نقاط قوت و ضعف بخش فرهنگی لایحه برنامه ششم
کد خبر: 3523564
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

نقاط قوت و ضعف بخش فرهنگی لایحه برنامه ششم

گروه سیاسی: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه، یکی از نقاط قوت بخش فرهنگی این لایحه توجه به چالش‌های اساسی و در عين حال روزمره حوزه فرهنگ است با اين وجود، مهم‌ترين ضعف ماده23، گنجاندن معضلات كليدی و مناقشه‌آمیز در قالب يک لايحه كلان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، لایحه برنامه ششم توسعه در حالی از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که انتقادات زیادی از بی‌توجهی این لایحه به بخش‌های مختلف مطرح می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد انتقاد جدی قرار گرفته، بخش فرهنگی لایحه برنامه پنج‌ساله ششم بوده چرا که علی‌رغم گستردگی حوزه فرهنگی و نیازهای این حوزه به برنامه‌ریزی‌های کلان همچنان مغفول مانده است.

ماده 23 این لایحه تنها بندی است که به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرده است؛ بندی که تلاش دارد «تحول فرهنگ اقتصادی مردم»، «اصلاح اقتصاد فرهنگ» و «تعالی و مقاوم‌سازی» را مورد توجه قرار دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش فرهنگی این لایحه که تنها به بند 23 مختصر می‌شود، بخشی از نقاط قوت و ضعف آن را برشمرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: يكي از نقاط قوت ماده «23» توجه به چالش‌های اساسی و در عين حال روزمره حوزه فرهنگ است كه می‌تواند از طريق قانونگذاری دقيق و سنجيده به كاهش مشكلات كنونی منجر شود. با اين وجود، مهم‌ترين ضعف اين ماده گنجاندن معضلات كليدی و مناقشه‌آمیز در قالب يک لايحه كلان است. در حالی كه تدوين و تصويب هريک از بندهای مذكور نيازمند بحث و بررسی و تهيه متون پژوهشی و توجيهی است و اصولاً جنس تصميمات راهبردی نظير ماده (23) نمی‌تواند مشابه گزاره‌های مورد اجماع و تكرارشونده در برنامه‌های توسعه مرسوم باشد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: يكی از اعجاز لايحه برنامه ششم، گنجاند «سند چشم‌انداز» به‌عنوان نوعی تلاش برای تحقق «توسعه اقتصادی مشروط به فرهنگ» در بخش فرهنگ است؛ درحالی‌كه علی‌القاعده اين مهم بايد در بندهای اقتصادی، سياسی، عمرانی، رفاهی و ... ديده شود. به‌عنوان مثال، كاهش قابل توجه حقوق و مزایای بازنشستگان، خلاف تأمين عزت و احترام سالمندان در خانواده ايرانی است. يا عدم تأمين رضايت شهروندان در اجرای پروژه‌های عمرانی و پيشبرد امور از طريق تهديد و تطميع خلاف كرامت و حقوق انسانی است.

همچنين بايد اذعان كرد كه تحقق اهدافی مانند حمايت از «توليدات و محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری فاخر» و «صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین‌الملل» از طريق خصوصی‌سازی و حتی رفع كامل مسئله مجوزدهی به سرانجام نخواهد رسيد و اصولاً چنين نگاه خام‌انديشانه‌ای به فرهنگ ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به ذائقه فرهنگی جامعه و در نظر گرفتن سهم بالای امور نامشروع و غيرمجاز در گسترش بازار فرهنگ است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با ماده 23 لایحه برنامه ششم توسعه از اینجا دریافت کنید!

captcha