هیئت‌های مذهبی از مباحث قرآنی غافل نشوند/ کثرت عزاداران؛ بهترین فرصت ترویج قرآن
کد خبر: 3433479
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
قربان‌پور:

هیئت‌های مذهبی از مباحث قرآنی غافل نشوند/ کثرت عزاداران؛ بهترین فرصت ترویج قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: با تمام تلاش‌های انجام شده، همچنان در محرم و صفر فضای کشور فضای استفاده از قرآن نیست، باید عزاداران را طوری اقناع کنیم که قرآن و عترت را در کنار یکدیگر قرار دهند.

حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با ابراز خرسندی از اتحاد هیئت‌های مذهبی در برگزاری تجمع عاشوراییان، گفت: این سازمان در دهه اول ماه محرم سعی کرد با اجرای برنامه‌های جامع در یکسان‌سازی و ایجاد اتحاد هرچه بیشتر بین 700 هیئت مذهبی گام‌های قابل توجهی بردارد که خوشبختانه با مساعدت رؤسای هیئات و دیگر مسئولان با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

شور عزاداری در دهه اول محرم فروکش می‌کند

وی در رابطه با روحیات و جمعیت‌های حاضر در هیئت‌های مذهبی در ایام محرم و صفر اظهار کرد: روحیه هیئت‌ها در دو بخش شور و احساس دهه اول محرم و استمرار تا پایان ماه صفر و دیگر ایام و مناسبت‌های سال تعریف می‌شود؛ ازاین رو برای هرکدام از گروه‌ها باید برنامه‌هایی لحاظ تا شأن و منزلت امام حسین(ع) با نحو احسن حفظ شود.

حجت‌الاسلام قربان‌پور در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که شور و احساس 10 روزه عزاداران به طور طبیعی با پایان یافتن دهه اول فروکش می‌کند، اظهار کرد: برنامه‌های دهه اول محرم بیشتر در قالب هیئت سینه زنی، دستجات زنجیرزنی و مداحی خلاصه می‌شود؛ اما شور و احساس این دهه نباید ما را از پرداختن به برنامه‌های قرآنی غافل کند، چراکه فلسفه عاشورا پیوند قرآن و عترت است، در همین راستا تبلیغات اسلامی با مساعدت هیئت‌های مذهبی باید برنامه‌های ایام ماه محرم و صفر را به گونه‌ای پیش برند که از مباحث قرآنی اعم از تلاوت و تفسیر غافل نشوند.

کثرت عزاداران؛ بهترین فرصت ترویج قرآن

این مقام مسئول جمعیت شرکت‌کننده در هیئت‌های مذهبی را عاملی برای تداوم در برپایی محافل قرآنی دانست و اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت خواهیم توانست به محافل مذهبی رنگ و بوی قرآنی داده و زمینه ترویج مفاهیم و آموزه‌های دینی را توأم با مداحی برقرار کنیم.

وی با بیان این نکته که با برنامه‌های دستجات عزاداری در دهه اول محرم فضا برای برنامه‌های قرآنی به حد کافی مهیا نیست، اضافه کرد: این سازمان از تمامی توان خویش برای برپایی محافل قرآنی استفاده و برای اجرای هرچه بهتر از اساتید و کارشناسان علوم قرآنی استفاده می‌کند.

تلاش اداره‌کل تبلیغات در قرآنی کردن عزاداری‌ها

حجت‌الاسلام قربان‌پور بر لزوم افزایش مباحث پیرامون موازین دینی در سوگواری سیدالشهدا(ع) تأکید کرد و افزود: خوشبختانه امسال با اتخاذ تدابیر لازم بیش از 80 هیئت مذهبی، مراسم عزاداری خود را با بهره‌مندی و تلاوت قرآن آغاز کردند، همچنین مبلغان اعزامی نیز در تمامی هیئات مذهبی به تشریح و تفسیر مبانی قرآنی متناسب با شرایط منطقه پرداختند، خوشبختانه فضای سخنرانی‌های مبلغان در دهه‌های اخیر تغییر کرده آنها با علوم و فنون روز آشنا هستند و در مواقعی که لازم باشد حتما نکات را به مستمعین گوشزد می‌کنند.

وی با بیان این که برای برپایی محافل قرآنی در هیئات مذهبی باید با دقت لازم صورت گیرد، ادامه داد: این اداره‌کل در نظر دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ویژه هیئت‌های مذهبی گامی مثبتی در راستای ترویج و تلفیق مضامین قرآنی با مراسم عزاداری بردارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان، تصریح کرد: با تمام تلاش‌های انجام شده، در نمای کلی همچنان در محرم و صفر فضای کشور فضای استفاده از قرآن نیست و این خلأ شدیداً احساس می‌شود، باید فضای استفاده از دو بال بزرگ قرآن و عترت در کنار یکیدگر مهیا شود و مردم را طوری اقناع کنیم که در محافل سوگواری سید الشهدا(ع) نیز قرآن میدان‌دار و محور باشد.

خبرنگار: مریم روشن

captcha