29 شهریور؛ زمان آغاز طرح راه‌اندازی 400 جلسه جدید تربیت حافظ قرآن
کد خبر: 3519156
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
قره‌شیخلو بیان کرد:

29 شهریور؛ زمان آغاز طرح راه‌اندازی 400 جلسه جدید تربیت حافظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی نشستی خبری زمان آغاز اجرای طرح راه‌اندازی 400 جلسه تربیت حافظ قرآن را 29 شهریورماه سال جاری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم صبح امروز دوشنبه، 11 مردادماه از ساعت 10 در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدا بیان کرد: افتتاحیه همایش‌های استانی حافظان قرآن کریم از روز پنجشنبه، 14 مردادماه آغاز و اولین همایش در مشهد مقدس برگزار می‌شود و امیدواریم به برکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) این طرح به صورت کاملاً موفق به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است، دست پیدا کند.

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته اولین دوره این همایش‌ها در این زمینه برگزار شد و امسال نیر این دومین دوره همایش‌ها است، اظهار کرد: در این زمینه در حدود دو هزار نفر حافظ قرآن کریم، تاکنون مدرک تخصصی حفظ قرآن را دریافت کرده‌اند که امیدواریم ارتباط و تعامل با حفاظ، بیشتر و از ظرفیت ایشان برای توسعه جلسات قرآنی استفاده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه این همایش‌ها در تمام استان‌ها برگزار می‌شود، ادامه داد: از آنجایی که جمعیت حفاظ قرآن در استان‌های مختلف تفاوت دارد و مجموعا دو هزار حافظ در سراسر استان‌ها حضور دارند، این همایش‌ها حداکثر طی دو تا سه هفته آینده برگزار شود که البته دو یا سه استان‌ مانند خوزستان و هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه، این همایش را طی مهرماه سال جاری برگزار خواهند کرد.

29 شهریور؛ زمان آغاز اجرای طرح راه‌اندازی 400 جلسه جدید تربیت حافظ قرآن

وی در ادامه با اشاره به دومین برنامه سازمان که در رابطه با استعدادهای قرآنی است، گفت: طی تجربه سه‌ساله‌ای که در این زمینه داشتیم،‌ در حدود صد نفر از نوجوانان قرآنی را به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش دادیم که بنا شده است تا امسال نیز این طرح را در همه استان‌ها اجرایی کنیم.

قره‌شیخلو افزود: طی اجرای این طرح، 1325 نفر سهمیه به استان‌های کشور داده شده است و از روز 25 مردادماه جاری نیز اولین طرح قرآنی با حضور مسئولان اجرایی از سراسر کشور اجرا خواهد شد. همچنین، هدف از اجرای آن، این است که نوجوانان قرآنی کشور تحت پوشش آموزش‌های جامع تخصصی، مفهومی قرآنی و نیز آموزش مسائل اخلاقی قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به بحث توسعه جلسات قرآنی در کشور بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده است، بحث برگزاری 400 جلسه تربیت حافظ قرآن است که از روز 29 شهریورماه سال جاری در همه کشور آغاز به کار می‌کند.

عدم توجیه استان‌ها مانع اجرای طرح تشکیل جلسات حفظ قرآن

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به خبرنگار ایکنا در رابطه با اینکه در سال گذشته نیز چنین طرحی مطرح شده بود، در توضیخ درباره نتایج آن بیان کرد: متأسفانه سال گذشته، چون سال اول برگزاری طرح بود، استان‌ها در این زمینه توجیه نشده بودند و هدفی را که دنبال می‌‌کردیم محقق نشد و حداقل جلسات، تشکیل شد که امسال با تلاش در زمینه توجیه استان‌ها و هماهنگی‌های لازم و حضور یک نماینده از سازمان برای توجیه استان‌ها، امیدواریم این طرح به خوبی به اهداف خود دست پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اجرای این طرح قرآنی از حفاظی که مدرک تخصصی قرآن را دریافت کرده‌اند کمک گرفته می‌شود، تصریح کرد: نگاه این است که این جلسات به صورت مردمی اداره شود و متکی به بودجه دولتی نباشد، البته سازمان دارالقرآن، مقدمات را فراهم کرده است و برای امسال نیز بودجه‌ای در این زمینه درنظر گرفته شده است.

29 شهریور؛ زمان آغاز اجرای طرح راه‌اندازی 400 جلسه جدید تربیت حافظ قرآن

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات خانگی قرآن اظهار کرد: در گذشته این جلسات خانگی بیشتر به صورت فامیلی و محلی برگزار می‌شد که بنا بر، توسعه بیشتر این جلسات داریم و در این زمینه نیز امسال طرح برگزاری 600 جلسه قرآنی را همزمان با طرح 400 جلسه تربیت حافظ قرآن از روز 29 شهریورماه سال جاری اجرایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به خبرنگار ایکنا در رابطه با نحوه اجرای این طرح بیان کرد: از یک ماه پیش، شیوه‌نامه‌ای برای اجرای طرح به تمامی استان‌ها اعلام شده است و در اجرای طرح نیز بنابر این گذاشته شده است تا افرادی که خود اعلام آمادگی کرده‌اند به عنوان بانیان جلسات، اداره امور را برعهده گیرند. مربیان جلسات نیز باید گواهینامه دوره تربیت معلم و سابقه تدریس داشته باشند.

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اجرای طرح و تجهیز جلسات، 150 میلیون تومان اختصاص داده شده است، گفت: در این زمینه اگر بتوانیم، حتما مجدد این جلسات قرآن را حمایت خواهیم کرد.

هزار جلسه قرآن

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این هزار جلسه قرآن به صورت همزمان اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: این جلسات با 15 جلد قرآن، 15 رحل قرآن و نیز 15 کتاب آموزشی به همراه چند نرم‌افزار قرآنی به همراه یک مربی قرآن در سراسر کشور برگزار خواهد شد که نگاه به این جلسات بیشتر مردمی است.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با اشاره به بحث خیّرین قرآنی نیز اظهار کرد: سعی بر آن داشتیم تا ظرفیت خیّرین قرآنی در استان‌های مختلف کشور فعال شود و بتوانیم از کمک ایشان در اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی استفاده کنیم و یکی از این برنامه‌ها نیز حمایت خیّرین از این جلسات قرآنی است.

قره‌شیخلو در رابطه با برنامه‌های انجام شده توسط سازمان دارالقرآن الکریم طی چهارماه گذشته از ابتدای سال جاری، تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر یازدهمین دوره اعطای مدرک به حفاظ قرآن ثبت نام شد که این طرح با حضور 6770 نفر برگزار شد که 3314 نفر از ایشان در مرحله اول، قبول شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 2824 نفر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا در مرحله بعدی این طرح شرکت کنند و این مرحله نیز طی نیمه اول شهریورماه سال جاری در تمام کشور برگزار می‌شود،‌ افزود: تاکنون در 11 دوره‌ای که از اجرای این طرح می‌گذرد، ‌51218 نفر در آزمون‌ها شرکت کرده‌اند.

طرح سنجش دانش قرآنی مردم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه در رابطه با اجرای طرح سنجش دانش قرآنی مردم نیز گفت: در این مورد تاکنون، پژوهش علمی صورت نگرفته است و سازمان دارالقرآن الکریم برای اولین بار با جامعه هدف 1200 نفر به عنوان نمونه این طرح را در استان تهران اجرا می‌کند و تمامی مقدمات اجرای طرح نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح قرآنی این است که یک نوع آمار علمی در رابطه با دانش قرآنی مردم داشته باشیم و این طرح پایلوت به صورت الگویی درآید تا ان‌شاءالله سال آینده در تمامی استان‌های کشور نیز اجرا شود. این طرح کمک می‌کند تا موضوع پژوهش و آمارهای درست به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به اینکه در این مدت 957 گواهینامه قرآنی برای دوره‌های مختلف تخصصی در کشور صادر کرده‌ایم، اظهار کرد: تعداد 543 گواهینامه در زمینه تربیت معلم روخوانی، 86 گواهینامه در زمینه تربیت معلم تجوید، 171 گواهینامه در زمینه تربیت معلم پیش‌دبستانی، 67 گواهینامه در زمینه تربیت معلم حفظ،‌ 40 گواهینامه در زمینه تربیت معلم مفاهیم و 50 گواهینامه در زمینه تربیت معلم ممتحن و داور و مدرس صادر شده است.

29 شهریور؛ زمان آغاز اجرای طرح راه‌اندازی 400 جلسه جدید تربیت حافظ قرآن

صد هزار معلم روخوانی قرآن در کشور تربیت شده است

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به نیازسنجی انجام شده در استان‌های مختلف و اینکه گرایش استان‌ها بیشتر به تربیت معلم روخوانی است، گفت: نیاز اصلی در استان‌های مختلف بخش‌های دیگر است که طبق نیازسنجی انجام شده در استان‌های مختلف بنا داریم در دوره‌هایی که کمتر به آن‌ها توجه شده است، سرمایه‌گذاری کنیم. هم‌اکنون بیش از صد هزار معلم روخوانی در کشور تربیت شده است که پاسخ‌گوی نیاز ما در این بخش است و در حال حاضر باید بیشتر به دوره‌های بالاتر و تخصصی‌تر پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف از سوی سازمان دارالقرآن نیز اظهار کرد: طی ماه رجب، 3210 مسجد را با حضور 280 هزار نفر برای برگزاری مراسم اعتکاف پوشش دادیم که دویست هزار نفر از این تعداد را بانوان و هشتاد هزار نفر را آقایان تشکیل می‌دادند.

قره‌شیخلو در ادامه بیان کرد: در این مدت همچنین، طرح «با قرآن در رمضان» با ایجاد 818 پایگاه قرآنی در کشور و نیز 500 محفل انس با قرآن کریم که بیشتر آن در مناطق اهل سنت اجرا شد که جا دارد در این زمینه برنامه‌های قرآنی را در مناطقی که اهل سنت حضور دارند، بیشتر کنیم.

ثبت نام بیش از 10 هزار نفر در «نورالهدی»

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین، آخرین مرحله آزمون‌های تفسیر نورالهدی را اجرا می‌کنیم که بیش از 10 هزار نفر را طی ماه مبارک رمضان در این زمینه ثبت نام کردیم و امسال نیز نهمین سال برگزاری طرح است و این چنین کل تفسیر قرآن به مسابقه گذاشته شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین ثبت نام در این زمینه مربوط به استان مازندران و کمترین ثبت نام نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، افزود: امسال، آخرین سال اجرای این طرح قرآنی است و هدف از اجرای آن نیز توسعه امر تفسیر قرآن در کشور است.

دبیر هیأت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت نیز بیان کرد: تاکنون 13 جلسه در این زمینه برگزار شده است. امسال 289 پروانه فعالیت جدید و یا تمدید برای مؤسسات صادر شده است و تاکنون نیز 10 درخواست در سامانه جدید ثبت مؤسسات به ثبت رسیده است که این تعداد کم، بیشتر به علت عدم آگاهی از شرایط ثبت نام است.

قره‌شیخلو در ادامه به ارزیابی استان‌های مختلف در سال 94 اشاره کرد و گفت: طی ارزیابی، استان‌های بوشهر، مرکزی و یزد به عنوان استان‌های برتر سال 94 شناخته شدند و استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، اردبیل، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان استان‌های قابل تقدیر مشخص شدند.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: همچنین، برای کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز هماهنگی اولیه انجام شده است. همچنین، برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز که تا دو سال دیگر به آن خواهیم رسید، برنامه‌ریزی در حال انجام است تا برنامه‌های خیلی خوبی برگزار شود.

همکاری با «رحله» و «بیان»

وی در ادامه با اشاره به بخشی از فعالیت‌های مشارکتی سازمان دارالقرآن الکریم با دیگر نهادها بیان کرد: دوره هماهنگی ویژه داوران بانوی کشور که با هماهنگی سازمان اوقاف انجام شد، دوره تربیت مدرس حفظ قرآن کریم، ویژه بانوان با مشارکت بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج) به مدت یک هفته برگزار خواهد شد و نیز اجرای طرح‌هایی مانند «رحله» که از هفته گذشته با محوریت حفظ قرآن توسط بیت‌الاحزان در سراسر کشور آغاز شده است و طرح «بیان» که از سوی مؤسسه بینه اصفهان اجرا می‌شود، از جمله طرح‌هایی هستند که سازمان دارالقرآن الکریم به صورت مشارکتی در اجرای آن نقش دارد.

مهدی قره شیخلو

قره‌شیخلو در ادامه در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن نیز تصریح کرد: در چهار ماه ابتدایی سال جاری 3241 جزء قرآن توسط مصححین قرآن ما تصحیح شده است. همچنین، 69 مجوز چاپ قرآن نیز صادر شده است که تیراژ در نظر گرفته شده برای 578000 جلد است و تعداد اشکالاتی که توسط مصححین گرفته شده است نیز 2512 اشکال است که این اشکالات قبل از چاپ به ناشرین تذکر داده شده است.

نرم افزار آیه‌نگار

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه بیان کرد: فعالیت دیگری که در این زمینه انجام شده است، نرم‌افزار «آیه نگار» است که در سایت تلاوت بارگذاری شده است. خیلی از کسانی که در زمینه نرم‌افزاری فعالیت می‌کنند، مایل بودن که یک نسخه قرآن کامل در دسترس داشته باشند که مطمئن باشند که اشکالی در این قرآن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت دیگری که در این حوزه انجام شده است این است که چند خط قرآن را که توسط خطاطان ایرانی، حسن‌زاده و عبادی کتابت شده به همراه چند ترجمه از استادان انصاریان، بهرام‌پور و یثربی به صورت لوح فشرده آماده شده است و هر انتشاراتی که بخواهد قرآن چاپ کند، می‌تواند این الواح را به صورت رایگان از سازمان دریافت کند.

قره‌شیخلو اظهار کرد: این امر چند حسن دارد که اولا هزینه تمام شده برای قرآن کمتر می‌شود و قرآن با قیمت ارزان‌تری در اختیار مردم قرا می‌گیرد و ثانیا چون متن قرآن این‌ها قبلا توسط مصححین ما انجام شده دیگر نیازی برای طی کردن پروسه تصحیح برای اخذ مجوز که حداقل یک ماه به طول می‌انجامد، وجود ندارد.

وی گفت: فعالیت خوب دیگری که امسال انجام شد، نظارتی بود که بر روی فروش قرآن در ایام نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب انجام شد، که با همکاری که از سوی وزارت ارشاد انجام شد، حداقل مشکل را در زمینه فروش قرآن‌های بدون مجوز در این دو نمایشگاه داشتیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: یک شورای نظارت نیز در معاونت نظارت با حضور کارشناسان تشکیل شده که دو جلسه آن نیز تاکنون برگزار شده و بنابر این است که از ظرفیت این شورا برای چاپ قرآن استفاده شود تا اختلافات علمی و اختلاف نظری که در زمینه کتابت و چاپ قرآن وجود دارد، ان‌شاءالله در این شورا تعیین تکلیف شود.

قره‌شیخلو در پایان سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم امسال تمامی طرح‌های در نظر گرفته شده، انجام شود، ضمن تشکر از استاد ابوالفضل بهرام‌پور، بیان کرد: 5 جلد کتاب با عنوان «زندگی با قرآن» تألیف استاد بهرام‌پور در اختیار سازمان قرار داده شد و جزء منابع درسی ما قرار گرفته و نمونه آن نیز به استان‌ها ارسال شده است که ان‌شاءالله این دروس و نکات قرآنی در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حق پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۵:۵۵
0
0
اون میکروفون که به جایی وصل نیست مال کجاست؟
سعادت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۷:۱۷
0
0
ایکنا نامردی نکن وعده های آقای شیخلو را پیگیری کن
حامد قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۲۱:۵۶
0
0
سلام و عرض ادب خدمت آقای قره شیخلو
خیلی ها هستند که مدرک مربیگری ندارن اما از مربی هایی که مدرک دارن بهترتدریس می کنن
فکر کنم بد نشه در زمینه حفظ قران از موسساتی که تخصصی دارن این موضوع رو دنبال می کنن هم یک نظر خواهی بشه.
ایکنا این نظر رو بذار
captcha