بازنگری مصوبات عفاف وحجاب در شورای تخصصی حوزوی
کد خبر: 3514992
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کاظمینی خبر داد:

بازنگری مصوبات عفاف وحجاب در شورای تخصصی حوزوی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای تخصصی حوزوی گفت: همزمان با سالروز عفاف و حجاب، مصوبات عفاف و حجاب توسط شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سید محمدحسین کاظمینی از تکمیل طرح بازنگری مصوبات مربوط به حوزه عفاف و حجاب در شورای تخصصی حوزوی خبر داد.
وی اظهار کرد: شورای تخصصی حوزوی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص قانون عفاف و حجاب شامل اصول، مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف مصوب جلسه ۴۱۳، راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف مصوب جلسه ۵۶۶ و متن کامل قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را مورد بازنگری قرار داد.
کاظمینی ادامه داد: در این بازنگری که حاصل 20 جلسه کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران حوزه عفاف و حجاب در شورای تخصصی حوزوی است، ابتدا مبانی عفاف و حجاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دبیر شورای تخصصی حوزوی با تاکید بر اینکه در طرح بازنگری عفاف و حجاب، حکمت های عملی قانون عفاف و حجاب بیان شده و سپس به آسیب‌شناسی وضعیت موجود پرداخته شده است، ابراز کرد: در این بازنگری‌‌ها عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز به عنوان عوامل موثر در وضعیت موجود مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: کشف نقاط خلا قوانین موجود، بخش بعدی این طرح است که به عقیده نگارندگان طرح بازنگری عفاف و حجاب؛ جایگاه شناسی حجاب، عفاف و حیاء در منظومه دین، نقش موثری در ترمیم قوانین موجود دارد.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر عدم ملاحظه دقیق نسبت به مقوله عفاف، مانع مهمی برای تحقق اهداف این قوانین است، لذا با تبیین شبکه مفهومی عفاف و اشراف این رویکرد در قوانین، سعی بر رفع این مشکل شده است.
دبیر شورای تخصصی حوزوی با اشاره به اینکه در این بازنگری پس از طراحی مدلی جهت بررسی مناسب وظایف دستگاه‌های مجری قانون، به بررسی وظایف دستگاه‌ها پرداخته شده است، اظهار کرد: در مرحله ابتدائی طرح، چهار نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا وسیما به عنوان نهادهای موثر فرهنگ­ساز و مجری قانون شناخته و وظایف هر کدام از آنها مورد بازنگری قرار گرفت.
کاظمینی افزود: در مرحله دوم طرح بازنگری، وظایف نهادهای موثری همچون شورای عالی فضای مجازی، حوزه‌های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه که در این قانون مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند، به قانون عفاف و حجاب اضافه شدند.
دبیر شورای تخصصی حوزوی در پایان یادآوری کرد: طرح بازنگری عفاف و حجاب به زودی جهت بررسی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.
captcha