مراسم نهمین سال ارتحال آیت الله میرزا جواد تبریزی برگزار شد
کد خبر: 3518537
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

مراسم نهمین سال ارتحال آیت الله میرزا جواد تبریزی برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: مراسم نهمین سال ارتحال مرجع تقلید ماضی عالم تشیع، آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی دیشب 7 مردادماه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم نهمین سال ارتحال این مرجع عالیقدر شیعه، دیشب هفتم مرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسه علمیه آن مرحوم برگزار شد.
در این مراسم شخصیت‌های سیاسی و دینی، استادان و فضلای حوزه، شاگردان آن مرحوم، اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید حضور داشتند.
آیات عظام وحید خراسانی، هاشمی شاهرودی، آیت‌الله علوی بروجردی و حجج اسلام حکیم، دوستی زنجانی، میرباقری، فقیهی، آیات اعرافی و بوشهری مدیران ساربق و جدید حوزه علمیه حضور داشتند.
 آیت‌الله سیداحمد خاتمی، حجت‌الاسلام سعیدی، تولیت آستان مقدس قم و حجت‌الاسلام گلپایگانی، فرزند مرجع تقلید آیت‌الله العظمی گلپایگانی همچنین نمایندگان بیوت مراجع از دیگر شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور از شاگردان آن مرحوم در سخنانی درباره آیت‌الله تبریزی گفت: تربیت شاگردان قوی و تولید و تالیف آثار علمی از جمله ویژگی‌های برجسته ایشان بود.
وی افزود: 65 کتاب از ایشان باقی مانده است همچنین وی ده‌ها شاگرد قوی و فاضل تربیت کرد و برای آنان وقت می‌گذاشت و بعد از درس هم در خدمت آنان بود.
وحیدپور بیان کرد: آن مرحوم نظرات بدیع و جدیدی در عرصه فقهی داشت و هیچ وقت از پاسخ به سؤالات و رفع نیازهای مردم شانه خالی نمی‌کرد و حتی روزهای جمعه نیز مشغول خدمت به طلاب و مردم بود.

یادآور می‌شود آیت الله تبریزی تحصیلات خود را تا پایان سال دوم دبیرستان در شهر تبریز تمام کرد. به دلیل علاقه فراوان به مسائل دینی و با وجود مخالفت اطرافیان، وارد مدرسه طالبیه تبریز شد و در سال ۱۳۲۳ در سن هجده سالگی تحصیل علوم دینی را آغاز نمود و طی چهار سال، مقدمات و مقداری از دروس سطح را در شهر تبریز به پایان رساند. در سال ۱۳۲۷ وارد حوزه علمیه قم شد. وی در قم دوره سطح را به پایان رساند و به مدت پنج سال در درس خارج فقه و اصول از اساتیدی همچون سید محمد حجت و سید حسین طباطبایی بروجردی استفاده کرد.
وی در سال ۱۳۳۲ برای ادامه تحصیلات به نجف رفته و در آنجا از شاگردان سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی بود. وی بعد از گذشت ۲۳ سال حضور، در حوزه علمیه نجف، در سال ۱۳۵۵ به هنگام برگشت از زیارت حسین بن علی به سوی نجف، توسط رژیم بعث عراق دستگیر و به ایران فرستاده شد.
پس از درگذشت محمدعلی اراکی، وی یکی از هفت مرجع تقلیدی بود که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفی شد.
captcha