اینجا مهران؛ شهری به وسعت ایران/خروج منظم زائران از مرز
کد خبر: 3457416
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اینجا مهران؛ شهری به وسعت ایران/خروج منظم زائران از مرز

گروه جامعه: این روزها مهران در منتهی الیه غرب ایران به تنهایی یک ایران کوچک است، شهری کوچک که خاکش صدها هزار عاشق ثارالله را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اگر این روزها گذری به پایانه های مسافربری شهرهای مختلف داشته باشید دلال های مسافربری یک صدا نام مهران را جار می زنند، در این بین پایانه غرب تهران نیز حال و هوای کاملاً عاشورایی پیدا کرده است، رادیو تلویزیون پایانه با پخش مداحی و بازگذاشتن صدای رادیو اربعین آخرین اخبار پیاده روی اربعین را اطلاع رسانی می کند.

کلمه مهران بیشترین کلمه ای است که این روزها در پایانه های شهرهای مختلف شنیده می شود و پایانه مسافربری غرب تهران نیز  از این قاعده مستثنی نیست، دلال های مسافر که بازارشان گرم شده است با ورود هر مسافر به محدوده پایانه برای تصاحبش از هم سبقت می گیرند اما خوشبختانه مردم اگاه تر از همیشه سعی در تهیه بلیط از باجه های فروش دارند.

حجم زیاد اتوبوس های در نظر گرفته شده برای حرکت به سمت مهران به گونه ای است که هر مسافری با حضور در پایانه غرب کمتر از نیم ساعت می تواند بلیط سفر به مهران را بدون هیچ دردسری و با قیمت مصوب تهیه کند.

از راه دارخانه عین الکش واقع در پلیس راه کرمانشاه خسروی که یکی از راه های مواصلاتی به سمت ایلام و مهران است، تراکم اتومبیل ها کمی بیشتر میشود از اینجاست که بنرهایی که به معرفی موکب ها پرداخته است به چشم می خورد در طول مسیر کمتر ماشینی به چشم می خورد که نمادی از کربلا و قیام عاشورا بر روی ان حک نشده باشد.

یکی شیشه نوشته دارد، یکی پرچم و یکی هم.... این تصاویر تا مهران به وفور دیده می شود.

مهران که بر دشتی وسیع گسترده شده است این روزها جمعیت بسیار زیادی را در دل خود جای داده است یک ایران کوچک در مهران، در منتها الیه غرب ایران جایی که چسبیده به خاک عراق است، حضور دارند. ترک و لر و کرد و عرب و.بلوچ و.ترکمن همه در سرزمینی که نزدیکترین نقطه به کربلا در ایران است حاضر شده اند تا شعر دلدادگی را نه با زبان که با پیاده روی خود سر دهند.

مدیریت خوب قبل از ورود به شهر مهران به عینه دیده می شود، اختصاص اتوبوس به تعداد زیاد برای جابجایی مسافران تا مرز، افزایش گیت های خروج از مرز به تعداد بسیار زیاد نسبت به سال گذشته و....  از جمله اقداماتی است که از طرف ایران صورت گرفته و با عث نظم وانظباط نسبی در خروج زایران شده است.

از سوی دیگر گیت های ورود به خاک عراق نیز به میزان قابل توجه ای افزایش پیدا کرده است، سال گذشته این گیت ها کمتر از انگشتان یک دست بود اما امسال به حدود بیست گیت رسیده است و همین موضوع باعث تسریع در خروج از مرز ایران و ورود به خاک عراق شده است.

حضور تعداد بسیار زیاد نیروهای مرزبانی و راهنمایی بسیار خوب و اعلام هشدارهای به موقع از بلندگوها به تعداد زیاد باعث شده که همه چیز مدیریت شده پیش برود و نگرانی بابت تلفات ناشی از ازدحام جمعیت به حداقل برسد.

تا روز پنج شنبه تنها با پاسپورت و ویزا امکان خروج ممکن بوده است و به احتمال بسیار قوی این مقررات همچنان پابرجا خواهدبود.

روند ورود به نقطه صفر مرز و رد شدن از گیت های بازرسی کمتر از یک ساعت به طول می انجامد هرچند که معطلی جهت تایید مدارک جهت ورود به کشور عراق کمی بیشتر است اما اکثر زایران از روند موجود راضی به نظر می رسند. به احتمال زیاد در روزهای آینده میانگین زمان معطلی جهت خروج با توجه به حضور بیشتر مردم افزایش خواهد یافت.

در مرز و هنگام ورود به کشور عراق بی نظمی ها بیشتر است، عمده این بی نظمی در جابجایی مسافران از پایانه مرزی به شهرهای نجف و کربلا است و اوج آن نیز در هزینه های جابجایی مسافران است به طوری که در عرض نیم ساعت کرایه بها از پایانه مرزی تا شهر نجف از چهل هزار تومان به هفتادهزار تومان رسید.

با خروج از مرز سر و کله موکب ها نیز پیدا میشود و البته جمعیت پیاده رو زوار  که قصد پیاده روی تا نجف را دارند نیز دیده می شود.

تیمور کاکایی

captcha