استفاده از 100 فیلم برای تهیه مستند «مکتب‎خانه از دیرباز تا امروز»/ تأکید بر پشتوانه پژوهشی اثر
کد خبر: 3514302
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
در مراسم رونمایی اعلام شد؛

استفاده از 100 فیلم برای تهیه مستند «مکتب‎خانه از دیرباز تا امروز»/ تأکید بر پشتوانه پژوهشی اثر

گروه فعالیت‎های قرآنی: مراسم رونمایی از مستند «مکتب‌‎خانه از دیرباز تا امروز» بعد از ظهر دوشنبه، 21 تیرماه، برگزار شد و در بخشی از این مراسم بر داشتن پشتوانه محکم پژوهشی در این مستند تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از مستند «مکتب‌خانه از دیرباز تا امروز» بعدازظهر امروز 21 تیرماه، در سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور، عوامل ساخت این مستند و جمعی از مدیران مکتب‌خانه‌ها و مهدهای قرآن و عترت سازمان بسیج تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج طی سخنانی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های بسیج در حیطه قرآن کریم توجه به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه است، گفت: مقام معظم رهبری همیشه در بیاناتشان در جمع قرآنی ها بر توجه آحاد جامعه به تلاوت و قرائت قرآن کریم تأکید فرموده اند. بر همین اساس نیز بسیج به دنبال این هدف بوده است که از چه راه هایی می تواند برای آموزش عمومی قرآن کریم اقدام کند.
وی افزود: از سوی دیگر دیده یا شنیده ایم که افرادی بدون اینکه سواد خواندن و نوشتن داشته باشند، قرآن خوان بوده و سواد قرآنی داشته‎اند، این افراد بدون اینکه سواد داشته باشند قرآن را در مکتب خانه ها فرا گرفته بودند. مقام معظم رهبری نیز تأکید داشته اند که قرآن را در مکتب خانه ها فرا گرفته اند.
رئیس دارالقرآن بسیج کشور در ادامه با طرح این سؤال که چه شد مکتب خانه ها افول پیدا کردند، گفت: در مستندی که تهیه شده است به این سوال پاسخ داده شده و علاوه بر آن نیز سیر تحول ایجاد شده در مکتب خانه ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
استفاده از 100 فیلم برای تهیه مستند «مکتب‎خانه از دیرباز تا امروز»/ تأکید بر پشتوانه پژوهشی اثر 
قربانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه هستند که سواد بالایی دارند اما قادر به خواندن قرآن کریم نیستند، اظهار کرد: بر همین اساس مطالعه ای در مزنیه مکتب خانه ها صورت گرفت. در این مطالعه مشخص شد که تا پیش از این هیچ پژوهش و یا مستندی در مورد مکتب خانه ها به صورت نگرفته است.
وی گفت: مسئولیت تهیه مستندی در زمینه مکتب خانه ها بر عهده سازمان قرآن و عترت بسیج تهران قرار گرفت و بیش از یک سال و نیم زمان برای تهیه این مستند صرف شد تا برای اولین بار در کشور شاهد تهیه مستندی با موضوع مکتب خانه ها باشیم.
در بخش دیگری از این مراسم رضا صبور، تهیه کننده مستند «مکتب خانه‎ها از دیرباز تا امروز»، گفت: برای تهیه این مستند حدود دو سال مطالعه، پژوهش و مصاحبه صورت گرفت تا در نهایت کار تولید آن به پایان برسد و از هفته آینده پخش آن از شبکه های سیما آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد این کار سال 93 ارائه شد، بیان کرد: بعد از مطالعاتی که صورت گرفت مشخص شد که تا کنون هیچ مستندی در این زمینه ساخته نشده است، بنابراین با کار سختی مواجه بودیم. با اینکه این کار وظیفه صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش بوده است اما سپاه و بسیج مانند بسیاری کارهای دیگر به این زمینه نیز ورود پیدا کرده تا حمایتی از این گونه فعالیت ها داشته باشد.
صبور تصریح کرد: برای تهیه این مستند بیش از 100 فیلم ایرانی و عربی را بازبینی کردیم، با توجه به اینکه بودجه ای برای بازسازی صحنه ها نداشتیم مجبور بودیم تا از صحنه های فیلم های ایرانی و عربی استفاده کنیم.
تهیه کننده متسند مکتب خانه ها از دیروز تا امروز خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در زمان تهیه این مستند با آن مواجه بودیم بحث، ترس پژوهشگران از صحبت کردن در مورد این موضوع بود، بسیاری از پژوهشگران این ترس را داشتند که اگر در مورد مکتب خانه ها حرف بزنند به عنوان مرتجع شناخته خواهند شد.
صبور در پایان به استفاده از پشتوانه پژوهشی محکم در این مستند اشاره و اظهار کرد: ما در این مستند تلاش کردیم تا امانتدار خوبی به لحاظ تاریخی باشیم.
در ادامه این مراسم از مستند «مکتب خانه از دیروز تا امروز» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج و عوامل ساخت این مستند رونمایی شد.
تجلیل از تهیه کننده و کارگردان این مستند بخش دیگری از این مراسم بود و در ادامه آن نیز حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان سخنانی در مورد جلسات خانگی قرآن و مکتب خانه های قرآنی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه پایه گذار مکتب خانه های قرآنی شخص رسول الله (ص) است، گفت: ائمه اطهار(ع) نیز ادامه دهنده این مسیر بوده و تا سالیان سال این موضوع ادامه داشته است و حتی تبدیل شدن مکتب خانه های قرآنی به جلسات روضه و بیان مناقب اهل بیت ریشه در مکتب خانه های قرآنی دارد.
استفاده از 100 فیلم برای تهیه مستند «مکتب‎خانه از دیرباز تا امروز»/ تأکید بر پشتوانه پژوهشی اثر
محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: اینکه در حال حاضر برخی از جلسات خانگی را داریم که هیچ اثری از قرآن در آن نیست به خاطر انحرافی است که در آنها افتاده است، بعد از شهادت امام حسین(ع) و با توجه به لزوم شعائر دینی و تعظیم این مصیبت عظمی در درون خانه ها، آن اوایل در کنار قرائت، تلاوت و مفاهیم و تدبر در آیات الهی بحث روضه و توجه به این موضوعات مطرح می شود، اما متاسفانه آرام آرام قرآن در برخی از مکاتب به فراموشی سپرده می شود و فقط روضه و احیاء مدایح و مراثی اهل بیت محور جلسات می شود.
در پایان این مراسم نیز این مستند که مدت آن حدود 60 دقیقه است برای حاضران در این مراسم به نمایش گذاشته شد.
captcha