چرایی واگذاری مسئولیت ستاد اربعین به وزارت کشور
کد خبر: 3438894
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرایی واگذاری مسئولیت ستاد اربعین به وزارت کشور

گروه جامعه: در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و برگزاری مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین، مسئولیت سازماندهی مراسم پیاده‌روی اربعین به وزارت کشور واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در حالی که سازمان حج و زیارت مسئولیت سازماندهی و مدیریت سفر زیارتی به عتبات عالیات را بر عهده دارد و سال گذشته نیز در رأس ستادی مسئولیت مدیریت و ساماندهی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی را بر عهده داشت، هفته گذشته این مسئولیت از سازمان حج و زیارت گرفته شده و به وزارت کشور واگذار شد.

شنیده‌ها حاکی است که این حکم به صورت رسمی، هفته جاری به سازمان حج و زیارت اعلام شده است.

به گزارش ایکنا در حالی که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت همینک در عربستان به سر برده و در حال پیگیری وضعیت مفقودان و زائران دفن شده ایرانی فاجعه منا در عربستان است، معاونان و سایر مسئولان سازمان حج و زیارت حاضر به پاسخ‌گویی در خصوص این خبر نشده و حجت‌الاسلام شهسواری، مدیر کل روابط عمومی این سازمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا اعلام کرد، روز چهارشنبه رئیس سازمان حج و زیارت به کشور بازگشته و خود در این خصوص توضیح خواهد داد.

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به عنوان سخنگو و تنها فرادی که می‌تواند اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین را اعلام کند، معرفی شده بود.

یادآوری می‌شود، سال گذشته در حالی که گروه تکفیری داعش اعلام کرده بود زائران پیاده‌روی اربعین حسینی را مورد حمله قرار خواهد داد، بیش از بیست میلیون زائر از سراسر جهان که بیش از دو میلیون نفر آنها ایرانی بودند در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند و خوشبختانه این مراسم در امنیت کامل برگزار شد.

حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین در حالی صورت گرفت که هیچ‌کس پیش‌بینی چنین حضور گسترده‌ای را نمی‌کرد و به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای چنین حضوری بسیاری از زائران پشت مرز ایران ماندند و نتوانستند در مراسم پیاد‌ه‌روی شرکت کنند. البته تعداد زیادی از زائران نیز بدون گذراندن تشریفات خروج از کشور و حتی بدون داشتن ویزا به عراق سفر کردند.

در سال جاری نیز مسئولان امنیتی ایران و عراق برنامه‌های بسیار جامعی برای تأمین امنیت زائران اربعین حسینی طراحی کرده‌اند و ستادی با عنوان ستاد مرکزی اربعین متشکل از تعداد زیادی از نهادها و سازمان‌ها مسئول یا داوطلب در این خصوص و با محوریت 10 کمیته تشکیل شده است که ریاست این ستاد بر عهده سازمان حج و زیارت بود اما بر اساس اخبار موثق منتشر شده این مسئولیت اینکه به وزارت کشور واگذار شده است.

البته برخی اظهار نظرهای در خصوص دلایل این تغییر مسئولیت یا تغییر دفتر مدیریت پیاده‌روی اربعین از سازمان حج و زیارت به وزارت کشور را به معنی تغییر شرایط از بحثی مذهبی- زیارتی به حوزه‌ای امنیتی – انتظامی و در راستای توجه بیشتر به تأمین امنیت زائران پیاده‌روی اربعین دانسته‌اند.

captcha