نه دیدم زیباست خریدم. ولی وقتی معنی جملات را بداند و بفهمد که هرکس این لباس را بپوشد برچسب آدم ناجور بر او زده می‌شود قطعاً سراغش نمی‌رود.

چرا سهم فرهنگی در سبد خانوار کم شده؟

حجت الاسلام آخوند زاده بیان کرد: من عقیده ندارم که سهم فرهنگی کم شده مردم ما فقط نسبت به موضوعات آگاهی ندارند. قطعاً فرهنگ نسبت به سلامت جسم اولویت دارد زیرا که فرهنگ یک چیز ماندگار است و قرن‌ها می‌ماند ولی جسم افراد ماندگار نیست افراد می‌روند و افراد جایگزینشان می‌شوند. اما طب سنتی اسلامی که اخیراً چندسالی است که آوازه‌اش بلند شده مردم به هر قیمتی که می‌شود این فضا را برای خود فراهم می‌کنند که حداقل از سلامت نسبی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: وقتی در جامعه مسائل فرهنگی تبیین نمی‌شود چه انتظاری داریم که مردم نسبت به فرهنگ علاقه‌مند شوند وقتی از خواص شیر و ماهی تبلیغ نمی‌شد چطور توقع داشته باشیم مردم شیر بخرند. ما مدام می‌گوییم کتاب بخرید ولی کتاب مورد علاقه و نیاز مردم را آماده نکردیم لذا این متولیان فرهنگی که تعدادشان هم زیاد است و متأسفانه هریک از دید خود به موضوعات نگاه می‌کنند باید با هم، هم عقیده شوند و این فرهنگ را با زبان هنر معرفی کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: همان‌طور که برای بازداشتن مردم از تخلفات راهنمایی و رانندگی از زبان هنر استفاده می‌شود و خیلی هم موفق هستند اما متأسفانه ما در این بخش کاری نکردیم، چند درصد از تیزرهای تبلیغاتی ما مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی یا ضرورت استفاده از فرهنگ اصیل ایرانی است؟ اصلا فرهنگ ایرانی چی است؟ اصلا شناختی از آن داریم که بخواهییم ترویج دهیم؟ فقط یک چیزهای مبهمی درمورد شاخص‌ترین فرهنگ‌ها مانند مهمان‌نوازی داریم ولی بررسی نکردیم که این مورد از چه تاریخی و چگونه وارد ایران شد و جزء فرهنگ این کشور شده لذا طبیعی است که ما در سبد زنگی‌مان مسائل فرهنگی را نداشته باشیم.

زینب رحیمی

captcha