بانوان زائر اربعین به صورت گروهی سفر کنند
کد خبر: 3540209
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
افتخاری:

بانوان زائر اربعین به صورت گروهی سفر کنند

گروه اجتماعی: مسئول شورای راهبری بانوان کمیته فرهنگی - آموزشی ستاد اربعین ضمن تشریح مهم‌ترین مشکلات بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین از بانوان خواست به صورت گروهی در این مراسم شرکت کنند.

لاله افتخاری، مسئول شورای راهبری بانوان کمیته فرهنگی - آموزشی ستاد اربعین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح مهم‌ترین مشکلاتی پرداخت که ممکن است بانوان اعزامی به پیاده‌روی اربعین با آن مواجه شوند و اظهار کرد: مشکلات بانوان در پیاده‌روی اربعین شناسایی شده و بر اساس مشکلات موجود پیشنهادها و برنامه‌های خود را ارائه کرده‌ایم.

وی از جمله مشکلات موجود برای بانوان زائر پیاده‌روی اربعین را اختلاط محرم و نامحرم عنوان کرد و گفت: خانم‌هایی که به تنهایی، بدون محرم یا به صورت فردی سفر می‌کنند به دلیل عدم آشنایی با مسائل و مسیر ممکن است از وسایل نقلیه و اماکنی استفاده کنند که مورد تأیید یا اعتماد نیست؛ بانوان باید از این مسائل پرهیز کنند.

افتخاری کمبود امکانات بهداشتی و درمانی ویژه برای بانوان و اسکان بانوان را از جمله دیگر مشکلات دیگر در پیاده‌روی اربعین عنوان و اظهار کرد: اربعین و حضور گسترده بانوان در این مراسم ظرفیت و فرصت فرهنگی و آموزشی بزرگی است که در سال‌های گذشته از آن استفاده نشده و کارهای فرهنگی آموزشی در این مراسم صورت نمی‌گرفته است اما ما در سال جاری تلاش داریم در این خصوص برنامه‌ریزی و از این ظرفیت استفاده کنیم.

مسئول شورای راهبری بانوان کمیته فرهنگی - آموزشی ستاد اربعین با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کردند که زیارت اربعین فقط به یک روز اربعین خلاصه می‌شود همین موجب می‌شد مشکلات زیاد و سختی‌های زیادی را متحمل شوند، (بر اساس فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی و برخی دیگر از مراجع عظام تقلید مدت زیارت اربعین 10 روز و از 10 تا 20 صفر است) همچنین فعالیت‌های مرتبط با اربعین برای بانوان پراکنده بود، اظهار کرد: تلاش شد این مشکلات نیز مرتفع شود و برنامه‌ریزی کردیم که توضیح داده شود اربعین فقط در پیاده‌روی منحصر نمی‌‌شود و مهم درک فرهنگ اربعین است.

وی بر حضور جمعی بانوان در مراسم پیاد‌‌ه‌روی اربعین و پرهیز از حضور انفرادی آنها تأکید کرد و گفت: باید از یکسری از اقداماتی مثل استفاده از وسایل نامطمئن حمل و نقل و اسکان پرهیز شود. بانوان بهتر است بار زیادی همراه خود نبرند و از فرصت اربعین به عنوان نقطه عطفی در زندگیشان استفاده کنند.

افتخاری از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای دانش‌افزایی استادان حوزه و دانشگاه و بانوان صاحب‌نظر که به عنوان مبلغ به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند نیز خبر داد و گفت: سال گذشته 500 هزار نفر بانوی ایرانی در مراسم اربعین حضور داشتند و پیش‌بینی می‌شود در اربعین سال جاری تعداد بانوان حاضر بیشتر باشد بر همین اساس 100 بانوی مبلغ به مراسم اربعین سال جاری اعزام خواهندشد.

captcha