قرائت روزانه قرآن؛ رمز موفقیت بزرگان حوزه/ طلاب به قرائت 100 آیه در روز مقید باشند
کد خبر: 3527387
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
دبیر شورای عالی حوزه تاکید کرد:

قرائت روزانه قرآن؛ رمز موفقیت بزرگان حوزه/ طلاب به قرائت 100 آیه در روز مقید باشند

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علم تنها بدون اخلاق فایده لازم را ندارد، تاکید کرد: بزرگان ما معتقد بودند که اگر موفقیتی در حوزه به دست آوردند به خاطر قرائت روزانه و مستمر قرآن و نماز اول وقت بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله رضا استادی، امروز 13 شهریور ماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه گفت: طلاب و فضلا در کنار تحصیل و پیشرفت علمی به نماز و قرآن اهتمام ویژه داشته باشند تا بتوانند در مردم اثر بگذارند.
وی افزود: از آیت‌الله خوانساری توصیه خواستند ایشان تاکید بر نماز اول وقت فرمودند که خوب است طلاب نیز از همین ابتدا این اراده و انگیزه را در خود ایجاد کنند و حتی نماز اول صبح را اول وقت و با حضور قلب بخوانند زیرا اگر می‌خواهند به جایی برسند و در جامعه اثرگذار باشند راهش همین است.
استادی با بیان اینکه در روایات آمده است و علما نیز فرموده‌اند که روزی صد آیه از قرآن را بخوانند اما متاسفانه ممکن است هفته‌ها بگذرد و کسی با قرآن سر و کار نداشته باشد.
وی تاکید کرد: برخی می‌گویند که قرآن بی تدبر فایده ندارد در صورتی که این حرف درست نیست بلکه باید روزی صد آیه را مقید باشیم که بخوانیم و در چند آیه نیز تدبر کنیم.
استادی افزود: امام خمینی در هر جلسه و میهمانی و مجلسی که بود مقید به نماز اول وقت و حضور قلب در نماز و قرائت قرآن بوده است.
ارتباط با اهل‌بیت(ع)
وی اظهار کرد: باز در روایات و کلام بزرگان آمده از چیزهایی که برای ترقی لازم است ارتباط با اهل‌بیت(ع) است و باید تلاش کنیم روز و هفته‌ای نگذرد که یادی از ایشان نکنیم و از زیارت و روضه و ... غافل نشویم.
آیت الله استادی بیان کرد: آیت الله قاضی مراسم روضه در روزهای جمعه داشت و علامه طباطبایی بدون استثنا در این مراسم حضور می یافت بنابراین باید ارتباط با ائمه روز به روز بیشتر شود.
توصیه‌ای که کمتر عمل می‌شود
دبیر شورای عالی حوزه گفت: این همه بزرگان فرموده‌اند که استادان لااقل در اول درس یک حدیث بخوانند اما این مسئله رعایت نمی شود این چه سختی دارد که این همه تقاضا و توصیه می شود اما عمل نمی‌شود مگر چقدر سخت است که به مدت دو یا سه دقیقه یک روایت را بخوانیم و سعی کنیم به آن عمل کنیم.
وی افزود: اساتید واقعا در حد تعهد تصمیمی بگیرند و خوب مطالعه کنند زیرا عمر طلاب در دست آنان است و اگر کسی از مطالعه جدی دریغ کند در نزد خدا جوابی نخواهد داشت.
تعاون استادان با طلاب
آیت‌الله استادی با بیان اینکه حضور هزار نفر در کلاس مراجع برای شکوه اسلام خوب است بیان کرد: استاد باید تعاون با طلاب در کلاس داشته باشد و تاثیرگذاری اخلاقی و عاطفی داشته باشد و این مشکل باید روزی حل شود که در گذشته به وفور شاهد این تعامل بزرگان حوزه با طلاب بوده‌ایم.
علم بدون اخلاق به جایی نمی‌رسد
وی اظهار کرد: من درس و منبر زیاد داشتم و مسئولیت‌هایی هم در نظام گرفته‌ام اما معتقدم هر چه برای خدا بوده به درد می خورد و مابقی هیچ نیست؛ طلاب درس و بحث و منبر و تدریس و علم و عمل و مسیر زندگی و سخن گفتن خود را برای خدا قرار دهند و کسی که با خدا معامله کند ضرر نخواهد کرد.
دبیر شورای عالی حوزه بیان کرد: اگر این مسایل اخلاقی و خدایی در حوزه نباشد علم تنها و تدریس و تعلیم به جایی نخواهد رسید.
captcha