اجرای مانور پدافند غیر عامل در مدارس فارس
کد خبر: 3540164
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

اجرای مانور پدافند غیر عامل در مدارس فارس

گروه اجتماعی: دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش و پرورش فارس از اجرای مانور پدافند غیر عامل، همزمان با هفته پدافند غیرعامل در مدارس این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سعید دانش‌گر، دبیر كارگروه پدافند غیرعامل آموزش و پرورش فارس امروز، 2 آبان از اجرای مانور پدافند غیر عامل،همزمان با هفته پدافند غیرعامل در مدارس این استان خبر داد و گفت: 8  آبان‌ماه به‌عنوان روز پدافند غیرعامل معرفی شده و از دوم تا 8 آبان‌ماه نیز به عنوان هفته  پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است.
وی اظهار كرد: پدافند غیرعامل مقوله‌ای فرا زمانی و فرا مکانی است  که از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخوردار است، چنانچه انسان‌های اولیه برای در امان ماندن از خطرات و  تهدیدات پیرامونی خود به مکان‌های امن طبیعی پناه می‌بردند.
دانش‌گر با بیان اینکه پدافند غیرعامل ماهیتی پیشگیرانه و بازدارنده دارد، افزود: منظور از پدافند غیرعامل، تمامی اقدامات غیر مسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدهای طبیعی و غیر طبیعی درونی و بیرونی است.
دانشگر تأکید کرد: آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهادهای فرهنگی جامعه نقش اساسی در نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیرعامل در سطح مردم و جامعه برعهده دارد.
وی گفت :هم اکنون در سطح استان 11 کارگروه اصلی زیرنظر اداره‌کل پدافند غیرعامل استانداری فعالیت دارند که در آموزش و پرورش نیز به‌عنوان کارگروه فرهنگی و اجتماعی آن، مدیرکل به‌عنوان رئیس کارگروه و مدیرحراست به‌عنوان دبیر کارگروه، فعالیت‌های آن را پیگیری می‌كنند.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش و پرورش فارس افزود: در سطح شهرستان‌ها، نواحی و مناطق نیز رئیس آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس کارگروه و مسئول حراست به‌عنوان دبیر کارگروه فعالیت دارند.
وی با اشاره به برنامه‌های این هفته در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش اظهار كرد: در هرمنطقه آموزش و پرورش مراسم نمادین پدافندغیرعامل در یکی از مدراس برگزار می‌شود و در سایر مدارس نیز برنامه‌های مشابهی دراین زمینه انجام خواهد شد.
دانشگر گفت: پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های گوناگون فرهنگی در این زمینه با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در برنامه‌های گوناگون به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی آموزش و پرورش در این راستا بوده است.
 وی، برگزاری مسابقات گوناگون مقاله‌نویسی، انشانویسی، عکاسی و تهیه روزنامه دیواری و همچنین برگزاری دوره‌های تربیت مدرس استانی و دوره‌های آموزشی برای مدیران مدارس را از مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش فارس در زمینه فرهنگ‌سازی این طرح  در سال گذشته برشمرد.
اجرای طرح ابتکاری «هر مدرسه یک تابلو» تحت عنوان پدافند غیرعامل نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده  درسطح مدارس استان فارس بود که دانشگر به آن اشاره کرد.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش وپرورش فارس گفت: در سال جاری نیز برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری مسابقات مقاله‌نویسی، انشانویسی، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای مدیران مدارس، دبیران و دانش‌آموزان و ارسال پیام‌های مرتبط با این موضوع از طریق سامانه تلفن همراه، سیستم اتوماسیون اداری در دستورکار ما  قرار دارد.
وی گفت: علاوه بر آن با توجه به نقش ویژه فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ‌سازی موضوع پدافند غیرعامل از طریق این شبکه‌ها نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم مدنظر قرار خواهد گرفت.
دانشگر با بیان اینکه با رعایت اصول پدافند غیرعامل می‌توان آسیب‌ها و خطرهای گوناگون طبیعی و غیرطبیعی که آموزش و پرورش را تهدید می‌کند، به حداقل رساند، افزود: به عنوان مثال در مقوله فضاهای آموزشی اینکه درب کلاس‌ها به سمت بیرون باز شود و یا داخل، آیا پنجره کلاس‌ها حفاظ داشته باشد یا خیر، اینکه مدارس راه خروج اضطراری داشته باشند و پراکندگی مدارس به چه صورتی باشد و یا استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی، نوع وسایل گرمایشی و سرمایشی داخل کلاس‌ها و ... نمونه‌هایی از ملاحظات اصول پدافند غیرعامل است.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش و پرورش فارس گفت: در مقوله آی تی  نیز نحوه پشتیبان‌گیری از اطلاعات سازمانی و چگونگی دسترسی به این اطلاعات از مقوله‌های مرتبط با پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش است.
وی بیان كرد:‌ در مقوله دانش‌آموزی نیز برنامه‌هایی مانند اردوهای راهیان نور، طرح قاضی در مدرسه و... نیز از برنامه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش است.
captcha