موانع دسترسی به اطلاعات دفاع مقدس/ 31 برنامه در باغ‌موزه اجرا می‌شود
کد خبر: 3532020
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
سردار خضرایی در نشست خبری تشریح کرد:

موانع دسترسی به اطلاعات دفاع مقدس/ 31 برنامه در باغ‌موزه اجرا می‌شود

گروه جهاد و حماسه: مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس امروز در نشستی خبری از برگزاری 31 برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس از سوی باغ‌موزه خبر داد و سپس به تشریح موانع دسترسی به اطلاعات دفاع مقدس پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سردار جواد خضرایی، مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس ظهر امروز 31 شهریورماه، با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در ساختمان شهدای باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد. 
سردار خضرایی در این نشست با اشاره به آسیب‌های حوزه دفاع مقدس گفت: بسیاری از رسانه‌ها برای دسترسی به اطلاعات دفاع مقدس دچار مشکل هستند و یا اطلاعات کافی ندارند؛ از این رو موزه دفاع مقدس نیز برای تکمیل اطلاعات دیجیتال خود درباره دفاع مقدس با سختی‌های زیادی مواجه بوده است و برخی اطلاعات از سوی سازمان‌ها و نهادها در دسترس قرار نمی‌گیرد و یا در این حوزه درخواست‌هایی مطرح می‌شود که با روحیه ایثارگری منافات دارد.
وی افزود: به این موضوع اشراف داشتیم که ممکن است در رابطه با دفاع مقدس بدعت‌ها و تحریف‌هایی صورت گیرد، به همین دلیل اطلاعات درست می‌تواند از بروز این بدعت‌ها و تحریف‌ها جلوگیری کرده و مانع برداشت‌های نادرست از این موضوع شود. به عنوان مثال مواردی در وصف دفاع مقدس بیان می‌شود که از راستای لازم برخوردار نیست؛ از این رو برای اینکه به این قائله خاتمه دهیم، اطلاعاتی در رابطه با دفاع مقدس را به صورت دیجیتال گردآوری کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم و امروز آنچه به عنوان اطلاعات نام برده می‌شود، ارزشمند بوده و ثروت اصلی ماست. به طوری که با تشکیل 16 کارگروه از میان رسته‌های دفاع مقدس نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون 2500 جلسه متعلق به همین کارگروه‌ها در فضای باغ موزه برگزار شده و حاصل این فعالیت‌ها گردآوری 12 هزار ساعت فیلم، 28 هزار ساعت صوت، یک میلیون و 580 هزار عکس دیجیتالی و 3 میلیون و 300 هزار برگ سند بوده است. همچنین از حدود سه سال قبل در راستای نگهداری مناسب اسناد دفاع مقدس، دیتا سنتری با ظرفیتی معادل 540 ترابایت برای استفاده پژوهشگران به بهره‌برداری رسیده و جامع‌ترین و بزرگ‌ترین دیتاسنتر کشور در باغ‌موزه دفاع مقدس است.
مشاور شهردار تهران بیان کرد: امسال در دهمین دوره کاروان‌های راهیان نور 5693 نفر در قالب 500 اتوبوس به مناطق غرب اعزام شده‌اند و برای اعزام یازدهمین دوره کاروان راهیان نور برای جنوب کشور آمادگی داریم.
سردار خضرایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ترویج فرهنگ دفاع مقدس با نشر آن امکان‌پذیر است و از سوی دیگر پژوهشگرانی در حوزه دفاع مقدس، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی هستند که به اطلاعات حوزه دفاع مقدس نیاز دارند، اما برخی از این اطلاعات غیرقابل دسترس و انحصاری شده و یا به فروش می‌رسند که باید نسبت به این موضوع اقدام اساسی انجام شود.
وی در ادامه در تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس عنوان کرد: این اشتباه است که دفاع مقدس را از جنس روز و هفته بدانیم؛ چرا که اختصاص یک هفته برای آن به منزله توجه به رویکرد دفاع مقدس است در حالی که دفاع مقدس را باید برای طول سال آماده نگه داریم. به همین منظور معاونت اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و ... تلاش می‌کنند تا اقدامات مناسبی در فضای شهری در این هفته انجام دهند.
وی افزود: باغ موزه دفاع مقدس در این هفته 31 برنامه پیش‌بینی کرده که از فردا، اول مهرماه آغاز می‌شود. نخستین برنامه که طی 10 شب اجرا خواهد شد، مراسم جشن حماسه است که در دریاچه خلیج فارس اجرا می‌شود و در این مراسم فرماندهان دفاع مقدس و آزادگان و ایثارگران به خاطره‌گویی می‌پردازند. تجلیل از رزمندگان ارتش، تجلیل از خادمان عتبات عالیات، همایش پیرغلامان اهل بیت(ع) در کنار نماد دو مضجع شریف حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، تجلیل از ایثارگران ناجا، تجلیل از بازنشستگان جنگ الکترونیک، افتتاح پانورامای عملیات بیت‌المقدس در جواز باغ موزه، رونمایی از 20 کتاب صوتی دفاع مقدس، تجلیل از فرهنگیان و رزمندگان منطقه 6 تهران، تجلیل از برگزیدگان مسابقه «نامه‌ای به شهدا»، تجلیل از نویسندگان برتر از سوی مؤسسه اهل قلم و همایش دانشجویان شاهد از برنامه‌هایی است که باغ موزه دفاع مقدس برای این هفته پیش‌بینی کرده است.
وی ادامه داد: همایش فرماندهان یگان رزم و نیروهای مسلح جمعه 9 مهرماه و همایش روز جهانی صلح با حضور مهمانان خارجی روز شنبه 10 مهرماه از دیگر برنامه‌های باغ موزه در هفته دفاع مقدس است.
captcha