راهكار پیشنهادی رئیس كمیسیون عمران شورای شهر شیراز برای حفاظت از اماكن تاریخی
کد خبر: 3538387
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

راهكار پیشنهادی رئیس كمیسیون عمران شورای شهر شیراز برای حفاظت از اماكن تاریخی

گروه ادب و هنر: رضا محمدیان پیشنهاد داد كه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی شهر شیراز از بخش خصوصی كمك بگیرد.

رضا محمدیان، رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در پاسخ به اینكه برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی این شهر چه اقداماتی در دستور كار شهرداری قرار دارد، گفت: طبق قانون حفاظت و نگه‌داری از اماكن تاریخی جزو وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری اصلاً اجازه ورود ندارد.

كسری بودجه؛ مهم‌ترین معضل میراث فرهنگی برای حفاظت از اماكن تاریخی

وی افزود: از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی به دلیل كسری بودجه‌ای كه دارند نمی‌توانند آن‌طور كه باید و شاید محافظت قوی از بناهای تاریخی داشته باشند لذا بهترین راهكار این است كه برای نگه‌داری از اماكن تاریخی كه قابلیت و امكان دارند با بخش خصوصی مشاركت كنند و تحویل این بخش دهند تا هم مرمت و هم حفاظت آن‌ها به عهده بخش خصوصی باشد.
محمدیان اظهار كرد: این اماكن تاریخی می‌توانند تحت عناوین موزه، نگارخانه، رستوران و یا هر كاربری كه بتوان برای آن‌ها تعریف كرد، مورد بهره‌برداری قرار گیرند و طبیعتاً وقتی كه تغییر كاربری داده می‌شوند، خود بخش خصوصی هم وظیفه حراست و نگهبانی این اماكن را دارند.

تغییر كاربری اماكن تاریخی در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود
رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری اینكه این كار در نقاط مختلف دنیا و كشورمان انجام می‌شود، گفت: به نظر می‌آید سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت و نگه‌داری از اماكن تاریخی باید كار را كمی‌ آسان‌تر كند تا سرمایه‌گذار بیاید و در اماكن تاریخی سرمایه‌گذاری كند.

بهبود وضعیت منازل تاریخی شیراز با مشاركت بخش خصوصی
وی با اشاره به وضعیت برخی از خانه‌های تاریخی متروكه در بافت قدیم شیراز گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند برخی از این منازل را كه متروكه و محل تجمع معتادان شده‌اند را مرمت و نگه‌داری كرده و از آن كسب درآمد كند.
محمدیان بیان كرد: متأسفانه اكنون از بسیاری از منازل قدیمی متروكه سرقت می‌شود اما هیچكس متوجه این قضیه نمی‌شود چرا كه در معبر و انظار عموم نیست كه كسی متوجه شود لذا می‌توان كار نگه‌داری از این منازل را با واگذاری به بخش خصوصی آسان كرد.
captcha