نگاه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه نسبت به تعاون تغییر پیدا کند/ لزوم کوچک و چابک‌سازی دولت
کد خبر: 3462974
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کلانتری:

نگاه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه نسبت به تعاون تغییر پیدا کند/ لزوم کوچک و چابک‌سازی دولت

گروه اجتماعی: معاون تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كلانتري با بیان اینکه نگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف جامعه بايد نسبت به تعاوني تغيير كند، گفت: تعاوني كانون اشتغال، توسعه كارآفريني و فقرزدايي محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سيدحميد كلانتري، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز، 5 دی در جلسه شوراي‌عالي تعاون استان فارس، با اشاره به تاكيدات ديني و قانوني در جمهوري اسلامي بر لزوم تقويت بخش تعاون، گفت: در جهان هم تعاوني جايگاه بالايي دارد به‌طوري كه يك ميليارد نفر در تمام كشورها عضو 2 ميليون و 600 هزار تعاوني هستند.
كلانتري با تصريح اينكه نگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف جامعه بايد نسبت به تعاوني تغيير كند، گفت: تعاوني كانون اشتغال، توسعه كارآفريني و فقرزدايي محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينكه منظور از تعاوني، ايجاد يك فروشگاه عرضه محصولات مختلف نيست، گفت: بالاترين سهم تعاوني در جهان با 38 درصد مربوط به صنعت بيمه است حال آنكه در ايران تنها يك تعاوني بيمه وجود و فعاليت دارد، از طرفي بانكداري، كشاورزي، مصرف، صنعت و خدمات، به ترتيب بيشترين سهم‌ها را در بخش تعاون ساير كشورها دارد.
معاون تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به لزوم كوچك‌ و چابك‌سازي دولت، يكي از راهكارهاي محقق شدن اين دورنما را توجه به بخش تعاوني و تقويت آن دانست.
كلانتري با اشاره به برخي تعاوني‌هاي موفق در ساير كشورها، رقم درآمد بعضي از تعاوني‌ها را بيش از درآمد نفت ايران دانست و گفت: ما نيازمند تلاش ويژه براي پويايي و تقويت بخش تعاون هستيم.
وی در عين‌حال فعاليت‌هاي تعاوني خصوصا در حوزه‌هاي كشاورزي و روستايي را در ايران مد نظر قرار داد و گفت: امروز بالغ بر 80 درصد از كل روغن نباتي كشور توسط شركت‌هايي توليد مي‌شود كه در قالب يك تعاوني فعاليت مي‌كنند.
معاون وزير تعاون با اشاره به ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل استان فارس در بخش‌هاي مختلف كشاورزي، گردشگري و پزشكي و سلامت، گفت: استان فارس به‌تنهايي استعداد آن را دارد كه به اندازه يك كشور موفق اروپايي، ارزش اقتصادي ايجاد كند.
وي تصريح كرد: اگر يك مشكل در كشور ما حل شود، بسياري از مشكلات مرتفع خواهد شد، اين مشكل مديريت و سازماندهي درست ظرفيت‌ها است، در بخش تعاون هم با همين مشكل مواجه هستيم، چه در بيرون، چه در درون تعاوني‌ها.
كلانتري از وجود 700 تعاوني دهياري در كشور و تحت پوشش قرار دادن 18 هزار دهياري خبر داد و گفت: اين تعاوني‌ها نيازهاي اساسي دهياري‌ها را در بخش‌هاي مختلف تامين مي‌كنند كه باعث كاهش قابل توجه هزينه‌ها شده است.
معاون وزير تعاون گفت: در بلند مدت، واگذاري مسئوليت‌هاي بخش‌هايي نظير آبفا، برق، مخابرات، بهداشت و ... روستاها به تعاوني‌هاي دهياري مد نظر قرار دارد و اين اقدام قطعا مي‌تواند ما را در تحقق چشم‌انداز كوچك و چابك‌سازي دولت ياري رساند.
كلانتري تجميع مشاغل خرد كه تحت عنوان SME شناخته مي‌شوند در قالب تعاوني‌ها را موجب افزايش بهره‌وري دانست و تاكيد كرد: استان فارس يكي از گردشگرپذيرترين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود، بي‌ترديد تشكيل تعاوني‌ها در حوزه گردشگري، مي‌تواند بسترساز توسعه فعاليت‌هاي تعاوني و در نتيجه اشتغال و رشد اقتصادي در ساير بخش‌ها نظير صنايع‌دستي، تعاوني‌هاي دانش‌بنيان و پزشكي شود.
captcha