امام شناسی و اطاعت کامل از ائمه(ع) از وظایف اصلی شیعیان است
کد خبر: 3531697
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
حجت‌الاسلام علی‌پناه:

امام شناسی و اطاعت کامل از ائمه(ع) از وظایف اصلی شیعیان است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام علی‌پناه در مراسم جشن عید غدیرخم گفت: به وظایفی که ما بندگان در قبال نعمت ولایت خواهیم داشت اشاره می‌کنم که اولین آن امام شناسی و کسب معرفت و دیگری اطاعت تمام از اوامر اهل بیت(ع) است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم جشن عید غدیر‌خم، روز سه‌شنبه 30 شهریورماه در حسینیه بیت‌الحسن(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میثم علی‌پناه برگزار شد.
این مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌پناه درباره ارزش نعمت های الهی گفت: خداوند متعال در قبال نعمت های فراوانی که به بندگان خود داده است هیچ گونه منتی برای عطای آنان بیان نداشته ولی برای دو نعمت بزرگ به صراحت منتی خاص در قرآن بیان کرده است، اولین آن بعثت نبی اکرم(ص) می‌باشد زیرا که حضرت در طول 23 سال ابلاغ معارف دینی چندین بار زیر شکنجه های مختلف قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام علی‌پناه ادامه داد: منتی که خداوند می‌گذارد نشان از ارزش است زیرا که نبی اکرم(ص) نسبت به دیگر انبیاء بیشترین آزار را دیده است هم‌چنانکه در بیانی فرموده‌اند: آیه‌ای از سوره هود که درباره استقامت در مقابل کافران و منافقان بیان می‌کند مرا پیر کرده است.
وی افزود: خدیجه کبری(س) می‌‌فرماید: نبی اکرم(ص) گاهی با صورتی خونین و بدنی مجروح به خانه می‌آمد و بدون ایکنه ناراحتی را ابراز کنند به مصلی عبادت رفته و برای حال گمراهان دعا می‌فرمود زیرا همان ها بودند که او را مجروح می‌کردند، این نشان از رحمه‌للعالمین بودن او دارد.
حجت‌الاسلام علی‌پناه درباره دومین نعمتی که خداوند به وسیله آن به انسان ها منت گذاشته است گفت: نعمت دیگر ولایت ائمه هدی است، برای درک این موضوع لازم است ابتدا به فرازی از زیارت جامعه کبیره که از لسان مبارک امام هادی(ع) به مارسیده است اشاره کنم، حضرت در فرازی فرمودند شما اهل بیت از نورالهی خلق شده و سپس در عرش الهی جای گرفتید و بعد به برکت ولایت شما مخلوقین به طریقی راست گرد آمدند.
وی افزود: ولایت ائمه(ع) به بیان امام معصوم(ع) دارای مقامی است رفیع که هر کسی که دوستدار آنان شد لازم است به اوامر آنها نیز سر تسلیم فرود آورد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: روز قیامت درباره نعمت مذکور از همگان به تعبیر قرآن کریم سوال می‌کنند، آیه آخر سوره تکاثر دلیل بر همین مدعا است زیرا گوید از همه شما در روز موعود درباره نعیم سوال می‌کنیم، لذا ملا محسن فیض‌کاشانی در تفسیر صافی روایتی از امیرالمومنین(ع) در ذیل این آیه آورده که حضرت فرمود: نعیم ولایت ما اهل بیت(ع) هستند.
حجت‌الاسلام علی‌پناه در پایان گفت: به وظایفی که ما بندگان در قبال نعمت ولایت خواهیم داشت اشاره می‌کنم، اولین وظیفه امام شناسی و کسب معرفت می‌باشد، خیلی قبیح است که جوان شیعه به تمام اطلاعات غیر دینی ریز به ریز اطلاع دارد ولی یک بار هم کتاب شریف نهج‌البلاغه که شخص سنی بر آن شرح زده است باز نکرده باشد، وظیفه دیگر اطاعت تمام از اوامر اهل بیت(ع) است.
در پایان مراسم علیرضا اخوان، مداح و ستایشگر اهل بیت(ع) به مولودی‌خوانی پرداختند.

محمد ایمانی‌مهر 

captcha