مؤسسه‌ای که دستخوش اختلافات مسئولان قرآنی شده است
کد خبر: 3506357
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

مؤسسه‌ای که دستخوش اختلافات مسئولان قرآنی شده است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدتی است که یکی از مؤسسات قرآنی شمال کشور دستخوش اختلافات مسئولان قرآنی استان شده و در این میان علاوه بر اختلال در روند کاری‌اش در نهایت از سوی معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز تهدید به پلمپ هم شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سال‌هاست بحث صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی سراسر کشور موضوع مورد توجه مسئولان قرآنی بوده و طی این سال‌ها نیز دستخوش تغییر و تحولاتی نیز بوده است و در این میان دو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد که عهده‌دار این مهم‌ بوده‌اند.

اینکه چه تعداد مؤسسه از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و چه تعدادی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی مجوز گرفته‌اند، هنوز آمار دقیقی در دست نیست ولی هر کدام از دو نهاد با توجه به شرایط مکانی و موارد دیگر برای مؤسسات تحت پوشش خود مجوز فعالیت صادر می‌کنند.

در این میان هستند مؤسساتی که بعد از چندین سال فعالیت‌، آن هم فعالیت مثمرثمر هنوز نتوانسته‌اند مجوزی دریافت کنند و همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. حال این نکته را نباید فراموش کرد که همین مؤسسات در زمینه نداشتن بودجه کافی و حمایت نشدن از سوی نهادهای بالاتر با مشکلاتی روبرو هستند و بعضا تعدادی از آنها با بودجه‌های مردمی و شخصی به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند.

در اینجا این نکته حائز اهمیت است که هستند مؤسساتی که با توجه به داشتن مجوز فعالیت بعد از سال‌های تلاش در زمینه‌‌های قرآنی، به یکباره از سوی نهادی قرآنی که در این چرخه صدور مجوز نقش مهمی دارند به نحوی سلب مجوز و در انتها تهدید به پلمپ می‌شوند.

مؤسسه طهورای ساری از جمله این مؤسسات است که با سابقه فعالیت از سال 78 به دلایلی که در ادامه خواهد آمد از سوی معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با موضوعی مبنی بر این که این مؤسسه «مجوز امور قرآنی ندارد» تهدید به پلمپ شده است و همین امر موجب شده تا فعالیت مؤسسه طهورا مختل و در روند برگزاری کلاس‌ها و دوره‌هایش دچار اختلال ایجاد شود.

با توجه به اهمیت موضوع،‌ ایکنا جهت پیگیری علل و عوامل این تصمیم با مدیر مؤسسه طهورا، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر امور مؤسسات قرآن و عترت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌آید.

هیئت ۹ نفره مانع تعطیلی مؤسسه قرآنی شد

رقیه افتخاری‌منش،‌ مدیر مؤسسه قرآن و عترت طهورای ساری در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با اقدام معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران مبنی بر پلمپ این مؤسسه اظهار کرد: از چندی پیش معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان بنا به دلایلی که به طور کامل مشخص نیست قصد جلوگیری از فعالیت مؤسسه را دارد که الحمدلله مسئولان کشوری با هوشیاری که داشتند و نیز با اقدامات به موقع مؤسسه جلوی این مسئله را گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به فشارهای وارد شده از طرف معاونت قرآن و عترت ارشاد مازندران در رابطه با این قضیه بیان کرد: در این زمینه معاونت قرآن و عترت مازندران کار را به جایی کشاند که حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجبور شد تا برای پیگیری این موضوع نماینده خود را به استان بفرستد که جلسات با نماینده ایشان نیز حواشی مربوط به خود را داشت.

افتخاری‌منش با اشاره به فشارهای معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد مازندران و نیز پیگیری‌هایی که معاونت در این راستا می‌کند، تصریح کرد: با این فشارها حتی یک فرد عامی نیز می‌تواند متوجه شود که این برخورد به خاطر مسائل شخصی است چون قانون چیزی به غیر از این را می‌گوید و در زمینه پلمپ یا عدم پلمپ مؤسسه فقط هیئت ۹ نفره باید تصمیم بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است و نیز پافشاری معاون قرآن و عترت ارشاد مازندران بر جلوگیری از فعالیت مؤسسه طهورا، گفت: بنده خود شخصاً آئین‌نامه مصوب را که خود یک کتاب است را به اماکن استان بردم و فکر می‌کنم از اداره نیروی انتظامی کشور نیز با اماکن استان تماس گرفته بودند که این کار غیر‌قانونی است و نباید انجام دهند.

افتخاری‌منش در ادامه با اشاره به برخورد معاون قرآن و عترت ارشاد مازندران در این زمنیه تصریح کرد:‌ یک مسئول هر میزان که قصد برخورد با شخصی را داشته باشد نباید در حین برگزاری جلسه رسمی نامه پلمپ را به دست مسئول مؤسسه دهد ولی معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد مازندران در حین برگزاری جلسه کارگروه شورای آموزشی استان نامه پلمپ را به دست من داد که حدس می‌زنم با این کار ایشان خواستند تا فکر من را از جلسه منحرف کنند و یا اینکه می‌خواستند کاری کنند من جلسه را ترک کنم.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت طهورای ساری در ادامه با بیان اینکه این کار یک نوع غرض‌ورزی است، ادامه داد: مؤسسه طهورا یکی از مؤسسات فعال است که هم از لحاظ ملی و هم استانی رتبه‌های زیادی را به‌دست آورده است که این امر چشم‌گیر است و شاید همین قضیه خاری در چشم دیگران شده است.

وی با اشاره به اینکه به هر حال خوب نیست که انسان در فعالیت قرآنی باشد و کار غیر‌قرآنی کند، تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاده حاکی از این است که شاید چیزهایی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، به‌دلیل اینکه زمان زیادی در این زمینه بررسی کردیم که ببینیم علت چیست ولی آقای فوقی، معاون قرآن و عترت ارشاد مازندران فقط به این بسنده می‌کند که چون تعداد شعبات شما زیاد است، باید مؤسسه بسته شود و نمی‌توانید کار کنید.

افتخاری‌منش با اشاره به اینکه مؤسسه طهورا دارای ۶ شعبه است که فعالیت زیادی دارند، بیان کرد: چند روز پیش از طرف معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان نامه‌ای برای اداره ارشاد ساری ارسال شده بود که قضیه پلمپ را پیگیری کنند که البته این اجازه را نیز نداشتند و الحمدلله تنها دلخوشی ما این است که کسانی که در هیئت رسیدگی هستند، هوشیارند و به موقع اقدام می‌کنند و دلگرمی ما هم همین افراد هستند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت طهورای ساری با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک شش ماه است که مؤسسه درگیر این موضوع است، ادامه داد: نباید با نام قرآن این‌قدر بازی شود و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه یک تصمیم جدی می‌گرفتند که البته نماینده ایشان به استان مازندران آمدند و در این زمینه حتی تصمیم‌گیری کردند ولی در جلساتی که داشتیم معاون قرآن و عترت ارشاد مازندارن حضور نیافت.

وی با بیان اینکه در این زمینه فعالیت زیادی صورت گرفت که کار به پلمپ نرسد، گفت: بنده با ارسال نامه‌ای به سرابی، رئیس هیئت‌ مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از ایشان تقاضا کردم تا به‌عنوان نماینده در هیئت این موضوع را پیگیری کنند تا به سرانجام برسد چراکه نمی‌توانیم با یک تصمیم غیرمنطقی چند هزار شاگرد و قرآن‌آموز را سرگردان کنیم.

افتخاری‌منش با اشاره به اینکه در حدود ۲۱ سال است که در زمینه قرآن کریم فعالیت دارد، افزود: در پاسخ به اینکه این همه فشار برای چیست به ما گفته می‌شود که شما حق داشتن شعبه ندارید ولی ما مکان‌هایی که داریم همگی آن‌ها محل برگزاری مؤسسه قرآنی طهورا نام گرفته‌اند و اکثر مسئولان حتی حجت‌الاسلام محمدی و حجت‌الاسلام حشمتی از مؤسسه بازدید داشته‌اند و اگر کار ما غیرقانونی بود باید از همان دوره به ما اعلام می‌کردند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت طهورای ساری با بیان اینکه از لحاظ قانونی طبق آئین‌نامه هیئت رسیدگی که خود شرایطی دارد، داشتن شعبه مانعی ندارد، تصریح کرد: در امور قرآنی چیزی به عنوان پلمپ مؤسسه قرآنی اولین بار است که شنیده می‌شود. خیلی از مؤسسات شعبات مختلفی دارند و مشغول فعالیت هستند ولی به آن‌ها ایرادی گرفته نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه این موضوع باید به صورت مسالمت‌آمیز و نه از طریق فشار حل شود، اظهار کرد: با اعمال این فشارها مؤسسه در روند اجرای برنامه‌های خود با مشکل مواجه می‌شود و حتی هم‌اکنون ارشاد استان مبالغ مربوط به برگزاری یادواره شهدای قرآنی که نزدیک به شش ماه است برگزار شده و نیز مطالبات ما در طرح ملی تلاوت را تصفیه نکرده است.

مؤسسه طهورای ساری فاقد هرگونه مجوز امور قرآنی است

در ادامه، جهت جویا شدن دلایل و نظرات معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز پای صحبت‌های محمد فوقی، معاون قرآن و عترت ایان اداره‌کل نشستیم و نظرات وی راجع به این موضوع را پیگیری کردیم.

فوقی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه مؤسسه طهورای ساری فاقد هرگونه مجوز قانونی است، اظهار کرد: این مؤسسه در گذشته مؤسسه فرهنگی ـ هنری بوده و قرار بر این بود که مدیر مؤسسه ضمن أخذ مجوز، آن را تبدیل به مؤسسه قرآنی کند که در این زمینه مراحلی را نیز طی کرد ولی ادامه نداد و مؤسسه هم‌اکنون فاقد مجوز است. البته در این زمینه مقصر اصلی مدیر مؤسسه است که پیگیری لازم را انجام نداده و کوتاهی کرده است.

وی افزود: در همین راستا مدیریت مؤسسه اقدام به ایجاد هشت شعبه غیر‌قانونی در نقاط مختلف شهرستان ساری کرده است که با توجه اینکه حتی اگر یک مؤسسه‌ قرآنی مجوز نیز داشته باشد، حق ایجاد شعبه ندارد و باید برای تأسیس شعبه جدید نیز اقدام به اخذ مجوز کند، ولی این مؤسسه اقدام به ایجاد شعب غیر‌ قانونی کرده است.

فوقی در ادامه با بیان اینکه مؤسسات قرآنی شهرستان ساری به همین دلیل اعتراض کردند که چرا این مؤسسه با وجود نداشتن مجوز در نقاط مختلف شهرستان شعبه ایجاد کرده است، اظهار کرد: در ضمن شعبه‌هایی را هم که مدیر این مؤسسه تأسیس کرده در راستای فعالیت‌های قرآنی گام برنمی‌دارند و فعالیت‌های مختلفی از جمله ورزشی، نقاشی و ... انجام می‌دهند.

‌معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران ادامه داد: در گذشته نیز بابت فعالیت قرآنی کمک‌های مالی خوبی به این مؤسسه شد و در کل خلاف چیزی که دستور داده شده بود، عمل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره‌کل ارشاد استان مازندارن بارها از مدیر مؤسسه خواسته است که برای أخذ مجوز اقدام کرده و مستندات ارائه کند، تصریح کرد: مدیر مؤسسه در این راستا اقدامی نمی‌کند؛ چرا که این مؤسسه باید به‌ عنوان مؤسسه فرهنگی منحل شده و تبدیل به مؤسسه قرآنی شود و مجوز بگیرد که در این راستا باید خبر انحلال و تبدیل مؤسسه به مؤسسه قرآنی رسماً اعلام شده و دیگر مراحل نیز طی شود.

فوقی با اشاره به اینکه فعالیت این مؤسسه غیر‌ قانونی است و مدیریت آن نیز تاکنون مستنداتی ارائه نداده است، گفت: بنابر این اداره‌کل ارشاد مازندران نیز در این زمینه طبق قانون عمل می‌کند ضمن اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ مؤسسه قرآنی در استان فعالیت می‌کنند و بنای ما در اداره‌کل ارشاد نیز نشر فرهنگ قرآنی است. در سال گذشته ده‌ها برنامه مختلف قرآنی در سطح استان برگزار شده است و این اداره‌کل در راستای نشر فعالیت‌های قرآنی در چارچوب قانون و مقررات گام برداشته است.

فوقی در ادامه با اشاره به اینکه مؤسسه طهورا پرونده‌های فراوانی از جمله پرونده‌های تخلفات مالی دارد، با ذکر مثالی اظهار کرد: جهت برگزاری یادواره شهدا مبلغ ۱۰ میلیون تومان از طرف اداره‌کل ارشاد استان در اختیار مؤسسه قرار گرفت ولی اقدام به فاکتورسازی شد و برای مثال برای چاپ بنر این یادواره که در کل مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کرده بود، پنج میلیون و هفتصد هزار تومان فاکتور ایجاد کرده بود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه یک مؤسسه قرآنی نمی‌تواند اینطور فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: البته مؤسسه طهورا هنوز پلمپ نشده است و مدیر مؤسسه تا روز ۱۵ خردادماه نیز برای ارائه مستندات و اخذ مجوز مهلت دارد که در صورت عدم پیگیری، اقدام به پلمپ مؤسسه خواهد شد.

وی در ادامه در مورد ادعای مدیر مؤسسه در رابطه با کسب رتبه‌های برتر از سوی قرآن‌آموزان مؤسسه نیز بیان کرد: این موضوع نیز قابل قبول نیست؛ چرا که در برخی موارد مدیر مؤسسه با حضور در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، قرآن‌آموزانی را که در این مراکز به صورت کامل دوره‌های قرآنی را زیر نظر مربی قرآن گذارنده و به سطح خوبی رسیده‌اند جذب مؤسسه خود کرده و به نام این مؤسسه آنها را راهی مسابقات مختلف کرده و زمانی که قرآن‌آموزان رتبه‌های برتر را کسب می‌کردند آنها را به نام خود در پرونده کاری مؤسسه درج می‌کرد.

فوقی در ادامه با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران تمامی تلاش خود را برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در استان انجام می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر ببش از هفت هزار مؤسسه در استان در زمینه‌های گوناگون قرآنی فعالیت می‌کنند و اداره‌کل ارشاد استان نیز نهایت همکاری را با همه این مؤسسات دارد، پس این نکته قابل توجه است که چرا بین این همه مؤسسات فقط یکی مشکل دارد و آن هم مؤسسه طهوراست.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه این اداره‌کل در سال گذشته بیش از ۲۹۰ میلیون تومان در زمینه‌های مختلف قرآنی هزینه کرده است، گفت: برنامه‌های مختلفی در سراسر استان با همکاری مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود که تمامی مؤسسات در زمینه اجرای برنامه‌ها نقش فعال دارند، ولی تنها مؤسسه‌ای که غیر‌قانونی فعالیت می‌کند،‌ مؤسسه طهوراست.

وی در پایان با اشاره به اینکه این مؤسسه تخلفات فراوانی دارد که مستندات آن نیز موجود است، تصریح کرد: شکایات فراوانی از مؤسسه طهورا شده است که مستندات آن وجود دارد و مدیریت این مؤسسه نیز تا روز ۱۵ خردادماه جاری مهلت دارد تا برای أخذ مجوز و ارائه مستندات اقدام کند که در غیر اینصورت اقدام به پلمپ مؤسسه خواهد شد.

همچنین، در این رابطه جهت ارائه نظرات یکی از مسئولان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز با یدالله مشهور،‌ مدیر امور مؤسسات قرآن و عترت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به گفت‌و‌گو پرداختیم و با ارائه ادله مطرح شده از هر دو طرف این مسئله نظر وی در این زمینه را جویا شدیم.

مؤسسه طهورا از مؤسسات فعال بوده و دلیلی برای تعطیلی آن وجود ندارد

یدالله مشهور در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با مسئله تعطیلی و عدم تعطیلی مؤسسه طهورای ساری بیان کرد: مؤسسه طهورا از مؤسسات قدیمی استان مازندران است که از سال ۷۸ نیز عضو اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور شده و فعالیت دارد.

وی ادامه داد: همچنین، افتخاری‌منش، مدیر مؤسسه طهورا نیز خود ریاست هیئت مدیره اتحادیه استان مازندران را داراست و از نیروهای بسیار فعالی است که ایده‌ها و طرح‌های خیلی خوبی در حوزه قرآن کریم داشته و ارائه داده است و ما نیز مؤسسه طهورا را به‌عنوان یک مؤسسه فعال در استان می‌‌شناسیم.

مدیر امور مؤسسات قرآن و عترت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه هیچ دلیلی برای اینکه مؤسسه‌ای تعطیل شود، وجود ندارد، تصریح کرد: هیچ دلیلی برای تعطیلی مؤسسه‌ای وجود ندارد مگر اینکه خدایی ناکرده دلیل شخصی در این زمینه وجود داشته باشد که آن هم شامل مؤسسه طهورا نمی‌‌شود.

مشهور در ادامه با بیان اینکه امیدواریم که در سطح استان مازندران تفاهم بیشتری در این زمینه صورت گیرد، گفت: یکی از وظایفی که نهادهای متولی قرآن در سطح کشور برعهده دارند، حمایت از این مؤسسات است آن هم مؤسساتی که با تمام وجود پا به عرصه گذاشته‌اند و برای گسترش فرهنگ، فعالیت‌‌ها و آموزش‌های قرآنی گام برمی‌دارند.

مدیر امور مؤسسات قرآن و عترت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود: در شرایطی که جامعه ما امروز از هر سو و از طرق مختلف به‌ویژه فضای مجازی و حوزه فرهنگی مورد هجمه و حمله دشمنان قرار دارد، وجود این مؤسسه برای انجام فعالیت‌های قرآنی آن هم در شهری مانند ساری که از شهرهایی است که جهانگردان و ایرانگردان زیادی از آن دیدن می‌کنند و فرهنگ‌های مختلفی به آن ورود پیدا می‌کنند بسیار لازم است.

وی در ادامه با بیان اینکه مؤسسه طهورا تاکنون توانسته گام‌های مثبت و مفیدی را در زمینه فعالیت‌های قرآنی بردارد، تصریح کرد: انتظار داریم که متولیان قرآنی استان به‌ویژه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد مازندران و دیگر همکارانی که در استان حضور دارند، ملاحظاتی در این زمینه داشته باشند و اگر در یک موضوعی نیز مؤسسه‌ای اشکالی دارد، از آن مؤسسه حمایت کنند نه اینکه برای تعطیلی مؤسسه دست به کار شوند.

مشهور در پایان با بیان اینکه تا آنجایی که اطلاع داریم مسئولان مؤسسه طهورا هزینه‌های زیادی نیز برای تهیه ساختمانی مناسب این مؤسسه در ساری داشته و تلاش دارند که یک مجتمع قرآنی ایجاد کنند، اظهار کرد: امیدواریم که مسئولان استان مازندران کمک کنند تا این مسئله ان‌شاءالله حل شود و ما نیز این مؤسسه را به‌عنوان یک مؤسسه فعال شناخته و دلیلی برای تعطیلی مؤسسه نمی‌بینیم.

مجتبی افشار

captcha