علت وقوع فاجعه کربلا، عدم بصیرت آحاد مسلمانان بود
کد خبر: 3385456
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
قلی‌زاده:

علت وقوع فاجعه کربلا، عدم بصیرت آحاد مسلمانان بود

گروه اجتماعی: مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: حرکت امام حسین(ع) در واقعه کربلا حرکتی بیدارگرایانه بوده و علت وقوع چنین واقعه عظیم و ظلم و ستم‌های صحنه کربلا، عدم بصیرت آحاد مسلمانان از اسلام و اهداف امامت بود.

حجت‌الاسلام مصطفی قلی‌زاده، مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: پس از فوت پیامبر اکرم(ص)، مردم بصیرت کافی در مورد اسلام و مسئله‌ای با نام امام شناسی نداشتند؛ لذا حکومت غاصب بنی امیه با دیدگاه اشتباه و ضد امامت خود افکار عمومی را پر کرده و امام حسین(ع) را تشنه قدرت معرفی کرده بود.

وی بیان کرد: کوفه به‌عنوان یکی از شهرهای تأثیرگذار در جهان اسلام به علت عدم داشتن اطلاعات کافی راجب اهل بیت و امامت، تحت تأثیر تبلیغات وارونه از شخصیت والای امام حسین(ع) از سوی بنی‌امیه، از اختلافات و مشکلات موجود در آن زمان ناراضی بودند و با بیعت خود با ایشان و فرستادن دعوت‌نامه‌ها شکایت خود را از وضعیت موجود و بنی امیه ابراز کردند.

قلی‌زاده تصریح کرد: امام حسین(ع) با روشنگری خود از زندگی فاسد و میمون‌بازی یزید و رونمایی از اهداف شوم بنی‌امیه، قصد آگا‌ه‌سازی مردم عافیت‌طلب کوفه و جهان اسلام را داشتند؛ به همین سبب معاویه و یزید که ایشان را بزرگترین خطر برای قدرت‌طلبی‌های خود می‌دانستند در صدد تخریب اذهان عمومی درمورد امامت و ساکت کردن اطرافیان سست‌ایمان ایشان با تهدید و وعده پول برآمدند.

وی در ادامه عنوان کرد: همان افراد بی‌بصیرت و ناآگاه با فرستادن نامه به امام حسین(ع) او را به دفاع از مظلومین دعوت کرده و ایشان را از سفر مکه با خانواده خود راهی کربلا کرده و در آن فاجعه بزرگ، پشت امام خود و یادگار پیامبر خود را خالی کردند.

قلی‌زاده تأکید کرد: با توجه به این مسئله که بسیاری از افراد میان وهابیان و داعشیان که به بچه کشی و اسارت گرفتن زنان و آزار آن‌ها می‌پردازند، به‌درستی عمل خود ایمان داشته و مردن در این راه را شهادت می‌دانند ظلم و ستم‌های گروهک داعش و کشتن مسلمانان و هم‌نوعان خود حتی در هنگام اقامه نماز، تکرار اعمال یزید در کربلا بوده و علت ‌آن همین عدم بصیرت و آگاهی است.

وی بیان کرد: هدف ولی فقیه از روشنگری و اطلاع رسانی، بیدار کردن مردم از این خواب غفلت بوده و عشق به شهادت طلبی‌ها و از خودگذشتگی‌های امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا همچون حضرت عباس، رمز اصلاح جامعه کنونی و استقرار اسلام در جهان است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه عزاداری‌ برای شهدا و اسیران فاجعه کربلا فی‌نفسه موجب زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطر سیدالشهدا(ع) و محکومیت باطل در مقابل حق است، افزود: ائمه(ع) نیز خود برای ایشان عزاداری کرده و شاعران بزرگی درمیان اعراب از آن زمان تاکنون در سوگواری و عزای ایشان شعر سروده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از عزاداری‌های حسینی که امروزه در میان عاشقان آن حضرت برگزار می‌شود، صحیح نبوده و موجب تخریب اذاهان عمومی در مورد اسلام و اسلام‌هراسی در جهان است که این نیز یکی از برنامه‌ریزی‌های حکومت غرب برای رسیدن به اهداف شوم خود و تفرقه افکنی است.

مسئول واحد ادبیات حوزه هنری استان گفت: عزاداری‌های جاهلانه در پاکستان و هندوستان به اوج خود رسیده است، که انجام اعمال نیک، اهدای خون در راه شهدا به بیمارین محتاج و وقف، بهترین جایگزین برای این عمل قبیحانه بوده که لازم است در جامعه امروز فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «امام حسین(ع) در قلب خود حرارتی از محبت دارد که هیچ وقت سرد نمی‌شود»، تصریح کرد: با وجود اینکه علما از لحاظ عمل به احکام اسلامی و سطح آگاهی در این زمینه، برترند؛ هرگز دست به قمه‌زنی یا ریختن خون خود برای هم دردی با امام حسین(ع) نمی‌زنند.

قلی‌زاده بیان کرد: کسانی که در مقابل ظلم قیام کرده و از مظلومین دفاع می‌کنند در ذهن مردم به عدالت معروف هستند؛ به همین سبب سیدالشهدا(ع) و دیگر شهدای کربلا همچون حضرت ابوالفضل(ع) پس از گذشت این همه سال در قلب مردم به‌ویژه جوانان از ارادت و علاقه خاصی برخوردارند.

وی در پایان با اشاره به سخنی از حضرت زینب(س) پس از آن همه اسارت‌ها و ظلم دیدن‌ها مبنی براینکه «من در ماجرای کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم» تاکید کرد: ماهیت حرکت و قیام امام حسین(ع) زیباست و پیروز میدان جنگ کسی جز سیدالشهدا(ع) و تمام آن هفتاد و دو تن نبوده و تا ابد نیز رشادت‌های حضرت علی اکبر(ع) و و شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر(ع) غیرت جوانان را زنده نگاه‌ خواهد داشت.

captcha