2 میلیارد تومان برای مرمت مساجد تاریخی شیراز هزینه شد
کد خبر: 3484012
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
محمدیان:

2 میلیارد تومان برای مرمت مساجد تاریخی شیراز هزینه شد

گروه اجتماعی: رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در سال جاری قریب 2 میلیارد تومان در مساجد بافت تاریخی شهر جهت عملیات مرمت و بهسازی آن‌ها هزینه شد.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تصریح اینکه مرمت فضاهای تاریخی ـ مذهبی شهر شیراز در چند فضا در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، گفت: یکی از این فضاها مساجد قدیمی شهر است که در سال جاری قریب 2 میلیارد تومان در مساجد بافت تاریخی شهر جهت عملیات مرمت و بهسازی آن‌ها هزینه شد.

تخصیص بودجه جهت مرمت قدیمی‌ترین مسجد شیراز در سال 95 هم تکرار می‌شود
وی افزود: یکی از این عملیات‌ها به صورت شاخص مرمت و بهسازی مسجد جامع عتیق و مدرسه خان بود که در سال 94 در هر کدام تا سقف مبلغ 500 میلیون تومان هزینه شد و این کار در سال 95 هم تکرار می‌شود.

تشریح عملیات‌های مرمتی انجام شده در مسجد عتیق
محمدیان با اشاره به عملیات‌های مرمت انجام شده توسط شهرداری در سال جاری در مسجد جامع عتیق به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیراز و با قدمت یک هزار ساله گفت: شبستان ضلع جنوب شرقی که در سمت چپ شبستان جدید مسجد قرار دارد، کاملاً خالی از نخاله‌هایی شد که از روسازی‌های مسجد در ادوار تاریخی گذشته رخ داده است و عملاً بنای اصلی آن را پوشانده بود که بحمد الله ما توانستیم و مرمت و بازسازی بنای اصلی آن را انجام دهیم و با تکمیل در‌ب‌ها و پنجره‌ها این شبستان قابل بهره‌برداری شده است.

مرمت مساجد تاریخی طی یکسال رخ نمی‌دهد
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه حوض‌های این مسجد نیز مرمت شده است، گفت: لازم به ذکر است که مرمت مساجد تاریخی باید با تأیید میراث فرهنگ صورت گیرد ضمن اینکه عملیات‌های مرمت مساجد تاریخی یک کار هزینه‌بر و زمان‌بر است که با کار کردن طی یکسال و چند ماه محقق نمی‌شود.

لزوم همراهی همه جانبه میراث فرهنگی و اوقاف در این امور

وی ادامه داد: اگر این حرکت‌ها در سال 95 و 96 هم تداوم پیدا کند آن زمان ما می‌توانیم بگوییم که یک بازسازی در شأن مساجد تاریخی ما اتفاق افتاده است. البته قطعاً همکاری سازمان‌های میراث فرهنگی و اوقاف نیز برای این امور ضروری است و توقع این است که همراه و همگام و هم مبلغ با شهرداری هزینه بگذارند تا مرمت مساجد تاریخی شیراز به نحو احسن صورت گیرد.
captcha