راه‎اندازی «تشکل قرآنی» در شبکه‌های اجتماعی متداول توسط هر مؤسسه
کد خبر: 3499623
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
طلایی در همایش مدیران مؤسسات شهر تهران تأکید کرد:

راه‎اندازی «تشکل قرآنی» در شبکه‌های اجتماعی متداول توسط هر مؤسسه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور گفت: جامعه در حال تحول است و شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی تغییرات را در جامعه هیدا می‌کنند و اگر مؤسسات قرآنی گروه‌هایی با عنوان تشکل‌های قرآنی در شبکه‌های اجتماعی فعال کنند، نشان‌دهنده ظرفیت عظیم قرآنیان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش توجیهی نمایشگاه حمایتی شمیم وحی با حضور 500 مدیر مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی شهر تهران با حضور حجج اسلام قهرمان‌نژاد، مسئول امور قرانی شهرستان‌های استان تهران، سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و استان تهران، امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای فرشید پولادی همراه بود، خواجوی، به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و سپس سرود جمهوری اسلامی پخش شد. در ادامه میثم طاهرآبادی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: اقدام شما قرآنیان در جامعه شهری و روستایی مقدماتی را برای روشنگری و رسیدن به آن جامعه آرمانی که تهیه کردن مقدمات برای ظهور حضرت حجت(ع) است را فرام می‌کند.
وی افزود: قرآنیان باید قدردادن خداوند باشند که آنها را در مسیر قرآن و چنین موهبت ارزشمندی قرار داده است تا در جامعه به عنوان فعالان قرآنی مطرح شوند.
طاهرآبادی با اشاره به آیه ابتدایی سوره مبارکه کهف که جایگاه بنده و عبد بودن را بیان کرده است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که حین فعالیت‌های قرآنی در مسیر عبودیت خداوند حرکت کنیم و نگاه خداوند را  در همه نوع کارهایمان در نظر داشته باشیم تا به آن اثر مطلوب دست پیدا کنیم.
مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران با تأکید بر اینکه به شرط خوب و درست عمل کردن در مسیر تعالیم قرآن به آن هدف حقیقیمان دست می‌یابیم، با اشاره به موضوع همایش فوق، عنوان کرد: این جلسه برای بهتر آشنا شدن با نمایشگاه، نوع حمایت‌ها و تبیین کامل فعالیت‌های آن است.
وی ضمن تشکر از شهرداری تهران و معاونت فرهنگی و هنری و شورای عالی قرآن شهرداری، ادامه داد: این توجه‌ها موجب شد که در بازه زمانی مشخصی مؤسسات بتوانند نیازمندی‌های خود را مطرح کنند و از لحاظ تهیه سخت‌افزارها، مقدمات برنامه‌های خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان فراهم کنند.
هیئت رسیدگی به امور مؤسسات عهده‌دار تمامی فعالیت‌های آنها است
طاهرآبادی تصریح کرد: فرم‌هایی نیز در اختیار شما به منظور درخواست مشارکت در نمایشگاه و ارائه خدمات و فعالیت‌ها در زمینه کارگاهی، مشاوره، ارائه محصولات و ... و ازفرم دیگر درخصوص برپایی دوره پیش‌دبستانی در مؤسسات و مشخصات آن دوره قرار داده شده است که باید آنها را تکمیل کند و پایان جلسه تحویل دهید.
حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور سخنران دیگر این همایش بود. وی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: این برنامه به بهانه نمایشگاه برپا شد که فرصتی را نیز برای دیدار مجدد با مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن فراهم کرد.
دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به اینکه شما به عنوان پرچم‌داران جبهه قرآنی انقلاب اسلامی و افرادی که در خط مقدم مقابله با جنگ نرم دشمنان هستند، تصریح کرد: اختلافاتی در ارتباط با امور مؤسسات در بین دستگاه‌های مختلف بوده است که پس از مدت طولانی و به برکت قرآن این مشکلات برطرف شد و به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.
کوششی ادامه داد: در حال حاضر دیگر مجوزهای مؤسسات دارای دو گروه ارشاد و تبلیغات اسلامی نیست بلکه همه دارای یک مجوز واحد با دو امضا عالی‌ترین مقام قرآنی ارشاد و تبلیغات اسلامی شده‌اند.  طی تلاش‌های انجام شده این موضوع حل و با توجه به مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی قمرر شد هیئتی به منظور رسیدگی به امور مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با 9 عضو شکل گیرد.
وی ادامه داد: این هیئت 9 نفره متشکل از دو عضو از تبلیغات اسلامی، دو عضو از ارشاد، دو عضو از اتحادیه مؤسسات، دوعضو از اتحادیه تشکل‌ها، یک نفر نماینده از اوقاف، یک نماینده از حوزه علمیه و یک نماینده از سوی شورای توسعه تشکیل شدکه اینها همه شخصیت‌های حقوقی هستند که امور مربوط با مؤسسات در تمامی زمینه‌ها از صدور مجوز، انحلال، هدای، نگارش آیین‌نامه، نظارت، رتبه‌بندی و ... برعهده دارند.
دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران عنوان کرد: حضور نمایندگانی از مؤسسات در این هیئت موجب شد که مؤسسات قرآنی نیز در رده‌های بالاتر حاکمیتی نیز نقش بیافریند یعنی تصمیمات آنها نیز در دستگاه‌های بالادستی نقش دارد. حقیقت این است که میان دو نهاد ارشاد تبلیغات اختلاف نظرهایی بوده است که الحمدالله این فضا برطرف شد.
وی اضافه کرد: بر این اسات رئیس این هیئت را بالاترین مقام قرآنی ارشاد(معاونت قرآن و عترت)، دبیر آن را بالاترین مقام قرآنی تبلیغات(رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم) و دبیرخانه آن در سازمان تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شده است که تا به الان 33 جلسه برگزار شده استکه طی آن اساسنامه مؤسسات تهبه شده است که نسبت به گذشته کامل‌تر، جامع‌تر و بهتر است.
خروجی مطلوب فعالیت‌های قرآنی در بخش کمی و خروجی نامطلوب در بخش کیفی
سپس گروه تواشیح الزهرا(س) به هم‌خوانی پرداخت و در ادامه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی(عج) و تشکر از زحمات فعالیت‌های این فعالان قرآنی گفت: متأسفانه در جامعه به بعد کمی فعالیت‌های قرآنی توجه شده است. البته در اتحادیه ما در این بخش طرح «خانه به خانه قرآن» را هدف‌گذاری کرده‌ایم به گونه‌ای که هر خانه یک دارالقرآن، کانون و مهد قرآن شود واین راهبرد ما است.
وی با اشاره به اینکه 354 محله در شهر تهران داریم، ادامه داد:  در هر محله باید مؤسسه، خانه قرآن و کانون قرآن وجود داشته باشد. اما از آن مهم‌تر توجه به بعد کیفی است که اگر فردی مدعی باشد که در این بخش 100 درصد موفق عمل کرده‌ایم من می‌گویم نه.
طلایی با اشاره به اینکه شاخص‌های موفقیت در بخش کیفی فعالیت‌های قرآنی باید در جامعه نمود عینی داشته باشد، بیان کرد: اگر در جامعه سبک زندگی قرآنی، رفتار قرآن، اخلاق قرآنی، منش قرآنی رواج داشت آن هنگام است که می‌توان مدعی شد از لحاظ کیفی خوب عمل کرده‌ایم چون ادعای موفقیت در هر زمینه‌ای با خروجی آن همراه است که متأسفانه شاخث‌های اجتماعی این را نشان نمی‌دهد.
وی با تأکید براینکه هدف متعالی و آرمانی ما رسیدن به جامعه قرآنی وحضور قرآن در متن زندگی مردم و عمل به آموزه‌های آن است، تأکید کرد: هر هنگام که مسیر شاخص‌ها روند روبه رشدی داشت می‌توان مدعی بود که در بعد کیفی فعالیت‌های قرآنی موفق بوده‌ایم.
عضو شواری اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در این بخش به طور کل در سطح کشور موفق نیسیتیم، تصریح کرد: تلاش کنیم تا توجه به امور تربیتی، اخلاقی، رفتاری و زندگی با قرآن همراه باشد.
وی با تأکید بر تشکیل گروه‌های قرآنی در فضاهای مجازی که بصورت گسترده در جامعه رواج پیدا کرده است، بیان کرد: بی‌توجهی و غفلت از افکار عمومی باعث پایین آمدن راندمان کارهایمان خواهد شد. در این شبکه‌های اجتماعی و مجازی همه مدل و همه نوع گروه‌هایی فعالیت دارند جز گروه‌های قرآنی.
طلایی تصریح کرد: شما می‌‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای با ساخت گروه‌هایی در این شبکه‌ها با عنوان تشکل قرآنی و عضو کردن قرآن‌آموزان مجموعه‌تان گام‌های اصلی و اساسی در زمینه ترویج سبک و آموزه‌ها قرآنی در سطح جامعه بردارید و مدیران تشکل‌های قرآنی ـ مردمی تهران به عنوان پایلوت برای کشور می‌توانند در این راه نخستین گام‌ها را بردارند به گونه‌ای که هر روز یک پیام قرآنی در موضوعی مشخص را به مخاطبانشان عرضه کنند تا سایر استان‌ها نیز به تبع تهران این کار را در اولویت‌هایشان قرار دهند.
وی با تأکید بر اینکه دشمن از سه حوزه خانواده، آموزش و گروه‌های مرجع قصد ویران کردن و لطمه زدن را دارد، تأکید کرد: شما باید با حضور در این شبکه‌ها و گسترش فعالیت‌های قرآنی در آنها جلوی این امر را بگیرید چون جامعه در حال تغییر و تحول است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت و امیدوارم به جایی برسیم که رفتارهای علمی قرآنی در جامعه نمود پیدا کند.
حسن ختام این برنامه جلسه پرسش و پاسخ و سپس ابتهال‌خوانی خواجوی بود.
captcha