جدایی از راه حقیقی معرفت حق؛ بستری برای گرایش به عرفان‌هان کاذب
کد خبر: 3377048
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
آیت‌الله حسینی‌زنجانی مطرح کرد:

جدایی از راه حقیقی معرفت حق؛ بستری برای گرایش به عرفان‌هان کاذب

گروه اندیشه: استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اگر کسی راه حقیقی عرفان و معرفت خدا را پیدا نکند جذب عرفان‌های کاذب خواهد شد، اضافه کرد: معرفت خداوند مبانی عقلی دارد و این مبانی توسط اهل بیت(ع) برای ما تبیین شده است.

گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید‌محمد حسینی‌زنجانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز، نهم مهرماه در مراسم عمامه گذاری طلاب غیرایرانی که در واحد برادران جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مقدمه اصلاح نفس بعد از بیداری معرفت نفس است، توضیح داد: منظور از معرفت نفس این است که انسان خودش را پیدا کند و از غفلت که خواب عقل است بیرون رود.

آگاهی از هدف خلقت؛ نتیجه معرفت نفس

آیت‌الله حسینی‌زنجانی، آگاهی از هدف خلقت انسان را نتیجه معرفت نفس دانست و در ادامه بیان کرد: اگر کسی خودش را پیدا کند متوجه می‌شود خودش به این دنیا نیامده و این خلقت کار دیگری است و بعد از اینکه به این مسائل توجه پیدا کرد، به دنبال هدفی برای خلقت و زندگی می‌رود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اگر کسی راه حقیقی عرفان و معرفت خدا را پیدا نکند جذب عرفان‌های کاذب خواهد شد، اضافه کرد: معرفت خداوند مبانی عقلی دارد و این مبانی توسط اهل بیت(ع) برای ما تبیین شده است و این معرفت یعنی خداوند را بعد از شناخت شهود کنیم که اگر این شهود اتفاق افتاد طبق بیان نهج‌البلاغه انسان از هر وابستگی درونی آزاد خواهد شد.

عبادت مبتنی بر درجات معرفت است

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با اشاره به حدیثی در رابطه با انواع عبادت‌ها بیان کرد: عبادت مبتنی بر درجات معرفت است که عده‌ای برای ترس از جهنم، خدا را عبادت می‌کنند که هرچند صحیح است اما بالاتر از این نوع عبادت عبادت خدا برای ترس از اوست.

وی در توضیح حدیث با بیان اینکه ترس از خداوند به معنای ترس از عدالت اوست، توضیح داد: خداوندی که رحمان و رحیم و ارحم الراحمین است نمی‌تواند موجب ترس شود بلکه ترس از خداوند به معنای ترس از عدالت اوست لذا اگر کسی به این نقطه رسید در می‌یابد اگر عمل ناروایی مرتکب شود عقوبت آن را خواهد دید چرا که طبق آیه «وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلاً...، و سخن پروردگارت به راستى و داد، سرانجام گرفته است»(انعام/115) تقدیر الهی بر اساس صدق و عدل است و تغییر نمی‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه تبیین انواع عبادت بیان کرد: عده‌ای نیز نه برای پول، مقام، فرزند یا ترس از بهشت و جهنم بلکه برای عشق به خدا و اینکه خدا را مستحق عبادت می‌دانند او را عبادت می‌کنند.

شناخت نفس بینش انسان نسبت به زندگی را تغییر می دهد

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با این توضیح که شناخت نفس باعث می‌شود بینش انسان نسبت به آفرینش و زندگی تغییر خواهد کرد، ادامه داد: اگر انسان بداند از کجا و چرا به این عالم آمده و به کجا خواهد رفت دیگر نمی‌پرسد چرا خداوند مرا به این عالم آورد و چرا من باید در این دنیا زندگی کنم.

وی در همین راستا اضافه کرد: اینکه انسان نسبت به آفرینش خود اعتراض داشته باشد و بپرسد چرا خداوند مرا به این عالم آورده ناشی از کبر و خودخواهی، نادانی و هواپرستی اوست اما پس از شناخت نفس این حقیقت برای انسان روشن می‌شود که انسان ارزش این را نداشته که خدا با او مشورت کند زیرا او حکیم و دانای مطلق است و از کسی که ابدی و ازلی است سوال نمی‌شود بلکه انسان که محدود است باید به سوالات پاسخ دهد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی در ادامه سخنانش با اشاره به تأکید به اصلاح باطن و سیره انسان توضیح داد: انسان نمی‌تواند صورت خود را تغییر دهد اما می‌تواند باطن و سیرت خود را عوض کند و تأکیداتی که در این زمینه وارد شده است نیز به همین خاطر است که انسان می‌تواند سیرت خود را اصلاح کند و پس از آن با تکرار، ریاضت و عبادت ناشی از معرفت صفات نیک را برای خود ملکه کند.

شهدای کربلا اولیاء راستین خداوند هستند

وی در ادامه به تاثیر مطالعه احوال اولیای راستین خداوند در همت انسان در جهت پیشرفت معنوی اشاره کرد و در ادامه مقدمه اخلاق جهان بینی توحیدی است توضیح داد: سخن کسانی که بدون باور به خدا مدعی اخلاق هستند پوچ است چراکه مقدمه اخلاق جهان بینی توحیدی و باور به خداوند است.

استاد سطوح عالی حوزه علنیه خراسان در پایان اظهار کرد: اولین گام در اصلاح نفس این است که انسان از خودش شروع کند و مشکل این است که ما همیشه اول به دیگران انتقاد می گنیم مانند آنچه در روزنامه‌ها و رسانه ها دیده می‌شود اما ریشه همه این‌ها هواپرستی است که در قالب نصیحت جلوه می‌کند.

captcha