روند شکل‌گیری‌ کنگره‌های قرآن پژوهی و طب
کد خبر: 3432365
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۹
قربانی تشریح کرد:

روند شکل‌گیری‌ کنگره‌های قرآن پژوهی و طب

گروه سلامت: رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن مروری بر روند راه‌اندازی کنگره‌های قرآن‌پژوهی در حوزه سلامت، توقف آنها را موجب فرصت سوزی شدیدی برای تأسیس یک مرجع بزرگ قرآن و سلامت دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با مطرح شدن  پژوهش‌های قرآنی در حوزه سلامت توسط وزات بهداشت موضوع راه‌اندازی کنگره‌های قرآن پژوهی و طب نیز مطرح شد در این راستا قرار بر این بود که هر دانشگاه علوم پزشکی سالیانه بتواند یک کنگره را برگزار کند، این کنگره‌ها در سال 90 آغاز و در بعضی از دانشگاه‌ها نیز سال بعد از آن ادامه یافت.

اما برگزاری این کنگره‌ها در سالیان بعد دچار چالش شد و دیگر خبری از برپایی آنها نبود به همین دلیل برای بررسی این موضوع، ایکنا سلسله گفت‌وگوهایی را با مسئولان وقت و مدیران کنونی وزارت بهداشت، مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه همچنین معاونت‌های فرهنگی دانشجویی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز کرده است.

در همین راستا پیش از این مصاحبه‌ای با دکتر مصطفی قانعی معاون وقت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت و از بانیان قرآن پژوهی و طب در این وزارتخانه منتشر شد که در آن وی مدعی شد نبود نگاه ملی به این موضوع همچنین جابجایی مدیران، این کنگره‌ها را متوقف ساخته است.

از سوی دیگربرای یافتن پاسخ سؤال خود نمی توان تاریخ شکل‌گیری و سیر رویداد‌ها را نادیده گرفت به همین دلیل باید سراغ متولیان کار رفت تا شاید بتوان زوایایی از این موضوع را درک کرد، در همین راستا با دکتر رحیم قربانی رئیس وقت مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به گفت‌و گو نشستیم.

قربانی با بیان اینکه در سال 1390 با هدف دخیل کردن وزارت بهداشت در حیطه تخصصی خود مبنی بر پژوهش علمی بر مبنای قرآن این کار آغاز شد، عنوان کرد: هدف ما بر این بود کار قرآنی که در وزارت بهداشت انجام می‌گیرد به مسابقات و محافل قرآنی ختم نشده و بتوان بر روی کارهای علمی و پژوهش‌های قرآنی متمرکز شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم به برگزاری کنگره‌های قرآن پژوهی و طب در دانشگاه‌های علوم پژشکی گرفته شد تا  کل سیستم وزارت بهداشت سمت و سوی قرآنی بگیرد.

هر سال یک کنگره ملی و هر دانشگاه یک کنگره دانشگاهی

رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای این کار ریخته شد این بود که با معاونت‌های مختلف وارد تعامل شویم، یکی از این تعامل‌ها با معاونت پژوهشی وزارت بهداشت بود و در نتیجه معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بود که چند تا کار برای آنها تعریف شد از جمله این‌که در طول سال همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کنگره‌های سالانه قرآن پژوهی و طب را برگزار کنند.

وی افزود: در این کنگره‌ها قرار بود پژوهشگران، اساتید و دانشجویان هر دانشگاه آخرین مطالعات و یافته‌‌هایی که با موضوع قرآن پژوهی و طب است را جمع آوری کرده و در آنها ارائه دهند، سپس یک کنگره ملی قرآن و طب را برگزار کرده تا آثار پژوهشی منتخب دانشگاه‌ها را اینجا ارائه دهند.

43 کنگره دانشگاهی قرآن و طب در سال اول برگزار شد

قربانی اظهار کرد: در آن سال‌ها این بحث مطرح و کارهای لازم نیز انجام شد در نتیجه 43  دانشگاه کنگره‌های قرآن پژوهی و طب را برگزار کردند همچنین اولین کنگره ملی نیز با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد.

وی نتیجه بزرگ این کنگره‌ها را جریان سازی قرآن‌پژوهی در حوزه سلامت خواند و اظهار کرد: جریان‌سازی خیلی خوبی را در کشور بین اساتید حوزه و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها شاهد بودیم و این روند چنان پیش‌رفت تا بدون اینکه ابلاغی به دانشگاه‌ها شود بعضی از آنها کارخود را انجام داده و بعضی‌ها نیز دومین کنگره خود را برگزار کردند.

تأسیس دبیرخانه دائمی در دانشگاه‌علوم پزشکی قم

این فعال قرآنی بیان کرد: مقرر شد در آن سال دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان مرکز دبیرخانه دائمی انتخاب شود لذا آنها دبیرخانه‌ای را راه اندازی کردند تا کارها را سامان داده و به سرانجام برسانند در این راستا پیگیری خوبی هم انجام شد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی نیز پیگیر این کار شدند، اظهار کرد: یکی از کارهای خوب آن دوره تأسیس پژوهشکده و پژوهشگاه‌های قرآن و طب بود با درگیرکردن انجمن‌های دانشجویی به علوم قرآنی قدمی بزرگ در این راه برداشته می‌شد.

شبکه سازی سراسری جریان‌های قرآنی در حوزه سلامت

قربانی با اشاره تعدد فعالان قرآن‌پژوه در حوزه طب اظهار کرد: یکی از کارهایی که آن زمان انجام شد این بود که شبکه‌های قرآن پژوهی و طب همانند خانه‌های بهداشتی که وجود دارد ایجاد شود چنانکه که یک شبکه بسیار بزرگی برای امور قرآنی و پزشکی انجام گیرد.

وی اضافه کرد: این موارد می‌توانست قرآن پژوهی در حوزه سلامت را به سمت بین‌المللی کردن پیش ببرد از سوی دیگر قرار بر این شد وزارت بهداشت بزرگترین کتابخانه تخصصی قرآن پژوهی و طب را راه‌اندازی کند.

رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اذعان کرد: مقدمات و مصوبات همه این‌کارها فراهم شده بود؛ ما بستر را آماده و دست دوستان سپردیم که ادامه کار را آنها انجام دهند.

وی اظهار کرد: به نظر من این چند سالی که گذشت فرصت‌های زیادی از دست داده در حالیکه می‌توانستیم یک مرجع و پایگاه قرآن پژوهی و طب را در کشور خود داشته باشیم و بالاخره یک محور تولید علم پزشکی مبتنی بر قرآن و آموزه‌های آن داشته باشیم.

قربانی ابراز امیدواری کرد: هنوز ظرفیت این وجود دارد و دوستان زحمات زیادی را می کشند اما باید یک هماهنگی و یک همتی بین مجموعه اجرایی امور قرآنی در وزارت بهداشت و مجموعه مدیریتی و شخص وزیر باید انجام شود که این استعدادهای بالقوه‌ای که در وزارت بهداشت وجود دارد و قابل تحقق بود انشاالله دوباره راه بیفتد.

captcha