مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با کمبود کارشناس قرآنی در دانشگاه‌ها مواجه است
کد خبر: 3465488
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
فراهانی عنوان کرد:

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با کمبود کارشناس قرآنی در دانشگاه‌ها مواجه است

گروه سلامت: معاون وزیر بهداشت در نشست مدیران قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نبود نیروی متناظر در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در هر دانشگاه یک نفر به عنوان کارشناس مسئول قرآنی تعریف شده و حتی‌المقدور یک نفر کارشناس زیر مجموعه آن فعالیت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمد‌رضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با حضور در جمع مدیران فرهنگی و کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی سخنانی تغییرات مدیریتی انجام شده در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را در راستای تقویت این مرکز دانست و اظهار کرد: برادر عباسی‌مقدم در یک‌سال گذشته فعالیت‌های متنوعی را در این مرکز طرح‌ریزی و انجام دادند، اما به دلیل عدم تمدید مأموریت اداری ایشان، ادامه فعالیت و همکاری دو جانبه امکان پذیر نبود.

فراهانی با ابراز امیدواری از این‌که تغییر مدیریت مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، منجر به تقویت این مرکز شود، افزود: رئیس جدید مرکز قرآن و عترت از چهره‌‌های شناخته شده قرآنی است و یکی از معدود حفاظ دارای دکترای افتخاری حفظ قرآن کریم است.

وی در ادامه به رابطه معنویت و آموزه‌های قرآنی با آسیب‌های اجتماعی اشاره عنوان کرد: بنده معتقدم افرادی که بنیان‌های ایمانی و فکری عمیق‌تری دارند به نحو قابل ملاحظه‌ای کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «فعالیت در امور قرآنی یک حرکت راهبردی است»، تصریح کرد: معنا و مفهوم این جمله ارزشمند رهبری این است فعالیت‌های قرآنی می‌توانند زیرساخت‌های فرهنگی ما را توسعه بخشند و از این ره‌گذر بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف مرتفع شوند.

وی ادامه داد: در جای دیگر رهبری فرموده‌اند: باید آن‌چنان میزان اطلاعات و معرفت قرآنی مردم رو بالا ببریم تا مردم در مورد مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، بتوانند با استناد به قرآن کریم، در خصوص رویدادها و آن‌چه در اطرافشان می‌گذرد، قضاوت داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت سه موضوع معرفت و شناخت قرآن، باور به آموزه‌های نورانی وحی و تغییر رفتار افراد را سه ضلع اصلی فرهنگ‌سازی قرآنی برشمرد و گفت: در راستای ترویج فرهنگ قرآن کریم باید در کنار کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها، از توان دانشجویان علاقمند به قرآن کریم بهره‌ برد.

فراهانی در پاسخ یکی از کارشناسان قرآنی که مشکلات مالی را یکی از موانع اجرای برنامه‌های قرآنی عنوان کرد، گفت: در حوزه قرآن ما مشکلی تحت عنوان مشکل منابع مالی نداشته و آنچه به عنوان مشکل و مانع اصلی اجرای برنامه‌ها مطرح است، عدم خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌های قرآنی است.

معاون وزیر بهداشت با اعلام این‌که سال گذشته جهت افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در قدم اول بودجه فرهنگی از بودجه دانشجویی تفکیک شد، بیان کرد: امسال نیز به عنوان دومین قدم به دنبال تخصیص عادلانه بودجه بر اساس سرانه دانشجویی یکسان در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های علوم پزشکی در حد توان مالی و بضاعت خود از برنامه‌های قرآنی حمایت مالی و معنوی می‌کنند، افزود: بودجه‌ای نیز به صورت متمرکز در ستاد مختص فعالیت‌های قرآنی وجود دارد که چنان‌چه دانشگاهی برنامه‌ای جدید، محوری و اثربخش را ارائه کند، بودجه مالی اجرای آن‌را تأمین می‌کنیم.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش‌های چند تن از مدیران و کارشناسانی قرآنی حاضر در نشست در خصوص مشکلات ساختاری مدیران و کارشناسان در دانشگا‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: سال‌های پیش شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دو وزارتخانه بهداشت و علوم درخواست کرد در هر یک از این دستگاه‌ها، مرکزی به عنوان مرکز قرآن و عترت راه‌اندازی شود. در وزارت علوم این مرکز ذیل نظر مستقیم وزیر علوم تشکیل شد که به دلیل مشغله بسیار زیاد وزیر عملاً موفقیت لازم را نداشت. در وزارت بهداشت این مرکز در ذیل معاونت فرهنگی و دانشجویی تشکیل شد که به صورت مستمر تاکنون فعالیت داشته است.

فراهانی ادامه داد: ما در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با مشکل عدم وجود نیروی متناظر در دانشگاه‌ها مواجه هستیم. از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم با کمبود شدید کارشناس قرآنی متخصص روبرو است. البته در بعضی از دانشگا‌ها اداره قرآن و عترت وجود داشته و چند نفر در این اداره مشغول به فعالیت‌ هستند، اما در اکثر دانشگاه‌ها با مشکل کمبود کارشناس قرآنی مواجه اند. پیشنهاد می‌شود در هر دانشگاه یک نفر به عنوان کارشناس مسئول قرآنی تعریف شده و حتی‌المقدور یک نفر کارشناس زیر مجموعه آن فعالیت کند.

در مسیر فرهنگسازی قرآنی دچار کلیشه شده‌ایم

در این نشست محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس جدید مرکز قرآن و عترت نیز با اشاره به وجود معظلات و مشکلات متعدد اجتماعی در جامعه کنونی، راه برون‌رفت از این مشکلات را پناه بردن به خداوند متعال دانست و تصریح کرد: این‌که چگونه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی راه برون رفت از مشکلات اجتماعی را پیدا کنیم، از موضوعات کلیدی در این عرصه است.

بحرالعلوم با طرح این پرسش که آیا فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد قرآنی ما از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون توانسته است ما را از این مشکلات و معظلات اجتماعی برهاند، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد در مسیر فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه دچار کلیشه شده‌ایم.

وی ادامه داد: البته انجام برنامه‌های متعدد قرآنی در قالب‌های همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در جایگاه خود ارزشمند است، اما کافی نیست و به طور قطع اصل نبوده و اگر فعالیت‌های قرآنی معطوف شود به همین فعالیت‌ها، در بعضی مواقع از اصل موضوع قافل می‌شویم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت و تقدم امر خودسازی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، گفت: قرآن کریم می‌فرماید ابتدا خودتان و خانواده‌تان را از آن آتشی که هیزم آن مردم هستند، حفظ کنید.

بحرالعلوم حفظ قالب‌های فعلی آموزش، تبلیغ، ترویج و پژوهش در قرآن کریم را مهم دانست؛ اما در عین حال تأکید کرد: باید با حفظ قالب‌ها به دنبال راه‌کارهای نوین و خلاقانه گسترش فرهنگ قرآنی باشیم.

وی دیدگاه و ارتباط مردم در جامعه نسبت به قرآن را در چهار گروه تقسیم کرد و توضیح داد: گروه اول فعالان قرآنی هستند، گروه دوم افرادی هستند که گرایش‌های مثبت به قرآن کریم دارند اما فعال قرآنی نیستند، گروه سوم افراد بی‌تفاوت بوده و در گروه چهارم افرادی که تضادهایی با موضوع دارند، جای می‌گیرند.

این چهره قرآنی با انتقاد از این‌که عموماً تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های ما بیشتر معطوف به گروه اول طراحی و اجرا شده است، خاطر نشان کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های خود دیگر گروه‌های جامعه را مخاطب قرار داده و آنها را با مفاهیم ارزشمند و الهام‌بخش وحی آشنا کرد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت جذب افراد و دانشجویان بی‌تفاوت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برای جذب حداکثری نباید تبلیغات مستقیم و فعالیت‌های رسمی با نشان مشخص انجام شود، بلکه فعالیت‌های غیر مستقیم در قالب‌های دیگر نظیر برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و حتی تفریحی مؤثرتر است.

بحرالعلوم فعالیت‌های انجام شده در یک‌سال گذشته در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را ارزشمند دانست و گفت: قطعاً برنامه‌های خوب گذشته ادامه خواهد یافت و سیاست ما در ادامه اجرای برنامه‌ها کیفی سازی و متعادل سازی برنامه‌ها است.

وی فعالیت‌های قرآنی ستادی وزارت بهداشت را در سه حیطه آموزشی، تبلیغی و ترویجی و پژوهشی تقسیم‌بندی کرد و افزود: متأسفانه تاکنون توازن مناسبی بین فعالیت‌های سه حیطه یاد شده وجود نداشته و برنامه‌های قرآنی در وزارت بهداشت بیشتر به سمت فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی سوق داده شده است. لذا باید تلاش شود در کنار کیفی‌سازی برنامه‌ها، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بیشتر بها داده شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فعال قرآني
|
-
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۷ - ۲۰:۲۷
0
0
با سلام و عرض خداقوت خدمت معاونت محترم فرهنگي وزارت بهداشت و دكتر بحرالعلوم چهره برجسته قرآني كشورمان. بنده به نوبه خودم از فعاليتهاي قرآني وزارت بهداشت كمال تشكر را درام. به اين دليل كه خيي بهتر از ديگر مراكز دانشگاهي كار كرده است.اگر كسي بخواهد با مراكز قرآن وعترت دانشگاه هاي علوم پزشكي درخواست همكاري داشته باشد، از چه طريقي بايد اقدام نمايد. آيامراكز قرآن وعترت توان جذب نيرو پخته و با سواد قرآني (حافظ و قاري قرآن ) را بيرون از رشته هاي پزشكي درارا مي باشند؟
captcha