حضور 1500 نفر در همایش «سوره‌های سرخ منا»/ در حمایت از خانواده‌ شهدای قرآنی خلأ قانونی داریم
کد خبر: 3528013
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
در نشست بزرگداشت شهدای قرآنی منا مطرح شد؛

حضور 1500 نفر در همایش «سوره‌های سرخ منا»/ در حمایت از خانواده‌ شهدای قرآنی خلأ قانونی داریم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: نشست نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای قرآنی فاجعه منا امروز با اعلام برنامه‌هایی از جمله برگزاری همایش سوره‌های سرخ منا و رونمایی از دو نماهنگ شهدای قرآنی منا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای قرآنی فاجعه منا امروز، 15 شهریور‌ماه با حضور رحیم قربانی، مسئول ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا و حسن محمدی، عضو ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا و جمعی از اصحاب رسانه در  اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.
در ابتدای  این جلسه رحیم قربانی، مسئول ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا درباره حادثه منا گفت: قریب به یک سال است که جامعه قرآنی تنی چند از نخبگان قرآنی خود را از دست داده است که هنوز غم این حادثه در جامعه قرآنی حاکم است. نه تنها در سالگرد فاجعه منا، بلکه در طول یک سال در  مجالس، محافل، همایش‌ها، مسابقات یاد شهدای قرآنی منا گرامی داشته شده است.
مسائل مربوط به شهدا منا پیگیری شود
وی با اشاره به اظهار تأسف مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا و فرموده ایشان که «باید ابعاد فاجعه منا را زنده نگه داشت»، بیان کرد: جامعه قرآنی در این حادثه بیشترین ضربه را متحمل شد و در برابر این حادثه، وظیفه دارد که موضوعات و مسائل مربوط به شهدا را پیگیری کند و در این راستا، نخستین ستاد تشکیل شد که به صورت منسجم پیگیر مسائل مربوط  به جامعه قرآنی باشد.
قربانی اظهار کرد: در ابتدای سفر به مکه، ستاد رسیدگی به فاجعه منا تشکیل شد که از همان دوران  موضوعات مورد پیگیری قرار گرفت و مسئولان در بعثه، سازمان حج و زیارت، دفتر مقام معظم رهبری و دیگر دستگاه‌ها پیگیر حادثه منا هستند، اما تشکل‌های مردمی و دستگاه‌ها به نوبه خود جای دارد که به خانواده‌های آنان سرکشی کنند و یاد و خاطره این عزیزان از دست رفته گرامی داشته شود.

حضور 1500 نفر در همایش «سوره‌های سرخ منا»/ در حمایت از خانواده‌های شهدای قرآنی خلأ قانونی داریم

رسیدگی به خانواده‌های شهدای منا؛ اصلی‌ترین وظیفه
وی ادامه داد: به‌منظور بزرگداشت سالگرد شهدای قرآنی منا برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم که می‌توان به مهمترین آنها اشاره کرد، به منظور برپایی هرچه بهتر مراسم سالگرد شهدای قرآنی، جلسات بسیاری با مسئولان قرآنی و نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت انجام شد که حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌علی قاضی عسگر، بر اصلی‌ترین و مهمترین وظیفه رسیدگی به خانواده‌های شهدای منا تأکید کرد.
قربانی با تأکید بر اینکه در ابتدای فاجعه منا، مسئولان برای سروسامان دادن به وضعیت خانوادهای این شهدا قول‌هایی را دادند، اما پس از  یک سال اجرایی نشد، تصریح کرد: جامعه قرآنی به نوبه خود وظیفه پیگیری وضعیت خانواده‌های‌شهدای منا را دارد‌ و همچنین احقاق حقوق در عرصه بین‌المللی باید با  قاطعیت پیگیری شود همانطور که مقام معظم رهبری درباره حقوق این شهدا تأکید داشته‌اند که انتظار می‌رود، مسئولان و دستگاه‌ها هر کدام به نوبه خود و با قدرت مسائل را حل کنند.
وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی در عرصه جهانی با دلایلی اجازه ورود به این قضیه را نمی‌دهد، اظهار کرد: انتظار می‌رود که جامعه اسلامی و کشورهای اسلامی به منظور احقاق حقوق خود در اسرع وقت، به طور قاطع پیگیر باشند.
اجرای 30 برنامه به مناسب اولین سالگرد گرامیداشت شهدای منا
مسئول ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا ادامه داد:‌ به‌منظور پاسداشت نخبگان قرآنی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان برای جوانان برنامه‌های مختلفی را در‌نظر گرفته‌ایم که می‌توان به  اجرای بیش از 30 برنامه اشاره کرد.
وی با اشاره به همکاری نهادهای و سازمان‌ها در جهت سالگرد بزرگداشت شهدای قرآنی منا بیان کرد: با رایزنی‌هایی که با سازمان صدا و سیما صورت گرفته است، در نظر گرفته شده است که تلاوت و اذان شهدای قرآنی از شبکه‌های سیما به روی آنتن برود.
قربانی ادامه داد: در جلسه تعیین برنامه‌های سالگرد، مقرر شد همایشی به نام سوره‌های سرخ منا در روز سه‌شنبه، 16 شهریور‌ماه در سالن سازمان حج و زیارت با حضور خانواده‌ها و بیش از 1500 نفر از جامعه قرآنی برپا شود.
انتشار ویژه‌نامه‌ای با محتوای زندگی 7 شهید قرآنی منا
وی در ادامه درباره برنامه‌های این ستاد بیان کرد: ویژه‌نامه‌ای که با محتوای پرداختن به زندگی 7 شهید قرآنی منجمله حاج حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، فؤاد مشعلی، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی، آیت‌الله مؤیدی‌قمی و محمد‌رضا جلالی منتشر شده است که فردا در  مراسم رونمایی می‌شود.

حضور 1500 نفر در همایش «سوره‌های سرخ منا»/ در حمایت از خانواده‌های شهدای قرآنی خلأ قانونی داریم

قربانی به پخش هفت مستند 20 دقیقه‌ای از زندگی‌نامه شهدای منا اشاره کرد و افزود: برای بزرگداشت این شهدای قرآنی، صدا و سیما مستنداتی را از شبکه قرآن و سه سیما پخش می‌کند.   
مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در مراسم گرامیداشت شهدای منا، از دو نماهنگ شهدای قرآنی منا رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در برگزاری این مراسم، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور پیشتاز بوده است،  ادامه داد: اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور برای بزرگداشت شهدای منا، برنامه صعود جامعه قرآنی را در نظر گرفته است که  این خود حرکتی بزرگ است.
تجلیل از خانواده شهدای قرآنی منا
قربانی افزود: اجرای ختم قرآن کریم به‌وسیله فضای مجازی، اجرای طرح 1450 با یاد و خاطره شهدای قرآنی، برپایی محافل قرآنی‌، برپایی کرسی‌های تلاوت، جمع‌آوری خاطرات و نوشت‌های آنان، برپایی نمایشگاهی از تصاویر و  ماندگارهای آنان از دیگر برنامه‌های  این ستاد است.
وی با اشاره به اینکه قرار بر این است که از خانواده شهدای منا در این مراسم تجلیل شود، بیان کرد: در این مراسم قاریان بین‌المللی کاروان نور به تلاوت خواهند پرداخت و  اطهری‌فرد، سرپرست کاروان نور به بیان خاطرات می‌پردازد و همچنین حجت‌الاسلام قاضی عسگر درباره سالگرد شهدای منا سخنرانی می‌کند.
قربانی اظهار کرد: در این مراسم، نخستین گروه تواشیحی به نام محراب که پس از فاجعه منا به اجرای برنامه پرداخت، در این مراسم با اجرای خود یاد شهدای قرآنی را گرامی خواهد داشت.
مسئول ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا تصریح کرد: از آموزش و پرورش درخواست شده است که در سالگرد بزرگداشت شهدای فاجعه منا از فرزندان آنان با اهدای لوح تجلیل کند.
در ادامه این نشست، حسن محمدی، عضو ستاد نخستین سالگرد گرامیداشت شهدای فاجعه منا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به هیچ وجه حادثه منا نباید فراموش شود و ایشان این فاجعه را به‌عنوان تلخ‌ترین حادثه در حج دانستند، گفت: با توجه به حادثه‌ای که در سال گذشته در موسم حج اتفاق افتاد، بی‌کفایتی آل‌سعود در مدیریت این امر الهی  به روشنی مشخص شد که جامعه اسلامی وظیفه دارد با یک دیپلماسی عزتمند این اتفاق را به سمت درست سوق دهد.
در حمایت از خانواده‌های شهدای قرآنی منا خلأ قانونی داریم
محمدی ادامه داد:‌ جامعه قرآنی جمعی از نخبگان خود را که پاره تنش بود را از دست داد. در ابتدا برای حمایت از خانوادهای آنان قول‌هایی داده شد اما اجرایی نشد که این خلأهای قانونی و مدیریتی در حمایت از  جامعه قرآنی را می‌رساند.
وی افزود: جامعه قرآنی هیچ جایگاه قانونی در  کشور  ندارد. حتی سازمان‌هایی که متولی اعزام این عزیزان به حج بوده‌اند به مراتب از این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند که این برای جامعه قرآنی بسیار تأسف‌برانگیز است.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی ادامه داد: در جهت حمایت از نخبگان قرآنی هیچ نهادی وجود ندارد که مسئولیت‌پذیر باشد و مشکلات بیمه‌ای و مالی را برعهده بگیرد و کمک‌ها تنها در مرحله مقطعی اجرا می‌شوند که خانواده های شهدای قرآنی را نگران کرده‌اند که شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان دستگاه بالادستی و قانون‌گذار باید وارد عمل شود.
قربانی در پایان گفت: از آموزش و پرورش درخواست شده است که در سالگرد بزرگداشت شهدای فاجعه منا از فرزندان آنان با اهدای لوح تجلیل کند.

captcha