پندی برای ارتقای جایگاه
کد خبر: 3477108
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

پندی برای ارتقای جایگاه

گروه اندیشه: یک کارشناس دینی اظهار کرد: روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که امام به فرزندشان امام جواد(ع) می‌فرمایند به من خبر رسیده که همراهان تو زمانی که تو را بر مرکب سوار می‌کنند از درب کوچکی تو را بیرون می‌برند...

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن پویا، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برپایی چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه(13 اسفند 94) با محوریت قرآن و امام رضا(ع) و مقالاتی که درباره سیره رضوی در این دوره از همایش ارائه شد، گفت: مقالات خوبی به این همایش ارسال شده بود که به اعتقاد بنده برخاسته از عنایت خاصه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است.
مشاور فرهنگی همایش بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: در بین روایاتی که از امام رضا(ع) وجود دارد به روایتی در همین مقالات برخورد کردیم که از معجزات کلام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است. توجه و عمل به این روایت، تأثیر عمیق و شگرفی بر مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و محوریت این روایت آن است که مسئولان همواره باید در کنار محرومان و مستضعفان جامعه باشند.
وی ادامه داد: شیوه و منش پیامبران و ائمه اطهار(ع) بر این بوده است که همواره در کنار محرومان و مستضعفان و طبقه پایین جامعه باشند و ما این مسئله را به وضوح در زندگی پیامبران الهی می‌بینیم که قرآن نیز تصریح می‌کند.  
این کارشناس دینی می‌گوید: خداوند در قرآن به پیامبران(ع) خود می‌فرماید به مردم بگویید «من هیچ مزد و پاداشی از شما نمی‌خواهم و مزد و پاداش ما نزد خداست»؛ اما تفاوتی که درباره پیامبر اکرم(ص) وجود دارد این است که خداوند به ایشان می‌فرماید «بگو من اجر و مزد نمی‌خواهم فقط اهل بیت(ع) من را دوست بدارید و با آنها مهربان باشید و اطاعت آنها را بکنید».
وی یادآور شد: زمانی که به آموزه‌های ائمه اطهار(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که زندگی و روش و منش آنها با محرومان و مستضعفان همچون پیامبر اسلام(ع) بوده است و این نکته مقدمه‌ای بر روایتی از امام رضا(ع) است.
پویا در ادامه عنوان کرد: در جلد چهارم کتاب کافی، صفحه 43 روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که امام به فرزندشان امام جواد(ع) می‌فرمایند به من خبر رسیده که همراهان تو زمانی که تو را بر مرکب سوار می‌کنند از درب کوچکی تو را بیرون می‌برند، این روشی که انجام می‌دهند روش بخیلان است و به این دلیل این کار را انجام می‌دهند که خیری از تو به دیگران نرسد.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) به امام جواد(ع) می‌فرمایند از تو می‌خواهم به حقی که خداوند از من بر تو نهاده است ورود و خروج خود را از باب کبیر قرار دهی و از در بزرگ و از دری که همه می‌بینند رفت و آمد کنی و زمانی که می‌خواهی بروی و سوار مرکب شوی نیز همراه خود درهم و دینار داشته باشی تا هر کسی در مسیر از تو چیزی خواست به او بدهی و کسی را دست خالی رد نکنی.
این کارشناس دینی عنوان کرد: امام رضا(ع) در ادامه به فرزند خود می‌فرماید، اگر این کارها را انجام دهید مقام تو نزد خداوند بالا می‌رود و هرکس این روش را داشته باشد، خداوند او را بالا می‌برد؛ به این دلیل که تو به خلق خدا احترام گذاشته‌ای و توجه کرده‌ای خداوند نیز تو را بالا می‌برد و به تو عزت می‌دهد.
پویا با بیان اینکه امام رضا(ع) همواره فرزند خود امام جواد(ع) را به انفاق و بخشش سفارش کرده است، افزود: اگر والیان و حاکمان ما و استانداران و فرمانداران ما در هر رده‌ای از مسئولیت به این نکته توجه داشته باشند در مدیریت خود بسیار موفق‌تر خواهند بود و خداوند نیز از آنها راضی خواهد شد؛ البته بعضا می‌بینیم برخی مسئولان برخلاف این رفتار می‌کنند.
وی ادامه داد: از این پیام و دستورالعمل چند نکته به دست می‌آید از جمله اینکه؛ «مسئولان از درب خاصی ورود و خروج نکنند»، «محل ورود و خروج مسئولان درب اصلی و در دید مراجعه‌کنندگان باشد»، «در حالی که مسئولان رفت و آمد می‌کنند به نیازهای مردم پاسخ دهند و هیچکس را رد نکنند»، «مسئولان از حال و احوال جامعه با خبر باشند»، «این کار نه تنها مسئولان را مقامشان را پایین نمی‌آورد، بلکه رفعت و بلندی مقام به آنها می‌بخشد»، «با این عمل مسئولان به خدا نزدیک می‌شوند و موجب خشنودی خدا را فراهم می‌کنند و خداوند از آنها راضی می‌شود»، «کسی که ایمان به خدا دارد از فقر و تنگدستی برای خود و نزدیکانش هراسی ندارد»، «مسئولان موظف هستند در همه حال به حقوق دیگران و زیردستان توجه داشته باشند».
پویا در ادامه به قرائت قطعه شعری از سیدرضا مؤید، از شعرای خراسان پرداخت:
نامه بنوشت ثامن الطهار(ع) به جوادش/ که ای سرور فواد
این شنیدم که کنی ایاب و ذهاب/ کز پدر شد فریضه بر اولاد
بعد از این از در بزرگ درآ/ پدر و مادرم فدایت باد
هیچکس را ز خود مکن ناامید/ که کسی از تو ناامید مباد
تو کریمی و یادگار کرام/ تو جوادی، خدات خوانده جواد
اینک ما شکسته بالان را/ که بجوییم از تو استمداد
نظری کن ای ولی ودود/ التفاتی کن ای امام جواد 
captcha