فلسفه اسلامی در حوزه جدی گرفته شود
کد خبر: 3492869
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
آیت‎الله حسینی بوشهری:

فلسفه اسلامی در حوزه جدی گرفته شود

گروه اندیشه: آیت‌‏الله حسینی بوشهری بر لزوم حمایت از رشته فلسفه و مرکز تخصصی فلسفه اسلامی در حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله حسینی بوشهری شب گذشته 8 اردیبهشت در دیدار با مدیران، اساتید و دانش‌پژوهان مرکز تخصصی فلسفه اسلامی با اشاره به اهمیت استفاده از لحظات عمر در زندگی طلبگی گفت: توسعه فلسفه در حوزه از مباحث مهمی بود که مورد مطالب جدی رهبر انقلاب اسلامی است.

وی افزود: خوشبختانه امروزه شاهد ارتقا و گسترش این نهاد علمی در حوزه علمیه هستیم که در آینده قطعا محصولات این مرکز به استوانه‎های قوی مکتب تشیع در جهان اسلام مبدل خواهند شد.

آیت‎الله حسینی بوشهری بیان کرد: درس فلسفه یکی از سنگین‎ترین دروس حوزوی است و از اینکه در این مرکز که تخصصی‏ترین مباحث فلسفی در آن بحث می‎شود، حضور اساتید جوان مایه مباهات است.

وی گفت:حضور درس فلسفه در حوزه وارتقای آن فلسفه خاصی دارد که یکی از آنها پاسخ به پرسش‏ ها و مسایل جدیدی است که امروز در جهان ما ایجاده شده است و باید به شکل کاملا علمی و فلسفی به آنها پاسخ داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در گذشته‏ بیان می‎شد که همه علوم میهمان اصول و فقه بودند و امروز با تنوع رشته‎های تخصصی در حوزه که به بیش از 30 رشته تخصصی می‎رسد، رشته‎هایی چون فلسفه نیز صاحب خانه شده‎اند.

وی گفت: با توجه به گسترش و پیچیده شدن امور در دنیای امروز، حوزه نیز به سمت تخصصی شدن پیش می‏رود زیرا اگر تمام علوم را بخواهیم در فردی جمع کنیم همچون یک اقیانوس کم عمق خواهد بود.

وی اظهارکرد: خوشخبتانه با بیانات ارزشمند و رهنمودهای حکیمانه رهبر انقلاب است که فلسفه تا این حد در حوزه پیشرفت داشته است و همیشه و در هر دیداری ایشان بر لزوم توسعه این علم در حوزه تاکید دارند.

حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که رهبر انقلاب فلسفه را فقه اکبر می‏دانند، گفت: دلیل این امر هم این است که محور اصلی فلسفه اسلامی را توحید و مباحث اصلی دین تشکیل می‏دهد.

وی افزود: علامه طباطبایی و شهید مطهری در مباحث اصولی نگاهی عالمانه دارند و در عرصه فقهی و اصولی کاملا صاحب نظر بودند ولی نگاه جدی و بسیار عمیقی نیز به فلسفه داشتند و فلسفه به نگاه و اندیشه ایشان مبدل شده بود.

مدیر حوزه‎های علمیه با بیان این مطلب که دغدغه‎های فعالان عرصه فلسفه اسلامی، دغدغه شخص من است، گفت: با توجه به اهمیتی که این علم دارد باید همه مدیران حوزه تلاش کنند که به بهترین شکل این علم و فعالان این علم در حوزه حمایت شوند.

وی افزود: از فعالیت‎هایی که باید در این مرکز انجام شود می‏توان به رصد مقالات و انتشاراتی است که در این عرصه در جهان تولید می‏شود؛ از دیگر سوی این مرکز باید این مباحث رصد شود و ترجمه و پاسخ داده شود.

حسینی بوشهری بیان کرد: فلسفه جدید را باید جدی بگیریم زیرا این فلسفه مورد تاکید رهبری است؛ همچنین باید به فلسفه های مضاف نیز توجه داشت؛ وقتی رهبری بیان کردند که در دنیا برای کودکان نیز فلسفه را به شکل روان تدریس می‏کنند که این امر نیز باید در عرصه فلسفه اسلامی نیز محقق شود، باید این مساله را به شدت جدی بگیریم.

captcha