بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی
کد خبر: 3527047
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
مظفر تأکید کرد:

بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختتامیه دومین دوره آموزش عمومی و تخصصی قرآن مؤسسه «ریحانه مطهر» با اشاره به اینکه راهکارهایی برای نهادینه کردن مفاهیم قرآن در عمق جان و روح نوجوانان و جوانان باید ارائه شود، عنوان کرد: بهره‌مندی از فضای محیط شهری برای القای معانی و مفاهیم قرآن کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اختتامیه دومین دوره آموزش عمومی و تخصصی قرآن کریم مؤسسه «ریحانه مطهر» با حضور حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین طلا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سایر معلمان و متعلمان و والدین قرآن‌آموزان این مرکز صبح امروز، 11 شهریورماه در سالن اجتماعات سرای محله عباس‌آباد تهران برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط احمد شورشی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان آغاز شد و در ادامه نصرت‌الله(عارف‌) حسینی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما به اجرای برنامه پرداخت. سپس حسین مظفر به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) گفت: ایشان فرمودند «من در میان شما دو چیز و حبل محکم را بعد از خودم قرار دادم، اگر مردم و امتم به آن تمسک پیدا کنند هرگز انحرافی در آنها دیده نمی‌شود، اولین آنها قرآن و کتاب الهی است که این حبل متین از آسمان به زمین و از زمین به سمت آسمان کشیده شده است و دیگری اهل‌بیت و عترتم است، این دو آنقدر به هم اتصال دارند که از هم جدانشدنی هستند تا در حوض کوثر وارد شوند» که در این حدیث تأکیدی بر قرآن به عنوان ثقل اکبر شده است.
مظفر ادامه داد: قرآن، کتاب خداست و بهترین آموزه‌های زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بردارد. کتاب انسان‌سازی و کتاب راهنمای بشر است. تلاوت این کتاب انسانی، فرد را با احکام الهی آشنا و مأنوس می‌کند. سبک زندگی مسلمانی و قرآنی از طریق این کتاب مشخص می‌شود به ویژه عمل به قرآن، یکی از مهم‌ترین مسائلیست که تحقق بخش معنای حدیث فوق است.
فوری//////////بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی/ فاصله زیاد اعتقاد نظری و رفتارهای عملی قرآن‌دوستان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: یکی از مشکلات در جامعه ما این است که قرائت قرآن بدون عمل به مفاهیم و معارف قرآنی است. یعنی بین اعتقاد نظری ما و رفتارهای عملی ما، فاصله و گپ عمیقی وجود دارد. همه ما به قرآن، اعتقاد داریم و همه قرآن را کتاب الهی و منبع و منشأ وحیانی می‌دانیم؛ اما در مقابل، عمل به آنچه که اعتقاد داریم در رفتارهای ما قرآن‌دوستان وجود ندارد که به نوعی نفاق و فاصله و شکاف میان مبانی اعتقادی ما و رفتارهای نظریمان است.
وی اظهار کرد: البته تا زمانی که اوضاع به این گونه باشد قرآن کارآمدی‌اش را نمی‌تواند در عرصه حیات سیاسی اجتماعی تحقق ببخشد، چون مشکل اصلی اینست که ما مسلمانیم اما مسلمانی زندگی نمی‌کنیم و مسلمانی پوشش نداریم و مسلمانی سبک زندگی نداریم.
مظفر اضافه کرد: وجود فاصله، میان اعتقاد و عمل از جمله آسیب‌های جامعه است. برپایی دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و سایر دوره‌های آموزشی قرآنی عالی است اما کافی نیست و توجه به معارف قرآنی نیز عالیست اما تنها کافی نیست، بلکه عمل به معارف قرآنی باید صدر برنامه‌های قرآن‌پژوهان و پیشگامان قرآن باشد تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند. آنچه که درون روح و اندیشه جوانان و نوجوانان از مفاهیم قرآنی تزریق می‌شود تجلی زیبایی در رفتار و کردار و عمل داشته باشد.
وی ضمن تحسین افرادی که در زمینه برپایی دوره‌هایی مربوط به رواج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی گام‌های مثمر ثمری بر می‌دارند، عنوان کرد: اما باید در مجموعه کشور، عزم جدی در این زمینه به وجود بیاید. همچنین راهکارهایی برای نهادینه کردن مفاهیم قرآن در عمق جان و روح جوانان و نوجوانان باید ارائه شود.
مظفر با اشاره به بهره‌مندی از فضای محیط شهری برای القای معانی و مفاهیم قرآن، تصریح کرد: چه اشکالی دارد برخی از مفاهیم که باید در عمق جان جامعه متجلی شود، آن‌ها را در تابلوهای شهری به نمایش بگذاریم.
فوری//////////بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی/ فاصله زیاد اعتقاد نظری و رفتارهای عملی قرآن‌دوستان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به « الله الله بالقرآن» بخشی از وصیت حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در آخرین لحظات عمرشان، گفت: کاری نکنیم که دیگران در عمل به آیات و احکام قرآن در ما پیشی و سبقت بگیرند. لذا باید سلوک قرآنی در رفتار ما نمایان و آشکار باشد.
وی ادامه داد: حضرت رسول اکرم(ص) نیز در جایی دیگر فرموده‌اند «یرَبِ اِنَ قَومِى اتَخَذوا هذَا القُرءانَ مَهجورا» آیا مهجوریت قرآن این است که ما آن را نمی‌خوانیم و یا کلاس‌های آموزش قرآنی نداریم و یا کم است؟ بلکه مهجوریت قرآن این است که به قرآنی که در کتابخانه‌هایمان است، عمل نمی‌کنیم. قرآن در خانه‌مان هست، اما آن را تلاوت نمی‌کنیم. در عمق جانمان به آن اعتقاد داریم، اما در کردار، رفتار و سلوکمان و سبک زندگیمان تأثیرگذار نیست.
مظفر ضمن تشکر از فعالیت این مجموعه، عنوان کرد: امام علی(ع) فرمودند «تلاوت‌‌کنندگان قرآن در عالم برزخ نورانی هستند و این نور تا قیامت امتداد می‌یابد». پس قرآن بخوانیم که احسن‌الحدیث است، قرآن بخوانیم و عمل کنیم که ربیع‌القلوب و بهار دل‌هاست و به قرآن توجه کنیم که درمان دردهاست و به اهتمام و توجه کنیم که تنها شفیعی که شفاعتش مورد قبول است قرآن است و راستگوترین است و نصیحت‌کننده‌ایست که فریب نمی‌دهد و گمراه نمی‌کند بلکه هادی امت است و موجب سعادت و کمال انسان و بشیریت است.
فوری//////////بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی/ فاصله زیاد اعتقاد نظری و رفتارهای عملی قرآن‌دوستان
غلامحسن محمودی، مدیرعامل مؤسسه ریحانه مطهر از دیگر سخنران این مراسم معنوی بود، وی گفت: تلاش کردیم تا قدم‌های مثمرثمری در زمینه آموزش قرآن برداریم. پایه و اساس این مؤسسه را زنده‌یاد «محمد طلا» گذاشته است. او در ابتدا خیلی شناخته شده نبود و بعد از فوتش از اثرات وجودی او باخبر شدیم به گونه‌ای که در زمان حیاتش فعالیت‌های زیادی را در زمینه امور قرآنی انجام داده است.
محمودی با اشاره به آغاز فعالیت این مؤسسه از سال 91، بیان کرد: اعضای هیئت مدیره مؤسسه ریحانه مطهر متشکل از اساتید و قاریان بین‌المللی کشورمان چون رحیم خاکی، قاسم رضیعی، حسن رضائیان، حسین طلا، احمد شورشی و حمیدی‌زاده است که سال گذشته اولین دوره آموزش تخصصی و عمومی قرآن کریم با تجربه‌‌ای اولیه و بدون محاسبه دقیق برگزار شد.
وی با تأکید بر اینکه در دور دوم این دوره آموزشی از تجربیات دور اول نهایت استفاده را کردیم، تصریح کرد: به گونه‌ای که طی دوره اول 14 هزار ساعت نفر فقط در حوزه آموزش کار کردیم و در دومین دور این طرح 10 هزار و 512 هزار نفر ساعت آموزش دادیم و در حوزه‌های دیگری نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم و بحمدالله استقبال مطلوبی از فعالیت‌های این مؤسسه شده است.
محمودی ضمن تشکر از همکاری برخی از رسانه‌ها چون شبکه قرآن و معارف و سیما، شبکه رادیویی قرآن و خبرگزاری‌های ایکنا، شبستان، تسنیم و حوزه و...، بیان کرد: تمام این موارد دست به دست هم داد که این مجموعه بتواند کارهای خوب و مطلوبی را انجام دهد.
وی با اشاره به برپایی کارگروه سبک زندگی قرآنی، عنوان کرد: این کارگروه بنا به اقتضا و نیاز این مجموعه بیش از 12 جلسه را با بهره‌مندی از اساتید و مدرسان قرآن تشکیل داد که نتایج خوبی را هم در پی داشته است که در آینده نزدیک خروجی آن مشخص خواهد شد.
محمودی با اشاره به آیه «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ»، تصریح کرد: باید از فرصتی که خداوند برای بهره‌برداری و گام نهادن در راه قرآن برای ما قرار داده است، نهایت استفاده را بکنیم تا ما از این فرصت محروم نشویم.
وی با اشاره به اینکه مجوز این مؤسسه از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی و تحت پوشش اتحادیه مؤسسات قرآنی است، عنوان کرد: این مؤسسه دوره‌هایش را به صورت رایگان برگزار می‌کند و هزینه‌های جاری‌اش را از سایر زمینه‌ها تأمین می‌کند.
سپس جمع‌خوانی سوره حمد و توحید پس از تلاوت آیه به آیه نصرت‌الله حسینی توسط جمع حاضر انجام گرفت و در ادامه مراسم تجلیل و تقدیر از فعالان قرآنی با اهدای لوح سپاس و جوایزی انجام گرفت.
فوری//////////بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی/ فاصله زیاد اعتقاد نظری و رفتارهای عملی قرآن‌دوستان
طی مراسم تجلیل ابتدا فرزندان و آشنایان اساتید و پیشکسوتان قرآنی چون مرحوم ابراهیم پورفرزیب(استاد مولایی)، علی اربابی و محمد طلا مورد تقدیر قرار گرفتند و در ادامه از حافظان خردسال ممتاز این مؤسسه چون مجتبی حاج‌محمدیان، حسین تره‌بان، نورا اکبری، محمدمهدی کاظمی ارجمندی، دنیا غنی‌آبادی تجلیل به عمل آمد.
در ادامه اعظم پورافشار از اساتید مؤسسه ریحانه مطهر با اشاره به اینکه برپایی چنین جلساتی افتخاری برای جامعه ما است، عنوان کرد: حضور شما حاملان و حافظان قرآن موجب نورانیت این محفل شده است.
فوری//////////بهره‌مندی از فضای شهری در القای مفاهیم قرآنی/ فاصله زیاد اعتقاد نظری و رفتارهای عملی قرآن‌دوستان
وی ادامه داد: اگر خدا را قادر بدانیم و یقین بدانیم که همه چیز به دست اوست، آن هنگام است که خدا ما را حفظ می‌کند، لذا باید برای نهادینه کردن این یقین تلاش کنیم.
این مدرس قرآن در پایان سخنانش از جوانان خواست تا افق فکرشان را بالا ببرند همانطور که بزرگان نیز اینگونه بوده‌اند تا از این طریق موجبات سرافرازی جامعه فراهم شود.
حسن ختام این برنامه معنوی، تجلیل از حسین مظفر، حسین طلا و برخی از مربیان این مؤسسه چون احمد شورشی، حجت‌الاسلام اسفندیار، حجت‌الاسلام رضازاده، حمیدی‌زاده و اسدلله هاشمی بود.
همچنین در پایان تعدادی دیگری از قرآن‌آموزان مبینا جعفری، آنیسا محمدی، بهار میرزایی، محمدرضا ثقلینی، ترنج محمدزاده‌خانی، ایلیا تفرجی، صدرا صالح‌رضوانی، آریا اثنی عشری، امیرعلی مقدسی، یگانه رضایی، نازنین زینب فتحی، شیما فاطمی، زینب ترمان با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
captcha