تلاوت و تصاویری نایاب از علی سیاح‌گرجی
کد خبر: 3503562
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

تلاوت و تصاویری نایاب از علی سیاح‌گرجی

گروه فعالیت‌های قرآنی: تلاوت و تصاویری از علی سیاح‌گرجی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و پیشکسوت قرآنی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، على سياح‌گرجى در پنجم آذرماه سال 1332 هجرى شمسى در شهر تهران در خانواده‌اى متوسط پا به عرصه وجود نهاد. علاوه بر جوّ مذهبى خانواده محيط دبستان نيز در پرورش قرآنى او نقش بسزا داشت. گرجى، 9 سال بيشتر نداشت كه به همراه پدر در جلسات روزهاى جمعه در سخنرانى يكى از بزرگان حاضر مى‌شد و پيش از سخنرانى، شنيدن نواى خوش مرحوم عبدالباسط او را بيش از پيش علاقه‌مند مى‌ساخت تا به قرائت بپردازد. در اين راه، حمايت‌ها و تشويق‌هاى پدر، مهمترين عامل در رقم خوردن آينده قرآنى براى او بود.


دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

وی در ابتداى كارش از اساتيد مرحوم عبدالباسط و مرحوم منشاوى تقليد مى‌كرد، پس از آن نيز تقليد از سبك اساتيد شعبان عبدالعزيز صياد و راغب مصطفى غلوش در قرائت را دنبال كرد تا آن كه توانست بعدها براى خود سبكى مستقل برگزيند. او در سال‌هاى 58 تا 67 شمسى، آموخته‌هاى خويش را در زمينه‌هاى صوت، لحن و ساير علوم قرآنى تكميل كرد. اولين مسابقه‌اى كه او شركت داشت در سال 56 و در مسجد لاله‌زار بود كه توسط استاد مولايى و هيأت امناى مسجد برگزار شده بود که تجربه‌اى براى ورود او به مسابقات بعدى شد.


دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی
على سیاح‌گرجى در سال 1358 در جلسه قرائت قرآنى كه در مسجد بزرگ قنات آباد برگزار مى‌شد به تلاوت پرداخت و اين تلاوت كه بعدها از شبكه اول سيما پخش شد، نخستين تلاوت رسمى سیاح‌گرجى بود در همان سال او در معيت استاد مولایی در سيما، به صورت رسمى به تلاوت پرداخت او در اين برنامه كه قاريان ديگرى چون اساتيد حشمتى، صدرزاده، فروزان و محمودى حضور داشتند، آياتى از سوره مباركه آل عمران را تلاوت كرد كه خود از اين تلاوت به عنوان يكى از بهترين تلاوت‌هايش ياد مى‌كند.

على سیاح‌گرجى در سال 1357 ازدواج نمود كه ثمره آن چهار فرزند است و از آنجا كه جوّ خانواده داراى گرايش‌هاى قرآنی است. تقريباً تمامى فرزندان او در زمينه‌هاى قرآنى فعاليت‌هايى دارند. از ميان فرزندانش مسعود در مسابقات قرآن، رتبه‌هايى را كسب کرده و شيوه پدر را در تلاوت به خوبى ادامه داده است و توانسته است در مسابقات بين‌المللى كشور مالزى رتبه اول را به دست آورد.

دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

على سياح‌گرجى در بسيارى از مسابقات قرآن شركت کرده و رتبه‌هايى را نيز كسب كرده است در سال 65 او رتبه دوم مسابقات كشورى را كسب نمود. او در ايام جنگ تحميلى و آن زمان كه تبليغات مسموم جهانى عليه جمهورى اسلامى ايران به اوج خود رسيده بود در مسابقات بين‌المللى مالزى كه در شهر كوالالامپور برگزار مى‌شد. شركت کرد و با به دست آوردن رتبه نخست اين دوره از مسابقات، توانست نقش بسيار، ارزنده‌اى را در خنثى‌سازى تبليغات مسموم جهانى ايفا كند و جهانيان را به اين حقيقت متوجه سازد كه جمهورى اسلامى ايران كشورى است كه در دفاع از آرمان‌هاى قرآن و اسلام به نبرد برخاسته است. 

على سیاح‌گرجى در زندگى خود علاوه بر شركت در مسابقات قرآنى و داورى در مسابقات به بسيارى از كشورها جهت تبليغ كلام خدا سفر نموده است از جمله سفر به كشورهاى سوريه، بنگلادش، هندوستان، ماداگاسكار و كشورهاى تازه استقبال يافته شوروى اطريش و اوگاندا و نيز به مكه مكرمه و مدينه.(تصویر مربوط به سفر بنگلادش).
دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

على سیاح‌گرجى در سال 1365 در حضور مقام معظم رهبرى كه در آن زمان مقام رياست جمهورى را برعهده داشتند به تلاوت پرداخت او تنها قارى ايرانى است كه خود و فرزندش موفق به كسب رتبه نخست مسابقات بين‌المللى كشور مالزى شده است كه اين در طور مسابقات كشور مالزى بى‌سابقه است. او در حال حاضر با شوراى عالى قرآن همكارى دارد و قبل از آن نيز چند سالى با شبكه سراسرى راديو قرآن همكارى داشته است.

* در ادامه چند تصویر نایاب ارائه می‌شود.

علی سیاح‌گرجی در کنار استاد شحات و بسیونی

دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

جلسه داوری همراه با استادان سبزعلی و امام جمعه در سال 1366

دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

اولین گروه تواشیح و همخوانی ایران، گروه شهید مداح

دو عکس کمتر دیده شده از حاج علی سیاح گرجی

در پایان تلاوتی از  سوره اسراء آیات 9 الی 15 ارائه می‌شود.

کد

دریافت

captcha