اعتماد بیمار به حکیم را بازسازی کنیم/ افزایش اخلاق پزشکی با قطع رابطه مالی پزشک و بیمار
کد خبر: 3464309
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان:

اعتماد بیمار به حکیم را بازسازی کنیم/ افزایش اخلاق پزشکی با قطع رابطه مالی پزشک و بیمار

گروه سلامت: مدیر بیمارستان طبی کودکان با اشاره به تأثیر رابطه بیمار و پزشک برای افزایش سرعت بهبودی بیماران بر بازسازی اعتماد بیمار به حکیم در زمان حاضر تأکید کرد.

نیما رضایی عضو یک درصد دانشمندان علوم پزشکی برتر جهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهیمت رابطه بین بیمار و پزشک در فرایند بهبودی خواستار اصلاح این ارتباط شد و اظهار کرد: تمامی افراد حوزه پزشکی ملزم و متعهد به ایجاد رابطه اخلاقی با بیماران بوده و باید بتوانند با این رفتار سرعت بهبودی آنان را افزایش دهند،این رابطه در حال حاضر وجود دارد اما باید این ارتباط را قوی و مستحکم کرد.

مدیر بیمارستان طبی کودکان تهران تصریح کرد: اگر بتوان رابطه مالی پزشک و بیمار را به حداقل برسانیم و به صفر نزدیک کنیم رابطه پزشک و بیمار مثبت می‌شود و امینت اخلاقی در میان فعالین حوزه پزشکی بیشتر می‌شود در این صورت هیچ‌گاه پزشک به بیمار به عنوان منبع مالی نگاه نمی‌کند و متقابلا دید بیمار به پزشک هم تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: گاه در هر صنف و هر رشته‌ای خطاهایی پیش می آید که در رشته پزشکی این خطاها بیشتر به چشم می‌آیند چون اشتباهات این رشته به دلیل سروکار داشتن با سلامت و جان انسان‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر به وجود آیند جرم بوده و باید با آن برخورد قانونی و قضایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر دو طرفه بودن رابطه پزشک و بیمار عنوان کرد: پزشکان باید با صبر و حوصله و احترام کافی با بیماران برخورد کنند و از طرف دیگر بیماران هم احترام متقابل را بگذارند، گاه پیش می‌آید که همراه بیمار به دلیل نگرانی خواستار تعجیل در ویزیت بیمار خود می‌شوند اما متوجه نیستند که پزشک یا پرستار باید سطح بندی کرده و به بیماران اورژانسی زودتر رسیدگی کنند لذا ممکن است برخوردی صورت گرفته و در فرایند درمان اخلال به وجود می آید، لذا در کنار هم قرار گرفتن پزشک و بیمار می‌تواند کمک بزرگی باشد.

فوق تخصص ایمونولوژی عنوان کرد: با قانون نمی‌شود اخلاق پزشکی را درست کرد این فرهنگ است که اخلاق را در جامعه ترویج می‌دهد هر چه قدر بکوشیم در سیستم پزشکی و پرستاری اخلاق و احترام ایجاد شود تا زمانی که فرهنگ آن ضعیف باشد چنین اخلاقی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: اعتمادی را که در زمان قدیم به حکیم وجود داشت باید احیا کنیم تا این ارتباط مثبت ایجاد شود این اعتماد هنوز هم وجود دارد گرچه نسبی است.

رضایی خاطر نشان کرد: برای بهبود رابطه بین بیمار و طبیب از درون بیمارستان‌ها شروع کنیم و تلاش کنیم سلامت روحی را در کنار سلامت جسمی دیده و از این طریق به اعتماد سازی بین بیماران پرداخته از این طریق به بهبودی آنان کمک کنیم.

captcha