سیاست‌های ترویج امر به معروف دچار دوگانگی است
کد خبر: 3535173
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

سیاست‌های ترویج امر به معروف دچار دوگانگی است

گروه اجتماعی: امام جمعه غرق‌آباد با اشاره به برخی دوگانگی‌های رفتاری و گفتاری اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: مردم پای منابر روحانیون مبانی امر به معروف و نهی از منکر را می‌آموزند اما پای تلویزیون شاهد برخی برنامه‌هایی هستند که با سخنان روحانیون منافات دارد این تقابل حتی اگر در سطوح بسیار پایین هم رخ دهد بسیار ضربه ‌زننده است.

حجت‌الاسلام علی جنتی‌نیا، امام جمعه غرق‌آباد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه یکی از مباحث کلیدی اسلام امر به معروف و نهی از منکر است گفت: زمانی که انسان متعهد و منتظم به فرامین الهی باشد بدون تردید معروفات را در زندگی اجرایی و از منکرات فاصله می‌گیرد، جاری شدن اوامر الهی در زندگی شخصی و اجتماعی انسان را به مسیر بهروزی سوق خواهد داد و زندگی که قرآن از آن به نام حیات طیبه نام می‌برد به ارمغان می‌آید.
حجت‌الاسلام جنتی‌نیا فلسفه قیام اباعبدالله(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: ایشان در زوایای مختلف به این فریضه دینی پرداختند، ازاین رو یکی از متون روشن نهضت عاشورای حسینی در قالب این مؤلفه بسیار مهم دین مبین اسلام تعریف می‌شود، این امام همام هم از جهت رسالت و وظیفه امامت و هم از جهت دلسوزی نسبت به مردم در راستای اجرایی شدن امر به معروف و هی از منکر در جامعه تلاش کردند، این امام معصوم در حوزه برقراری عدالت و ترویج این فریضه دینی تا آنجا پیش رفتند که خون مبارکشان ریخته شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: علی‌رغم اهمیت بسیار زیادی که به امر به معروف در جامعه داده شد، متأسفانه از گستردگی آن غافل هستیم، اثرپذیری مردم از امر به معروف بسیار نازل و اندک است این عدم اثرپذیری نوعی تقابل است، تقابل دنیا و معنویات.
حجت‌الاسلام جنتی‌نیا ادامه داد: برخی از مردم ظاهربین هستند و به ظواهر و آنچه می‌بینند اکتفا می‌کنند و به کُنه مطلب و وقایع توجهی ندارند، امروز مادیات جذابیت زیادی دارند و همین باعث شده که در تقابل منابع مادی و معنوی تنها به مادیات توجه نمایند و از معنویات غافل باشند، ازهمین رو استقبال قابل توجهی از تذکر لسانی نمی‌شود و اگر تذکری داده شود مردم آن را به حساب توهین می‌گذارند و فردی که در مقام تذکر برآمده از تکرار آن خودداری می‌کند.
وی با اشاره به فعالیت امر به معروف و نهی از منکر به صورت ستادی گفت: 26 دستگاه عضو این ستاد هستند، کثرت اعضا فرصت خوبی است تا با جمع‌آوری افکار و آراء به اهداف دست یابیم، اینکه گاهی دستگاه‌های عضو ستاد کم کاری‌ها را به دیگر اعضا ارجاع می‌دهند فقط مسئولیت‌گریزی است و از بین بردن فرصت ترویج این فریضه الهی.
امام جمعه غرق‌آباد بر لزوم تقسیم کار بین اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: این فریضه دینی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد، هر عضوی باید گوشه‌ای از کار را بگیرد متأسفانه عدم تقسیم کار یک نقص بزرگ برای ستاد امر به معروف به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام جنتی‌نیااز برخی دوگانگی‌های رفتاری و گفتاری بین اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابراز نارضایتی کرد و افزود: گاهی دیده می‌شود گفتار و کردار اعضا خلاف این فریضه است، مردم پای منابر روحانیون مبانی امر به معروف و نهی از منکر را می‌آموزند اما پای تلویزیون شاهد برخی برنامه‌هایی هستند که با سخنان روحانیون منافات دارد این تقابل حتی اگر در سطوح بسیار پایین هم رخ دهد بسیار ضربه ‌زننده است.
حجت‌الاسلام جنتی‌نیا بابیان اینکه در درجه اول مسئولان حکومت اسلامی وظیفه عمل به این فریضه را دارند، تصریح کرد: آنها باید خود را مجری و خدمتگزار دین بدانند، هیچ مسئولی نباید دنبال گریز از وظایف باشد، بهترین راه ترویج فرهنگ امر به معروف عمل به سیره ائمه(ع) است، این شاخصه مهم اسلامی می‌تواند در لفافه و در قالب هنر بیان شود، اگر احکام دینی در شمایل هنر گنجانده شوند اثر و الگوپذیری بهتری خواهد داشت.
خطیب جمعه غرق‌آباد در ادامه به نقش خانواده در احیای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ این فریضه دینی یک وظیفه همگانی است همانطور که والدین به اقامه نماز فرزندان خود اهمیت می‌دهند باید فرزندان را در زمینه منکرات مصون و با معروفات آشنا کنند.
وی تصریح کرد: بحث امر به معروف و نهی از منکر تنها به یک دهه و زمان خاصی مربوط نیست، اینکه ما از این فریضه الهی با شدت در ایام محرم یاد کنیم و اجرای آن را تا سال دیگر رها کنیم از منظر اسلام و قرآن پسندیده نیست، با استفاده از ظرفیت رسانه می‌توان این فریضه را نهادینه کرد.
امام جمعه غرق‌آباد با اشاره به اینکه پرداختن به مسئله عفاف و حجاب در همه برهه‌ها حائز اهمیت است و هیچگاه از اولویت آن کاسته نخواهد شد، ابراز کرد: وقتی سخن در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است افکار عموم مردم  فقط به سمت عفاف و حجاب گرایش پیدا می‌کند، این امر بخش کوچکی از مقوله وسیع امر به معروف و نهی از منکر است یکی از معروفات بزرگ حکومت اسلامی است و هر آنچه خلاف جهت این امر مهم باشد در قالب منکر تعریف می‌شود.
وی خُلف وعده، اختلاس‌ها، حقوق‌های نجومی و کم‌کاری برخی از مسئولان و کارکنان دولت را در حوزه منکرات دانست و گفت: حتی در ساخت و ساز نیز مباحثی مانند اینکه درب ورودی منازل مشرف به هم باز می‌شود جنبه منکرات وجود دارد که مهندسین باید لحاظ کنند.
حجت‌الاسلام جنتی‌نیا، شاکله اصلی یک جامعه دینی را در گرو امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: کاندیداهای مناصب مختلف با وعده و وعیدهای دروغین مردم را فریب ندهند، قول‌هایی بدهند که بتوانند اجرایی کنند، داشتن صداقت و اجرای وعده‌ها از معروفات است.
captcha